GK100
GK100: I samband med att "gula boken" ersattes av första "blå boken" dvs 1994. I övrigt håller jag med Slugge i att man inte behöver stirra sig blind på detta krav om det inte är större omläggningar eller nyanläggning. År kabeln i gott skick och svår att komma åt fyller den sin uppgift nu också.
18 svar · 7,1k läst
F
-=fullmoon=-: Idioti att införa en egen färgmärkning.
5 svar · 5,5k läst
·
E
elmont: Mycket vanligt i dag är att "elementen" är för 230 volt och att dom vill ha 1 eller 2 eller 3 fas SAMT nolla.
17 svar · 9,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Du har helt rätt i att även "kunderna" (så där svepande och generaliserande.;)) måste lära sig mer. Det hjälper förhoppningsvis detta forum till med lite i alla fall.
60 svar · 17,4k läst
·
pappskallen
pappskallen: [citat] Gör det inte så märkvärdigt. Vi kan väl vara ense om att rotavdraget innebär en kostnad att administrera för företaget. När Rot-avdraget tillkom så fick företagen helt enkelt en ny kostnad som skulle hanteras. hur man gör detta skiljer ju sig från fall till fall. Man kan baka in det i timpengen över hela verksamheten eller så kan man baka in den i timpengen på dom det
18 svar · 6,3k läst
E
elmont: Och varför skulle han åka ut och kolla??? Den behörige ska inte skicka ut någon som inte klarar av jobbet helt enkelt, utan ska VETA att den som åker ut på jobbet har dom kvalifikationer som behövs.
31 svar · 8,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nej då har du i så fall bitit i gräset. Du måste ha en nolla, dvs fem ledare i kabeln från centralen. Om det är byggt 1990 finns en god chans att det är så. Så du kan nog kolla först och nöjt ta en grogg sen. :)
5 svar · 1,6k läst
A
Allmänobildad: Använd en skarvdosa med dragavlastning. T.ex denna för 30 spänn på ica. http://www.icamaxihemochfritid.se/pub_images/large/7331430046720_1_23979.jpg
1 svar · 1,6k läst
T
Tobbe_3: [citat] Centralen kanske inte ens har separata noll o skyddsjordsskena. I dom fallen är det nog enklast byta till en ny normcenteral med automatsäkringar o jfb.
14 svar · 2,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: OK, inga ledare blev klippta då. Kablen är ju många meter lång och går i markrör, så vill man byta användningsområde i framtiden är det ju givetvis trevligt att den är intakt. ;) [citat] Du är rolig du. OK, jag slapp vara bödel den här gången. ;) F.ö. funkar det bara bra med relät. Och så med detta arr så slipper jag leda in främmande spänning ena eller andra vägen. Det
33 svar · 6,3k läst
·
D
davidhell: Tack. Misstänkte nästan det kunde vara någon form av induktiv spänning. Men känns som det är så korta kablar, handlar ju om kanske 3 meter. Men kanske inte är ovanligt ändå? Testade faktiskt kortsluta de där 30 volten mot nolla, och inget hände. Så förstod nästan att det inte var någon fara. Men kul veta!
3 svar · 2,1k läst
E
elmont: Nej, man jordar normalt inte metallstommar och metallväggar. Vill du trots allt jorda så ska du se till att ALLA metalldelar är sammankopplade på ett säkert sätt.
2 svar · 2,0k läst
M
menhir: Nej, man måste ju ha lite kul här i livet också... :)
10 svar · 4,0k läst
J
jakim: Smartplug ser ju onekligen smart ut :)
14 svar · 4,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nej det behövs inte då.
5 svar · 1,4k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Och då jag antar att dosan sitter lågt ska doslocket fästas med skruvar så det ej går att ta bort utan verktyg.
2 svar · 1,7k läst
E
Edvuld: Okay, tackar för svaren!
4 svar · 1,1k läst
S
Slugge: [citat] Hur får du tid till allt..:x
6 svar · 24,7k läst
O
olofh: Behövdes ingen felsökning alls utan det funkade direkt så han drog av 500kr. 2000 jämt,gött!
19 svar · 7,5k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Visst. Klart att allt som kan djävlas gör det. ;) Jag var mest ute efter (den ganska vanliga frågan här) "Måste jag dra om eftersom besktningen säger uttjänt?" Som svar på det säger jag; "Nej, om det är plast och det du kommer åt ser bra ut så finns det ingen anledning av den orsaken". (Om stumpen du kommer åt när du skall byta exv. armatur *inte* ser bra ut så kommer saken
21 svar · 5,4k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Jag har handlat alla mina kanaler på Hornbach. Bra pris och sortiment och de har inte bleknat på sju år iaf. Men det finns säkert bättre.
10 svar · 6,6k läst
G
Gabbe1: [citat] Säkerligen är det så, och i denna tråd framgår det tydligt vilka det är som betalar kalaset: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/219699-forbannad-hur-kan-de-fasta-kostnaderna-el.html
13 svar · 4,1k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Om du vill räkna på det så har vi en klistrad tråd med ett alldeles utmärkt litet egetutvecklatprogram "ElDim" här på forumet. Där kan du lätt se hur lång kabel du kan ha och ändå klara utlösningsvillkoret samt inte få för högt spänningsfall.
8 svar · 1,4k läst
S
Schuki: VVS-fråga
29 svar · 4,5k läst
·
S
29 svar · 4,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Vad jag kan se så har du uppfattat detta korrekt :thumbup:
1 svar · 2,5k läst
T
tommyb: Plåtslagare? Det har jag inte tänkt på att fråga - ska kolla upp - Tack för tipset!
6 svar · 12,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Inte nödvändigtvis om vi ska vara petiga. Det räcker om skyddsledaren är inblandad för att strömmen ska finna en väg förbi JFBn. Skyddsledaren behöver inte vara jordad, vilken den normalt heller inte är efter JFBn. Men nu handlar tråden om ojordade uttag där det inte finns någon skyddsledare. Då behöver jord komma in i bilden, eller en skyddsledare någonstans ifrån.
24 svar · 9,1k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Om åldern på huset stämmer så kan man ganska säkert säkra upp. Man var konservativ med "belysningsgrupper" vid den tiden, men man borde inte ha använt "sparkabel" (om man inte hade ett stort parti liggande över). Så det är värt att kolla upp. Även hur belastningen ligger på grupperna, ny ägare, nytt användningsmönster. Men även det går ofta att fixa till det bättre inom
25 svar · 6,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.