11 212 läst ·
28 svar
11k läst
28 svar
Jordad eller ojordad el i vardagsrum?
På vår avdelningen på jobbet har vi en som reparerar allsköns elektronik, han har lagat många trafosar, alla som har haft jordad kontakt har jorden ansluten (för bl.a. avstörningsfilter). Jorden används inte bara till att jorda (beröringsbara) metalldelar.Emil_K skrev:
Nja, det man ska undvika är att koppla ihop utrustningar som är kopplade till olika jordpotentialer. Mitten av 2000-talet inträffade det många bränder som startade i platt-tv apparater. Anledningen är jordad tv ansluten i jordat vägguttag och samtidigt ansluten till kabeltvnät. Numera sätter man galvaniska avskiljare på strategiska ställen i kabeltvnäten för att minska problemen med jordströmmar.AndersS skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 995 inlägg
Jag tänker på fallet med en jordad apparat som det blir isolationsfel i så att höljet blir strömförande. Sitter apparaten i ett jordat uttag så löser JFB (och kanske säkring) direkt. Sitter den i ett ojordat uttag kommer strömmen att gå igenom den person som tar i den och samtidigt har jordkontakt via något annat.
Nja. Det beror på vad för jordad utrustning som sitter i uttaget och vad det blir för elfel på utrustningen.xdigger skrev:
Exempel 1: stationär dator sitter i ojordat uttag, det blir fel i kraftaggregatet (trasigt avstörningsfilter) så att fasen kommer mot höljet, användaren märker ingenting förrän den rör vid både datorlådan med handen och det vattenburna elementet med foten, då får användaren en kraftig stöt och JFBn löser ut.
Exempel 2: stationär dator sitter i jordat uttag, det blir fel i kraftaggregatet (trasigt avstörningsfilter) så att fasen kommer mot höljet, JFBn löser ut.
Ägaren/användaren får ingen stöt.
Dom stötar man kan få av en utrustning som ska/bör anslutas till jordat uttag pga avstörningsfilterna, när dom sitter i ojordade uttag är inte sköna.
Endast 30mA kommer gå igenom den person som tar i den, sen löser JFB blixtsnabbt. Jordfelsbrytaren löser ut oavsett om du har jord eller inte och lika blixtsnabbt.Bo.Siltberg skrev:Jag tänker på fallet med en jordad apparat som det blir isolationsfel i så att höljet blir strömförande. Sitter apparaten i ett jordat uttag så löser JFB (och kanske säkring) direkt. Sitter den i ett ojordat uttag kommer strömmen att gå igenom den person som tar i den och samtidigt har jordkontakt via något annat.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 995 inlägg
En JFB har ingen strömbegränsande funktion. Den kommer gladeligen att mata så mycket ström den kan genom en person, där strömmen begränsas av personens inre resistans (och resistanser mot jord). Det kan handla om 200-500 mA genom kroppen.
En JFB med Ian = 30 mA bryter om felströmmen överstiger 30 mA, men det tar en liten stund, kanske 30 - 300 ms beroende på felströmmens storlek. Vid 30 mA "får" en JFB ta upp till 300 ms på sig att bryta.
Så jag hävdar fortfarande att det är bättre om en jordad apparats hölje får ta den smällen istället för en person.
En JFB med Ian = 30 mA bryter om felströmmen överstiger 30 mA, men det tar en liten stund, kanske 30 - 300 ms beroende på felströmmens storlek. Vid 30 mA "får" en JFB ta upp till 300 ms på sig att bryta.
Så jag hävdar fortfarande att det är bättre om en jordad apparats hölje får ta den smällen istället för en person.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 995 inlägg
Med "fungerar" menade jag personskyddet, dvs det en JFB är till för, inte funktionen hos JFBn i sig.
Självklart funkar den "bättre" om man har jordade uttag och apparater anslutna till dem som är avsedda för skyddsjordning. Och bättre i detta fallet kan vara personskydd, även en mycket korrupt, dålig jordanslutning håller säkert en impedans < 10 ohm och en person en faktor 10-100 större. Alltså kommer ett svagt jordfel lösa ut långt innan en farlig situation uppkommer, och de flesta fel kommer att smyga in och sällan ge stum kortis mot jord. Ett fel med läckström genom en person på säg 20 mA skulle klart och entydigt löst en fungerande JFB, dessutom som nämnts tillåts relativt långa tider vid små strömmar.
Jag tror att man vill dela strömmen med en flera storleksordningar bättre parallell skyddsjord oberoende av felfall, Det är ingen lek att lösa JFB genom kroppen fråga de som råkat behöva uppleva det, men samtidigt slipper kanske någon xdigger byta x mot grave.
Jag tror att man vill dela strömmen med en flera storleksordningar bättre parallell skyddsjord oberoende av felfall, Det är ingen lek att lösa JFB genom kroppen fråga de som råkat behöva uppleva det, men samtidigt slipper kanske någon xdigger byta x mot grave.
Klicka här för att svara