El
elmont: Det som är relevant är väl frågan OM du verkligen vet vad du sysslar med. Risken finns ju att du utsätter inte bara dig utan även din omgivning för fara, men det kanske inte spelar någon roll.
Albireo: (Den fasta avgiften är något högre för oss utan vattenmätare...) När det gäller att skicka ström genom vattenledningen. (det förklarar inte jordflätan, men...) För länge sedan tinades frusna vattenrör upp genom att koppla på en transformator på vattenröret. Röret blev varmt och isen tinade. En vän kom förbi, vars pappa hade "bränt" upp några transformatorer (svetsar?) på
b_hasse: [citat] I vissa sammanhang ska man absolut undvika "jordslingor", men i det här fallet påstår jag att det inte spelar någon roll. Det främsta skälet till att endast ansluta biledaren till PE i matande ände bör vara att man då kan mäta upp att PE-ledaren är hel. Ansluter man biledaren i båda ändar kan man ha ett avbrott på PE som inte går att upptäcka, dvs arean kan vara mycket
xdigger: När den är kopplad i enfas så kan du oftast köra plattorna enskilt i fulleffekt, eller flera så blir effekten begränsad, däremot är den 3-fas kopplad så kan du dra full effekt ur samtliga plattor samtidigt.
Bo.Siltberg: Om du menar frånskiljning för elektriskt underhåll så nej, jag känner inte till någon tvättmaskinsbrytare med sådana egenskaper specificerade (3 mm kontaktavstånd). Om det handlar om funktionsbrytning så är den ju ok, om nu inte pumpens egna kontroller duger.
Uffe A: [citat] Visst den är elektrisk, med rörutlopp menas att man drar en flexslang genom väggen precis där anslutningen ska vara. Sen drar man fk och sätter avskal så att man inte får enkelisolerade ledare. Inget syns och det blir snyggt. Inga problem med andra ord.
Thomas_Blekinge: [citat] Det visste jag inte. Då är ju doslock ett alternativ. Jag kan dock tycka att det skulle vara ännu säkrare om du sätter nya kakel just där. Man kan ju klistra en tätskiktslapp bakom. Visst ä'r det formellt så att man ska riva hela badrummet och täta om ifall mna har gjort någon åverkan på tätskikt. Men jag tror ärligt talat inte att det finns ett enda badrum i hela Sverige
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, det må vara regelmässigt OK. Därför skrev jag inte "tillåtet," utan "bra" (med flerpolig säkring). Det är min grundade mening att det är bättre med en trepolig dvärgbrytare eftersom en massa felfall då försvinner. (Det var bla därför jag gjorde så själv när jag byggde om mitt kök). Den enda nackdelen är att en större del av anläggningen blir strömlös när
lars_stefan_axelsson: [citat] Finns ingen anledning att byta en diazedcentral i bra skick! Den är bättre på vissa punkter än modernare centraler med dvärgbrytare. (Detta förutsatt att den har separata noll och jord-skenor då förstås. Annars så blir det krångligare). Diazedkramare i alla länder, förenen eder!
Bo.Siltberg: RV-K (inte RK-V) eller ACEFLEX som den också kallas är en smidig kabel nästan som en gummikabel är ju då bra att jobba med där dessa egenskaper är av vikt. Den är uppbyggd med skyddsledare tillsammans med övriga ledare i kabeln. N1XV är likadant uppbyggd fast lite styvare och kan vara fördelaktig före ACEFLEX om den ska klamras utanpåliggande rakt o snyggt. För denna ändamål är
slacker: Kameran bör ses av din Router - Dvs, om dom ligger på en PoE switch eller liknande. Mina dyker upp som "Okända" på det IP nummer som jag definierat att dom skall ligga. Inställningen är i kameran på de flesta modeller och dessutom specifik port med inloggning för att komma åt inställningarna. Mina från HikVision ligger tex på port 81. Webbläsare: 192.XX.XX.X:81 för att komma till
Mikael_L: [citat] Det låter om att han hade bra koll. Precis som jag själv tycker, det är inte det första, utan kanske det sista alternativet man tar till. Men det kan göras helt godkänt. Och är man dessutom noga med lite detaljer som märkning och ev dokumentation har man gjort det bästa av situationen. Jag tycker inte du behöver oroa dig.
hattepatte: [citat] Hej Leif !Kul å höra lite om din bakgrund.,själv så gick jag på GTI i tre omgångar och var klar ingenjör 1976..Flyttade från Götet 1980 och startade en elinstallationsfirma utanför Herrljunga.Har varit med om mycket roligt under de här åren.Inget jag ångrar !Jag köpte min första dator 1979 (en ABC80) byggde ut den till max och knåpade ihop program i maskinkod till olika
useless: I den tänkta centralen är det C-säkringar. Jag var mest intresserad att höra om nån hade någon egen erfarenhet av kvaliteten på prylarna.
ex007: Jag hittade följande tråd efter lite sökande, så jag kan koppla in NEXA dosan på befintliga kablar... https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-kabel-gar-vart-vid-installation-av-nexa-wmr-1000.283677/ OK att stänga tråden
Slugge: [citat] Har vi några exempel på prisvärda och pålitliga delar om man nu skulle önska sig ett sådant skydd, pris totalt för material? Känns som det inte är något för gemene husägare då ett fel eventuellt skulle rendera ett stort frågetecken följt av förbikoppling av nästa ovetande husägare.. Men en tydlig instruktion borde fungera. Men då är frågan om man inte bör ha fler
Bo.Siltberg: Här finns 1 dag gammal bild på hur du kan koppla: https://www.byggahus.se/forum/threads/tva-roerelsevakter-som-styr-samma-belysning.304001/
MostWanted: Jag har ca 70 halogen lampor, spotlights, i hemmet som jag tänkt att byta ut mot LED. Det är G4 halogen lampor som är kopplade 3 och 3 med trafos, små puckar(se bild) och styrs av en Schneider-dimmer på väggen. Jag har provat att byta ut bara ljuskälla, G4-halogenlampan, mot LED varianter men det har funkat dåligt med både dimmer och ljuset var för klent och kallvit oftast. Så nu
FRS05: Ja, ibland är man rätt trög i huvudet och tar saker för givet, tur att jag har er:). Kycklingen tror jag att det blir komposten på snart för den ser inte så smarrig ut:p
Andreas_kalmar: Då har du ingen installatör att jaga ju har du meggat sträckan mellan central och pump?
marcusmco: Tack! Jag ska fundera över uppslagen.
Andreas Ziegenfeldt: [citat] I vår ftx sitter både vatten batteri på tilluft och elbatterier på tillopp.
elmont: Den enda som kan ge dig ett korrekt svar är nätägaren som sitter på alla fakta och dessutom äger kabeln.
Ymer: Lite återkoppling då: Det var noll och jord som låg ihop efter genomdragningen av dragfjädern. Uttagen (3 av 10 av de som inte var inkopplade) var inte klara men koppar var ju kvar och tydligen hade jord och nolla följt med av bara farten hela vägen till centralen. Nu är allt fixat och jag har värme, kylskåp och allt, vilken lycka!
Johnny Schimmel: [citat] Tack för svaret. Ett snack med sotarn har jag också tänkt bör vara första steget. Vi skall sätta in bergvärme och skrota pannan, så det skulle kännas bra med en vedeldningsmöjlighet kvar och detta är enda tänkbara placeringen där man kan utnyttja befintlig skorsten...
KnockOnWood: [citat] Jo, jag vet, men Rom byggdes inte heller på sju år. Har ny senildosa och uttag liggandes överst i skåpet :rolleyes: