Hej!

Vi renoverar huset och i samband med detta kommer jordfelsbrytare att installeras.
Frågan är om vi ska fortsätta med ojordade uttag i vardagsrummet eller om dessa ska jordas.
Tar tacksamt emot era tankar och motiveringar för respektive variant!

Hur stor är chansen att ni kommer att behöva använda jordade apparater i vardagsrummet? Jordat eller ojordat spelar ingen roll så länge som apparaterna har en (platt) stickpropp utan jord. En JFB fungerar lika bra, men fungerar "lite bättre" med jordade uttag och jordade apparater.

Å andra sidan, ska ni byta ut alla uttag så är valet självklart - jordat! Det är endast om era gamla ojordade uttag är i så gott skick att de kan återanvändas som ni kan fundera på det.

Ska ni byta ledningarna så är återigen valet självklart att dra fram skyddsjord till varje uttag, även om ni väljer att inte använda den.

Till sist är det faktiskt förbjudet med ojordade uttag idag... Det är bara om ni kan hävda undantagsreglerna som ni kan behålla de gamla. Det gäller också att rummet fortfarande är isolerat enligt reglerna för att ojordade uttag ska "fungera". Om man "river ut allt det gamla" så anser experterna att det handlar om ombyggnad, varvid dagens krav på jordade uttag gäller.

Så, rekommendationen är jordat alla dagar i veckan.

Det är inte en så viktig fråga. Viktigast är att det blir just jordade eller ojordade, inte båda i samma rum. Om det inte är något fel på uttagen och ingen utökning av elen i övrigt planeras kan du gott spara de gamla uttagen. Om du vill byta uttag och kanske komplettera med fler uttag kan det vara poäng att samtidigt dra fram jord. Jordfelsbrytaren skyddar även om det är ojordat.

I
Förstår jag det rätt att det läggs om i övriga rum? Då tycker jag alla rum. Det andas kvalitetsrenovering, inget snålande. Det har ni igen i framtiden om ni skulle sälja.

Tänk på att en hel del platt-tv "kräver" jordat uttag för att fungera korrekt. Samma sak gäller för en del bärbara datorer och mer eller mindre alla stationära datorer.

Blir det öppen planlösning mot köket så betraktas kök och vardagsrum som ett enda rum och då är det jordat som gäller.

Tack för era tankar. Gav idag elektrikern i uppdrag att jorda uttagen.

• Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Tänk på att en hel del platt-tv "kräver" jordat uttag för att fungera korrekt. Samma sak gäller för en del bärbara datorer och mer eller mindre alla stationära datorer.
Nja, numera har väl i stort sett alla platt-tv ojordad kontakt. Vad gäller laptops så har vissa jordad kontakt men jorden används sällan. På många laptops följer det med både jordad och ojordad kontakt så det vore konstigt om de "kräver" jordat. Vad gäller stationära datorer så tror jag att ojordat är allra vanligast, eftersom de flesta stationära som säljs för hemmabruk numera är av typen ministationär som Mac Mini eller Asus Eee Box.

Demmpa skrev:
.

Blir det öppen planlösning mot köket så betraktas kök och vardagsrum som ett enda rum och då är det jordat som gäller.
Det är säkert en sak missas i många fall om "snickarjobbet" inte inkluderar några större elinstallationer. En vägg till mellan kök och något annat rum rivs för att ge öppnare o luftigare planlösning.

Helt plötsligt hamnar ett ojordat vägguttag några decimeter ifrån diskbänken, alltså den sämsta tänkbara gräns mellan ojordade o jordade uttag. Uttaget kanske används för en brödrost klass1 placerad på diskbänken med sina gummifötter

f91jsw skrev:
Nja, numera har väl i stort sett alla platt-tv ojordad kontakt. Vad gäller laptops så har vissa jordad kontakt men jorden används sällan. På många laptops följer det med både jordad och ojordad kontakt så det vore konstigt om de "kräver" jordat. Vad gäller stationära datorer så tror jag att ojordat är allra vanligast, eftersom de flesta stationära som säljs för hemmabruk numera är av typen ministationär som Mac Mini eller Asus Eee Box.
Förvisso handlar det bara om ca 5-10% av marknaden men plasma-apparater "kräver" jordat. ;)

f91jsw skrev:
Både min laptop och den stationära datorn har JORDAD kontakt.

Min plasmaTV sitter i ojordat uttag. Vad händer då?

Du kan få in störningar via antennkabel som i sin tur kan skada elektroniken.

A
Laptops har jordad kontakt, men jorden "används" inte i transformatorn. Stationära datorer däremot har oftast ett metallchassi där kompnenterna är monterade, detta jordas för att skydda elektroniken. Plasma är utdöende.

el_richard skrev:
Du kan få in störningar via antennkabel som i sin tur kan skada elektroniken.
Om man har antennkabel;)

Även plasmaTV fungerar utmärkt i vardagsrum utan jordade uttag.
Man ska undvika att koppla samman utrustningar som är anslutna till jordade resp. ojordade uttag då man kan få konstiga jordströmmar i signalledningar som ger störningar, men det är sällan förstörande av utrustning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.