Hej.
Jag ska i inkommande vintervatten montera ett ebeco frostskydd F-10 (http://www.ebeco.se/frostskydd-ror/frostvakt-10). Rörmockaren har förberett monteringen.(fick avbryta då pga för högt vattentryck i ledningen=ett par timmar med spaden för att tömma...)
När jag mätt vilken längd som kommer att behövas har jag kommit fram till 25 meterskabeln. Eftersom få steg kring vatteninstallationen/grävning har gått smärtfritt oroar jag mig lite för morgondagens projekt...
Om kabeln blir för lång, hur gör jag då? Kan överskottet läggas i kopparrör/kabelränna/löst längs väggen? Blir den varm där den inte är i vatten? Någon med lugnande/sövande idéer inför morgondagens projekt?
Med vänlig hälsning, Björn
Jag ska i inkommande vintervatten montera ett ebeco frostskydd F-10 (http://www.ebeco.se/frostskydd-ror/frostvakt-10). Rörmockaren har förberett monteringen.(fick avbryta då pga för högt vattentryck i ledningen=ett par timmar med spaden för att tömma...)
När jag mätt vilken längd som kommer att behövas har jag kommit fram till 25 meterskabeln. Eftersom få steg kring vatteninstallationen/grävning har gått smärtfritt oroar jag mig lite för morgondagens projekt...
Om kabeln blir för lång, hur gör jag då? Kan överskottet läggas i kopparrör/kabelränna/löst längs väggen? Blir den varm där den inte är i vatten? Någon med lugnande/sövande idéer inför morgondagens projekt?
Linda lite utanför. Eller klipp bort om den är alldeles för lång. Glöm inte avslutningssatsen.
Hur ser det ut?
Ligger den inte frostfritt för än efter 25m?
Ligger den inte frostfritt för än efter 25m?
Den ligger på kritiskt låg nivå ca 30 cm (8 cm cellplast samt rörisolering) under stugan(torpargrund).
Sedan ligger den på 60cm (snötäcket kommer inte att röras) de 15 m till ventilen på 2 meters djup.
Sedan ligger den på 60cm (snötäcket kommer inte att röras) de 15 m till ventilen på 2 meters djup.
Är det 25m mellan ventil och där du ska ansluta inne i huset?
Skulle det inte funka med en 20m värmekabel innan det är frostfritt?
Värmekabeln får inte komma fram helt till ventilen....helst ska den sluta strax innan....
Är det väldigt precis i längd så blir det kanon....i annat fall får du en sling kvar i stickproppsänden.....
Skulle det inte funka med en 20m värmekabel innan det är frostfritt?
Värmekabeln får inte komma fram helt till ventilen....helst ska den sluta strax innan....
Är det väldigt precis i längd så blir det kanon....i annat fall får du en sling kvar i stickproppsänden.....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Frostskyddskabel blir inte varmare än att det som är för mycket lindar du till en fin ring utanför röret i stickproppsänden.
Annars så verkar du gjort saker så du inte ska behöva någon kabel.
Protte
Annars så verkar du gjort saker så du inte ska behöva någon kabel.
Protte
Tack för snabba svar.
Det är 25 meter till ventilen vid tomtgränsen. En stor grävare har grävt på 2 meter i stugområdet, sedan en liten grävare sista biten.
Hur beter sig kabeln om det skulle sticka upp en bit kabel inomhus? Den ska vara självreglerande, blir hela varm vid behov eller bara där det behövs?
Ett långskott...Går den att lägga i kabelränna eller liknande inomhus?
Det är 25 meter till ventilen vid tomtgränsen. En stor grävare har grävt på 2 meter i stugområdet, sedan en liten grävare sista biten.
Hur beter sig kabeln om det skulle sticka upp en bit kabel inomhus? Den ska vara självreglerande, blir hela varm vid behov eller bara där det behövs?
Ett långskott...Går den att lägga i kabelränna eller liknande inomhus?
Hur ser det ut på insidan av huset?
Bilder kanske?
Bilder kanske?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Kabeln har inbyggd "termostat" i varje del så den blir lite ljummen oavsett om den ligger i vatten eller luft.
Skulle inte lägga överskottet i ränna eller liknande.
Protte
Skulle inte lägga överskottet i ränna eller liknande.
Protte
Hittar ingen bild i telefonen, åker dit när familjen vaknat. rörmokaren som anslutit samt dragit prisolrör inomhus(hängde kopparrör under stugan tidigare) har förberett kabelmonteringen genom att montera anslutningssats till kabeln (innan invändig avstängning)
Fixar bild vid 10...
Tack för all hjälp där ute!
Fixar bild vid 10...
Tack för all hjälp där ute!
Alltså bättre att linda ihop ev överskott... Hoppet för det lyckliga slutet(vattnet) finns! Har mätt så gått jag kan och kabeln borde bli precis.
Dock vill jag ha en plan B klar när familjen frågar hur gör vi nu?
Som lärare är jag inom byggbranschen endast en maskin i behov av guidning...
Dock vill jag ha en plan B klar när familjen frågar hur gör vi nu?
Som lärare är jag inom byggbranschen endast en maskin i behov av guidning...
2 alt.
1. Klipp av kabeln och montera anslutningssats.
2. Linda kabel runt rör mm. Dock bör den inte korsa sig själv.
1. Klipp av kabeln och montera anslutningssats.
2. Linda kabel runt rör mm. Dock bör den inte korsa sig själv.