D09
Tänkte ge mig på styrningen till ute och inne ledbelysningen... Styrs genom något digitalt tidsur i proppskåpet

Elektrikern sa:
rör inget så kommer det fungera

Råkade... Pilla.. Lite... 😳

Nu lyser utebelysningen konstant och innebelysningen sätter jag av och på manuellt.. Inte riktigt min tanke ;)

Har förstått att det går via 2 slingor.

1 för fasad
1 för fönster etc

Någon som känner igen detta tidur?

ImageUploadedByByggahus.se1380225329.003418.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D09
AndHay skrev:
Kanske denna bruksanvisning hjälper:

[länk]

MVH

Anders
Tackar 😄😄😄😄😄

Ställde själv in ett i morse, men det var ett med bara 1 kanal. Ditt har 2 kanaler. :)
Bra och enkelt astrour!

//Patrik

• Gilla
D09
  • Laddar…
Du har väl en auto-0-manuell brytare till höger om uret? Den i fel läge så torde någon belysning gå hela tiden

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ha ha gjorde ett försök med tidsinställning på "program" hände inte ett skit ha ha men lärde mig att innebelysningen är 1 och ute 2

Gjorde sedan ett försök med astro, det ska ju sköta sig själv ha ha men icke...

Jag vill att

slinga 1 lyser från 04:00 till 10:00 och sedan 17:00 till 22:00
Slinga 2 lyser mellan dygnet runt med avbrott vid soluppgång / nedgång

Ska man tänka i avbrott mer än att ljus på?

Ska göra nytt försök imorgon :)

D09
Grottan skrev:
Du har väl en auto-0-manuell brytare till höger om uret? Den i fel läge så torde någon belysning gå hela tiden
Stämmer, undrar om jag ställde det i fel läge igår.. Jag har ju kört manuellt på det, dvs "0" samt den nedre för att hantera inneljuset ( slinga1 ) medan ute ( 2 ) har varit på hela tiden oavsett.

Har du tryckt på 2 knappar samtidigt?

Då kan kanal 1/2 vara i HAND-Läge...

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
el_richard skrev:
Har du tryckt på 2 knappar samtidigt?

Då kan kanal 1/2 vara i HAND-Läge...
Har tryckt på båda pilarna samtidigt och då kan man ju manuellköra on/off som jag fattar det men vad är "handläge" ? :)

D09 skrev:
Ha ha gjorde ett försök med tidsinställning på "program" hände inte ett skit ha ha men lärde mig att innebelysningen är 1 och ute 2

Gjorde sedan ett försök med astro, det ska ju sköta sig själv ha ha men icke...

Jag vill att

slinga 1 lyser från 04:00 till 10:00 och sedan 17:00 till 22:00
Slinga 2 lyser mellan dygnet runt med avbrott vid soluppgång / nedgång

Ska man tänka i avbrott mer än att ljus på?

Ska göra nytt försök imorgon :)
Jag tror du har missuppfattat astrourets funktion lite. Ett astrour tänder när det blir mörkt på kvällen och släcker när det blir ljus på morgonen. Tiden ändras lite hela tiden för att följa solens upp och nedgång under året.
Utöver den automatiska funktionen så kan man lägga in ett nattavbrott t.ex. mellan 00.00-05.30. Då tänds belysningen när det blir mörkt, lyser fram tills klockan 00.00 och sedan om behovet finns tänder igen klockan 05.30 för att sedan lysa tills det blir ljust ute.

För att få din funktion skulle nog ett tidur vara bättre lämpat, dock tycker jag att det är en sämre lösning.

//Patrik

D09 skrev:
Stämmer, undrar om jag ställde det i fel läge igår.. Jag har ju kört manuellt på det, dvs "0" samt den nedre för att hantera inneljuset ( slinga1 ) medan ute ( 2 ) har varit på hela tiden oavsett.
Den brytaren är egentligen onödigt. Det finns ju manuellt tillslag direkt på uret genom att hålla in två knappar samtidigt under 1 sek.

//Patrik

• Gilla
D09
  • Laddar…
"Laga" inte saker som inte är trasiga......;)

• Gilla
sir_erken och 1 till
  • Laddar…
A
På bilden du laddat upp står det C2 PERM och C2 On. Det betyder att kanal 2 är permanent på. Man kan ställa in Automatisk drift, alltid på och alltid av. Du har alltså ställt in alltid på. Tryck ner högerpil och OK samtidigt för att avaktivera permanentläget.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Emil_K skrev:
På bilden du laddat upp står det C2 PERM och C2 On. Det betyder att kanal 2 är permanent på. Man kan ställa in Automatisk drift, alltid på och alltid av. Du har alltså ställt in alltid på. Tryck ner högerpil och OK samtidigt för att avaktivera permanentläget.
Tackar :)

Tror utebelysningen funkar som den ska nu, iaf på astro.

Har velat ha den tänd när jag sticker på morgonen dock men det blir nästa steg :)

Antar att man kan förskjuta/ ändra astrotiden?

A
Astrouret ska ju sköta till- och frånslag automatiskt om latitud och longitud är korrekt inställda. Sen är det klart att det går att ställa in en offset. Har för mig att det är +/- 2 timmar man kan ställa in på theben. Så om du ställer in att det ska lysa 30 min extra varje morgon blir det ungefär 8-15kr dyrare varje år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.