1 165 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Små jack på kopparn i antennkabel
Har försökt skala av runt kopparn inne i koaxialkabel men lyckas alltid göra små små hål i kopparen. Är det något som försämrar kvaliten eller funkar det ändå tro?
Sen en fråga till, Hur hårt ska man egentligen skruva fast F-kontakten mot uttagen? Tycker det går väldigt trögt när jag gör det för hand. Om jag använder en skiftnyckel är väl risken att jag drar för hårt och skadar kontakten? Räcker det att dra allt man kan för hand?
Mvh
Sen en fråga till, Hur hårt ska man egentligen skruva fast F-kontakten mot uttagen? Tycker det går väldigt trögt när jag gör det för hand. Om jag använder en skiftnyckel är väl risken att jag drar för hårt och skadar kontakten? Räcker det att dra allt man kan för hand?
Mvh
Om du använder rätt typ av verktyg för att skala: justera in det tills det inte skadar mittledaren.
Om du inte använder rätt verktyg: prova med rätt verktyg
Det kan gå med vass kniv eller skaltång modell kabelsax om man är försiktig...
Brukar dra F-kontakterna i botten för hand, sedan ett halvt varv med verktyg.
Ser man till att hålla muttern på kontakten "lös" genom att hålla kontakten rakt mot anslutningen så går det lätt
Om du inte använder rätt verktyg: prova med rätt verktyg
Det kan gå med vass kniv eller skaltång modell kabelsax om man är försiktig...
Brukar dra F-kontakterna i botten för hand, sedan ett halvt varv med verktyg.
Ser man till att hålla muttern på kontakten "lös" genom att hålla kontakten rakt mot anslutningen så går det lätt
Sålänge du inte har en kardel från skärmen runt mittledaren, också ett vanligt fel, så spelar det ingen roll för signalen om det är små skador. Enda risken är att mittledaren går av vid hantering när den fått en brottsanvisning.
Moderator
· Stockholm
· 57 965 inlägg
Att mittledaren går av vid hacket är som sagt ganska stor risk, kanske dock inte i en f-kontakt, där blir inga böjande krafter.
Men om man vill skala en koax, utan rätt verktyg så brukar det gå rätt bra med en sidavbitare, helst liten smidig. Man nyper då in i isoleringen, nyp in till kanske halva isoleringen, gör 4 eller 5 sådana nyp runt hela kabeln. Nyp hela tiden "utanför" pressa aldrig med verktyg mot eller runt ledaren, även om det finns en massa plast mellan.. Sedan kan man dra av isoleringen genom att hålla avbitaren halvöppen i det spår som uppkommit genom nypningarna.
Finessen är att man får inte klämma mot den mjuka kopparledaren med ett verktyg. Så den skalningstaktik man kanske använder på elkablar duger inte.
Men om man vill skala en koax, utan rätt verktyg så brukar det gå rätt bra med en sidavbitare, helst liten smidig. Man nyper då in i isoleringen, nyp in till kanske halva isoleringen, gör 4 eller 5 sådana nyp runt hela kabeln. Nyp hela tiden "utanför" pressa aldrig med verktyg mot eller runt ledaren, även om det finns en massa plast mellan.. Sedan kan man dra av isoleringen genom att hålla avbitaren halvöppen i det spår som uppkommit genom nypningarna.
Finessen är att man får inte klämma mot den mjuka kopparledaren med ett verktyg. Så den skalningstaktik man kanske använder på elkablar duger inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden