Hej !

Trodde jag hade en kabel med dubbla en-faser, men det visar sig att tdet var bara "vanlig" + tändkabel, dvs förutom jord, svart, brun och blå. Jag hade tänkt köra två kupevärmare på var sin fas och då varera säkrade med 10A.

Men hur mycket ström kan nollan ta? Hjälper det att växelströmen är fasförskjuten, eller får jag bara ut totalt 10A? (1,5mm2)

Så frågan är hur två olika faser påverkar strömkapaciteten i nollan och vad som är godkänt.

Tack på förhand!
nets

Om du har en kabel med fyra ledare brun svart blå och gulgrön så kan du köra L1 i brun och L2 i svart, nolla i blå och jord i gulgrön.

Eftersom det är två olika faser så "delar" de på nollan tack vare fasförskjutningen, dvs faserna turas om att belasta nollan, för att uttrycka det enkelt. Så det är inga problem att köra två olika säkringar i samma kabel så länge de ligger på olika faser!

Tack! Går det därmed att köra 10A (brun) + 10A (svart) samtidigt i en sådan sladd med gemensam nolla (blå) också enligt regelverket? (Dvs så länge de ligger på olika faser.)
-nets

Den maximala strömmen i nollan blir i ditt fall ca 10 A när du maxbelastar endast en fas, när sedan du belastar nästa fas blir strömmen i nollan lägre dess mer du belastar den andra fasen och som lägst när du belastar bägge faserna lika mycket.

Elmontörn, nu missade du din trefaslära. Med 10 A belastning på två faser, då blir det 10 A ström i nollan.

Med 10 A i L1 och 5 A i L2 har strömmen i nollan ett minimum på 8,7 A.

Protte

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
nets skrev:
Tack! Går det därmed att köra 10A (brun) + 10A (svart) samtidigt i en sådan sladd med gemensam nolla (blå) också enligt regelverket? (Dvs så länge de ligger på olika faser.)
-nets
Den installationen är OK, men det är några punkter att tänka på.

Det är en grupp vilket innebär att säkringar skall vara placerade intill varandra.

Kabeln skall delas upp i en dosa till enfas kablar innan dom går in i varsitt vägguttag. Alla förbindningar av noll och skyddsjordsanslutningar skall utföras med extra hög noggrannhet i den gemensamma delen.

Om det är en automatsäkringscentral då bör man använda en 2 eller 3 polig automatsäkring.

Jordfelsbrytare skall naturligtvis användas i en installation med utomhusuttag.

Tack för bra svar! Då ser jag fram emot min elektrikers besök så jag får det rätt :-)

Protte, kolla vad klockan var!!!!!! Dessutom var jag lite stressad för jag var lite sen (hadde 20 mil till ett skuttjobb). Nu i vaket tillstånd :o jag lite.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
En tanke som slog mig är att man i mitt fall med två faser och gemensam nolla borde man ha en 3-polig säkring, där även nollan är säkrad.

Nej, man säkrar i princip aldrig nollan. Och har du en flerfasgrupp så kan det vara direkt skadligt att säkra nollan.

nets skrev:
En tanke som slog mig är att man i mitt fall med två faser och gemensam nolla borde man ha en 3-polig säkring, där även nollan är säkrad.
Nollan brukar ej säkras, Men det finns speciella automatsäkringar med en speciell "nollströmbrytare" som bryter nollan strax efter faserna, den delen har ingen strömkännande funktion utan enbart en strömbrytare.

@hempularn: "I princip aldrig nollan" - vilket är det? ;-) Skadligt kan det väl inte vara om man har en flerpolig säkring som bryter allt, eller vad är de jag inte förstår? (Dvs överström på nollan skulle bryta alla involverade faser också.)

Det är mycket viktigt att nollan bryts efter faserna för att undvika överspänning och en flytande nolla därför skapar man ett faromoment om man även ska bryta nollan. Och man får aldrig för hög ström i nollan i "normala" anläggningar så att säkra nollan ger inte någon ökad säkerhet. Det blir lite som att sätta många säkringar efter varandra för att om den första inte fungerar så ska den nästa fungera.

Så som jag läser inlägget så är det Bara 10A han har.

dvs Fast fas. Styrd Fas och Nolla och skyddsjord. Den styrda fasen är troligen samma grupp som den fasta fasen. Så därmed kan det bara bli 10A.

om Nu inte TS kommer med mer relevant fakta.

Frågan gäller ju två faser, vardera 10A och hur den gemensamman nollan klarar dessa två faser. (I det fall det är tillåtet, en konkret fråga, annars en teoretisk fråga.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.