Har tänkt renovera gäststugan. Har vetat att strömmen där inte fungerar men först nu haft anledning att undersöka varför.

Det går en trefas från huvudbyggnaden till pumphuset. Där sitter ett (gammaldags) proppskåp med ett antal säkringar. Tre av dem (plus jorden) tillhör kabeln som går vidare under marken till gäststugan.

Har mätt spänningen över de olika anslutningarna och får mystiska värden (tycker jag).

Någon som kan förklara?
Och vad är i så fall felet?

volt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F1 förefaller sakna spänning. Nu vet jag inte om du mätt efter säkringen. Värdena 30 o 40 beror på kapacitiv koppling.

Har du mätt efter säkringen så är väl säkringen det första man skall misstänka. Saknas spänning även före säkringen så får man undersöka var den är kopplad.

Så var det ju. Men säkringen var hel. Däremot var porslinshållaren längst in borta så säkringen nådde ju inte fram. Pillade dit en och nu funkar det.

Det låter som passdelen saknades, sådana ramlar inte bort av sig själv, eller utan orsak. Jag skulle inte våga att bara sätta dit den. Någon har plockat bort den av någon orsak. Är du säker på att trådarna är rätt kopplade i andra änden?

Nej de är inte kopplade rätt eftersom det inte gick att ansluta en kontakt till "dosan" (som ligger på golvet i gäststugan) där allt var ihopkopplat. Vet inte vad en sådan dosa kallas men den är orange och innehåller ett virrvarr av kablar samt fyra eluttag. Dessutom sitter det tre trefas-uttag på utsidan. Jag öppnade den (fyra skruvar) och mätte på inkommande kablar. Där fick jag 230 på alla över jorden. Men eluttagen fungerar inte. Så jag borde kanske koppla bort nollan igen (för det var den som inte fungerade)?

Jag förstår inte heller hur det hela är planerat. Det finns fem jordade eluttag i stugan, samt strömbrytare för lampa. Men trefaskabeln kommer in genom ett hål i golvet (nära en vägg) och är alltså ansluten till denna "dosa". Kan inte hitta något ställe i stugan där man kan leda in kabeln och ansluta den så att den försörjer vägguttagen med ström.
Var ska man leta?

Nu får du börja ta det lite lugnt. Bryt genast all ström till stugan! Så här kan du inte hålla på och labba.

Först handlade det om en icke ansluten fas, nu skriver du att nollan inte var ansluten. Det kan bli fullkomligt akut livsfarligt. OM du matar ut el i faserna, men inte har ansluten nolla (eller snarare PEN ledare i kabeln), så får du dels slumpartat 0-400V i eluttagen, dels riskerar du att allt jordat i stugan blir spänningsförande, en mardrömssituation.

Du måste se till att VETA hur kabeln är dragen innan du kopplar på ström.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Lite bilder kan underlätta.

Har återställt som det var från början.
Ska fota "boxen" när jag kommer hem.

zingo skrev:
Nej de är inte kopplade rätt eftersom det inte gick att ansluta en kontakt till "dosan" (som ligger på golvet i gäststugan) där allt var ihopkopplat. Vet inte vad en sådan dosa kallas men den är orange och innehåller ett virrvarr av kablar samt fyra eluttag. Dessutom sitter det tre trefas-uttag på utsidan. Jag öppnade den (fyra skruvar) och mätte på inkommande kablar. Där fick jag 230 på alla över jorden. Men eluttagen fungerar inte. Så jag borde kanske koppla bort nollan igen (för det var den som inte fungerade)?
Har du någon sorts byggcentral i stugan? Kanske en automatsäkring i den som löst ut.

Nej, det finns inget sådant vad jag vet. Kabeln går i gräsmattan. Jag ser var den kommer upp. Den ligger sedan direkt på berget och går upp genom golvet. Stugan står på höga plintar så det är lätt att följa. Väl inne i stugan är den kopplad till "boxen" som jag skrev om förut och som jag ska fota om en stund och posta här.

Det jag tycker är skumt är att det finns så många vägguttag i stugan. Men kan inte se att de är anslutna någonstans.

Till vänster proppskåpet i pumphuset.
Till höger "boxen" i gäststugan.
Den felande säkringen i proppskåpet är den som har svart tjock kabel med blå tejpbit.

img.jpg
Skapa konto
img2.jpg
Skapa konto

Om du menar "boxen" dvs den med röda 3fas uttag så ser det väldigt mycket ut som en tillfällig gruppcentral typ byggström

Hela den här anläggningen ser ut som ett hempul. Den behöver gås igenom av en elektriker och förses med rätt elmaterial inklusive jordfelsbrytare

Om jag ser rätt så matas denna hembyggda byggcentral med tre fasledare från två faser i centralen, och utan nolla...(men PEN?) Kabeln ser att att bara en 4-ledare, tre svarta + grön/gul (ovanligt?). Jag ser heller inte hur denna central matas...det ser ut att vara tomt på samtliga tre fasterminaler!? Ytterligare så sitter en blå ledare på säkringen ned/vänster. Riv o gör om!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.