3 633 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Hur fungerar hastighetsregleringen på cirkulationspumpen?
Jag undrar hur det fungerar med de tre hastigheterna på cirkulationspumpen. Vad jag har förstått så är det en trefas asynkronmotor som matas med en fas och då får hjälp av en kondensator att simulera de två övriga faserna. Men hur fungerar det då med de tre lägena man kan ställa pumphastigheten på?
Finns det något annat sätt att styra hastigheten än med frekvensomriktare?
Finns det något annat sätt att styra hastigheten än med frekvensomriktare?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag är ganska okunnig om dylika motorer, men har funderat över samma sak.
Motorernas hastighet blir en funktion av nätfrekvensen och antalet poler på lindningen, jag tror (med betoning på tror) att man manipulerar antalet poler på lindningen med omkopplaren.
Motorernas hastighet blir en funktion av nätfrekvensen och antalet poler på lindningen, jag tror (med betoning på tror) att man manipulerar antalet poler på lindningen med omkopplaren.
Det är ingen trefasmotor i enfas cirkulationspumpar av enklare slag med några valbara steg. Det är oftast en enfasmotor med kapacitiv hlälpfas, man ser kondingen som en utbuktning vid kopplingslådan. Det rör sig om att man kopplar in mer eller mindre av lindningarna så att man får mer eller mindre moment tillgängligt och därmed glider i pumpkurvans karaktäristik. Alltså ingen korrekt varvtalsstyrning utan mer en kapacitetsstyrning av pumpningen.
Med trefasmotor och omformare får man däremot en regelrätt kontroll av varvtalet, finns ju såna småpumpar också med allt inbyggt inklusive tryckreglering. För att inse att polomkoppling inte är lämpligt får man tänka på att då finns bara dubblering/halvering tillgängligt och med tanke på att det för tex pumpar innebär faktor åtta i effekt blir det otympligt och opraktiskt för hemmabruk i småpumpar. Dessutom dyrt och omodernt.
Med trefasmotor och omformare får man däremot en regelrätt kontroll av varvtalet, finns ju såna småpumpar också med allt inbyggt inklusive tryckreglering. För att inse att polomkoppling inte är lämpligt får man tänka på att då finns bara dubblering/halvering tillgängligt och med tanke på att det för tex pumpar innebär faktor åtta i effekt blir det otympligt och opraktiskt för hemmabruk i småpumpar. Dessutom dyrt och omodernt.
Klicka här för att svara