1 498 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Kabel till undercentral?
Håller på och renoverar nedervåningen där det ska bli nytt kök och bad. Kommer att bli en ny undercentral till hela nedervåningen och jag har dragit rör mellan gamla centralen på övervåningen och till platsen för nya undercentralen. Ska nu dra i kablar i rören för matningen till undercentralen innan jag gipsar igen väggarna. Då det är krokig väg på röret vill jag dra i kablarna innan gipsning av väggarna och elektrikern som ska installera allt är på semester och jag inte får tag på honom vill jag vilja veta typ av kabel/kablar jag ska dra i röret så jag kan fortsätta med gipsningen.
vilken typ av kabel/kablar och hur många trådar/färger?
vilken typ av kabel/kablar och hur många trådar/färger?
Är elektrikern med på att du drar rör och tråd? Många godkänner inte att lekmän drar rör å tråd, eftersom det är behörighetskrävande jobb.
Eftersom du dragit rör hela vägen så behövs ingen kabel utan det räcker med tråd, FK.
Om du ska koppla in dig innan någon säkring i första centralen så måste det vara minst 6kvmm om du kör separat jord och nolla, annars är det minst 10kvmm om det blir PEN-ledare.
Eftersom du dragit rör hela vägen så behövs ingen kabel utan det räcker med tråd, FK.
Om du ska koppla in dig innan någon säkring i första centralen så måste det vara minst 6kvmm om du kör separat jord och nolla, annars är det minst 10kvmm om det blir PEN-ledare.
Jo han är med på att jag drar både kabel och rör och jag lovade att dra i innan han kommer igen. Nu är han en nära släkting så han kanske inte gör så i vanliga fall.
Om jag drar i fk vad ska det vara för mm2 och hur många och färger. Tror han talade om det men jag har glömt
Om jag drar i fk vad ska det vara för mm2 och hur många och färger. Tror han talade om det men jag har glömt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 995 inlägg
5 st FK 6 mm² blir bra, brun, svart, grå, blå, grön/gul. Om det finns skäl kan du använda samma färg för de tre fasledarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 955 inlägg
Så år vi hoppas att trådarna får plats i röret.
Klicka här för att svara