D
default: Tänkte bara återkomma med att det ändade upp med en 30mA JFB på elpatronen :) Den ska ändå i huvudsaken användas till varmvatten på sommaren, så det är inte så att huset fryser sönder om den JFB skulle lösa. Slingan är mätt upp, installationen är meggat och JFBen testat, så nu törs jag duscha -- med livrem och hängslen på :D Tack igen för era åsikter och bra inlägg.
13 svar · 7,2k läst
T
Tobbe_3: [citat] Ja så länge du inte ökar säkrings storleken
7 svar · 5,3k läst
A
Akzid: Jag har för mig att PAX manual säger något i stil med, finns både tändtråd och L så ska dessa ligga över brytaren, finns endast L så är det N och L som ska brytas...
14 svar · 6,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om du inte kommer ihåg hur den gamla var kopplad så är du torsk - det går endast att koppla ihop mha gissningar. Så du behöver rycka i ledare och titta i dosor osv för att reda ut exakt vad varje ledare har för funktion, och sedan koppla in den nya strömbrytaren.
3 svar · 2,0k läst
·
ullberg
ullberg: Snaggletooth länk funkar även för mig, men i den står det att det bara är fyra tryck för att komma runt till början igen, det skiljer ett slumpsteg. Det är dock för ett ur som inte har tillägget E så jag tror att den jag länkar till är den du ska använda, men om verkligheten inte stämmer överens med boken har du kanske förklaringen där. /U
16 svar · 2,4k läst
F
-=fullmoon=-: Det är större risk att jorda armaturer som är dubbelisolerade. Så man bör inte leka doktor i onödan. Hur vida denna gamla armatur ter sig i regelverket men jag hade nog dragit en jordanslutning där det finns möjlighet iaf.
10 svar · 3,9k läst
·
R
Roland112: kanon, tack de löste sig!
4 svar · 1,7k läst
·
P
Pierre1981: Beror ju på hur långt det är mellan där slangen kommer ut och där armaturen ska vara. Är det en decimeter hade jag skurit slangen jämns med väggen och trätt kabelhölje över fk´n. Tar du hölje från en 5 ledare och sticker in den i slangen så kommer knappt slangen synas och det ser ut som en kabel.
6 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag tar risken :cool:. Glöm inte kameran i beredskap ifall det skulle uppstå en rökmoln.
5 svar · 1,2k läst
·
D
dannan: Då blir det så. Tack för svaret
2 svar · 1,1k läst
W
weavex: Den lägger på last om man håller in de båda runda svarta knapparna.
3 svar · 726 läst
·
H
Hus-kvarna: Tackar! Ska kolla vidare. Öppen för andra smarta lösningar och bra ideer som är bra att tänka på
2 svar · 1,5k läst
johannaj
johannaj: [citat] Slutledning...:p -Lite aldrig på vare sig chefen eller phasen! :D
21 svar · 10,0k läst
E
el_richard: Viktigast är att du vill ha pris på samtliga extraarbeten.
20 svar · 5,5k läst
·
M
Magnus_Andersson: [bild] :)
8 svar · 3,4k läst
·
D
Danne_83: Ah då vet jag! Kör då på mina dosor som jag har hemma!
8 svar · 7,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det går utmärkt.
6 svar · 2,0k läst
O
Odjuret: Att mäta är att veta....
7 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, så är det. Vid en ström på ca 500 mA genom kroppen spelar det ingen roll hur snabbt en JFB bryter. Man kanske inte dör men det är stor risk för hjärtproblem - hjärtkammarflimmer. Vid 1000 mA är risken 50 % enligt standarden. Så man kräver extra skydd i form av SELV eller skyddstransformator när det finns risk för strömmar av denna storlek. Det kan bara inträffa vid stor
3 svar · 985 läst
prototypen
prototypen: Prova att på din nuvarande spis steka korv och koka spagetti eller makaroner om de är godare på högsta effekt. Fullt ös på två plattor. spagettin kommer väl att koka torrt och det tar väl eld i stekjärnet. Det går liksom inte att laga mat på det viset. Vi är 6 personer och det lagas mat på alla zoner samtidigt och spisen är säkrad med 20A (egentligen 2x10A vilket är än värre).
9 svar · 10,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Electrolux har uppenbarligen inget intresse av att sälja spisar på den Svenska marknaden, till dem som sitter med en gammal lägenhet med enfas. Välj ett annat fabrikat... Deras konstruktörer tror jag dock fortfarande har huvudet i behåll, så utan att veta hur just den spis du tänker på ser ut så kommer den troligen att fungera alldeles utmärkt med 20 A. Det handlar mest om ert
1 svar · 722 läst
anders07
anders07: [bild] På bilden syns hur jag har tänkt få ihop kopplingen. Eftersom flödesbrytaren för poolvattnet sitter fysiskt på röret så vill jag använda 12VAC via en SELV transformator. Tanken är då att B1 (eller T1) sluter och transformatorn får spänning. Det fördröjda reläet (T2) går till och kontaktor K2 sluter så pumpen startar. Efter att pumpen fått upp tryck kommer flödesbrytaren
0 svar · 1,4k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Kanske denna http://www.clasohlson.com/se/Takkåpa/36-4652 i taket för dragavlastning och innanför wago och en lampkontakt?
14 svar · 74,8k läst
O
Odjuret: Det kanske vore ett alternativ... bygga ett litet kärnkraftverk :p
38 svar · 8,1k läst
S
schizo: En röd jättefin knapp har det.. tyvärr händer ingenting när jag tycker in den. har provat trycka hårt och jättehårt.. Skall det bli hårdare så måste jag nog använda skruvstädet.
22 svar · 10,8k läst
·
pelpet
pelpet: TS hyrde ju huset tillfälligt och skulle ta upp kabeln sedan, så då borde risken för detta vara liten, Men man kan ju alltid lägga ett markeringsband över slangen.
11 svar · 32,0k läst
·
M
Magnus_Andersson: [citat] Förlåt att jag väcker denna gamla tråd, men jag måste bara påpeka att råbandsknop endast är pålitlig när kablarna är av samma dimension. Är det olika tjocklek på dem ( tex 1,5 och 2.5 mm2) så bör man använda skotstek som är mycket säkrare.
39 svar · 11,9k läst
·
V
VikHe: fartygsprofil eller jokkmokksjärn om man vill vara ordentlig, eller en 50's trådstege..
4 svar · 2,2k läst
S
spyops: Även jag utbildad elektriker, dock bara jobbat ett år efter lärlingstiden innan jag bytte bana. Detta är 10 år sedan så lite ringrostig och inte en jätte stor erfarenhetsbank, så ligg inte sömnlösa och fundera över elsäkerheten... Vet man inte vad man gör ska man låta bli. Stöter man på problem så felsöker man och bollar och löser problemen. Är man inte kunnig så förstår
21 svar · 4,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nej, det finns ingen standard så det går inte att veta vilken dimmer som i praktiken fungerar ihop med ett drivdon. Men just dimmer och drivdon brukar inte vara något problem, och det verkar du inte ha i detta fall heller. Annars är nog bästa tipset att gå till en lamphandlare som får plocka ihop dimmer/drivdon/lampor som de vet fungerar ihop. Som en liten bakgrund finns dessa två
4 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.