Jag ska koppla in ett par elpatroner. Till de följde det med en effektvakt. Elpatronerna har separat termostat och övertemperaturskydd som sitter i dykrör och styr kontaktorer i vakten. Strömtransformatorerna som ska sitta i centralen saknas, och jag behöver inte kontrollera effekten. Elektrikern menade att det nog skulle gå bra utan strömtransformatorer. Men jag har inget kopplingsschema. Vet någon hur effektvakten El-on från Energi ekonomi i Höör Ab ska kopplas in? DSC_0465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Hämtat från energi-ekonomi.se: "För funktion belastningsvakt skall styrningen kompletteras med en sats strömkännare Elotron TR-1, RSK 6210330 E 8828576"

En effektvakt styr ju vilken/vilka faser som belastas mer än de andra i pannan. Detta gör den beroende på hur inkommande faser belastas. Alltså måste du ha strömtrafomätning i centralen. Annars går det aldrig att få effektvaktsfunktion.

Men jag behöver inte funktionen effektvakt. Jag behöver driva elisarna via lådan eftersom termostaterna och övertemperaturskyddet sitter separat, och i sin tur styr kontaktorerna i boxen.

Det ser ut som inkommande matning skall anslutas till 15 (nolla) och 16,17,18 (3 faser).
Det kanske räcker för att det ska fungera?

Ta bort skruven som ligger lös längst upp i bilden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.