6 926 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Helt "rak" kulo-kabel
Hur gör jag för att kulo-kabel som fästes på utsidan vägg skall bli helt rak och inte se "hempulat" ut
??? Fäst i dosa i taket, dra stadig nedeåt och fäst nära golv, klamra sedan hela vägen? Eller finns det bättre metod? (Behöver alltså extra vägguttag, och har kabel vid hörnet vägg/tak.)
Moderator
· Stockholm
· 57 955 inlägg
Tolkar att det är inomhus frågan gäller "nära golv".
Tror inte TS menar utomhus. Vi har precis bytt gammal kulo i ett rum till EKRK och jag upplevde inget problem med att få den "spikrak". Man måste förstås vara försiktig när man rullar av kabeln så att man inte gör några böjar. Vi var två personer, en som klamrade och en som skötte rullen, vilket underlättade.
MIn elektriker rullade ut kabeln på golvet först och lät den ligga ett tag. Då rätade den ut sig och blev inte alls så knölig som den kan bli annars. Sen är det bra att klamra snyggt, med regelbundna avstånd och inte mer än kanske 20 cm mellan klammer.
Det viktiga är att rulla ut kabeln och inte dra ut den ur paketet så man får loopar på den. Som sagt, låt den ligga utrullad ett tag innan du klamrar. Använd klammer av rätt storlek och ett verktyg att slå in klammern med.
Se till vara ren om händerna vid hantering av kabeln för att slippa smutsfläckar.
Man kan knacka lätt på kablen efter klamring med en ren hammare för att ytterligare räta ut den och få den att följa foder och lister bättre.
Se till vara ren om händerna vid hantering av kabeln för att slippa smutsfläckar.
Man kan knacka lätt på kablen efter klamring med en ren hammare för att ytterligare räta ut den och få den att följa foder och lister bättre.
Klicka här för att svara