T
Trunk: Ledsen för sent svar. Har haft besök av släktingar ett par dagar och haft fullt upp med allt vad arbete och renovering innebär. Jag satte fast den svarta kabeln och allt fungerar så vitt jag vet felfritt numera. Väntar också på någon som är lite mer kunnig och kan se ifall något är uppenbart fel med elen i huset. Tack för alla svar!
9 svar · 1,4k läst
·
S
Slugge: Kan nog varit ganska snabbt ihopkletat oavsett A4 och färg och allt men jag kan hålla med om att professionellt utformade dokument är lite mer respektingivande än någon felstavad paintkladd.
21 svar · 18,9k läst
tommib
tommib: Den lösningen som du tänker dig blir lite knixig. Den bygger då på att du kan dragavlasta kabeln korrekt, t.ex. med klammer på väggen bakom skåpen. För att då få ut den på rätt ställe i skåpet behöver du klamra kabeln på väggen helt färdigt och sedan mer eller mindre trä upp skåpet på kabeln. Är det tänkbart att ta upp ett runt hål i ryggen på skåpet för att komma åt
4 svar · 7,2k läst
·
U
Uffe A: [citat] Visst och man kan få in 12 personer i en liten Fiat också......;)
3 svar · 3,5k läst
S
SM4UKE: [citat] Jag har reparerat en hel del elektronikprylar och också haft isär en del LED-belysningar som gett upp. Tyvärr är det väldigt vanligt med trasiga elektrolyter. De sätts på hårda prov i ett switchat kraftaggregat som det är frågan om här. Många gånger är det usel kvalitet på kondensatorerna. Googla på "bad caps" och man hittar hur mycket som helst om det. En viktig parameter
115 svar · 22,4k läst
·
Ljus
Ljus: Definitioner för spänning i stora drag;) Klenspänning 1000V Cat6 är snarare en svagströmskabel för klenspänning.
5 svar · 2,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Dosan ser ut att vara matad med en utanpåliggande kabel, fyrledare eller femledare med skyddsjordsledaren bortklippt. Det finns en ledig tråd, den bruna, vilket skulle kunna frigöra blå som nolla. Så det kan vara en snabb o enkel operation att koppla om i matande dosa, en timmes jobb (avrundat uppåt) plus en timmes resa (avrundat uppåt).
18 svar · 2,3k läst
·
GK100
GK100: Slangen ska du inte dra upp eller lägga bakom skydd eller in i lådan. Avsluta den i marken en bit från där du ska upp på väggen och stoppa i lite isolering etc i öppningen så inte för mycket jord, sten kommer ner i den ifall det ska dras om kompletteras en annan gång. Kabeln lägger du under ett lämpligt skydd tex 16, 20 mm och låter det gå ner några dm under ytan.
4 svar · 3,9k läst
E
elmont: Tror att i alla fall dom flesta förstod det ;)
15 svar · 18,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Däremot kan det vara ide att syna det där lite närmare. Dragavlastaren ser ut att vara åtdragen åt he för hårt för kabeln ser ju platt ut - risk för kallflytning. Sedan kan man undra hur bra kontakt det är mellan (förmodad) EK 1.5 och RK 1.0 i U-båtarna.
6 svar · 3,8k läst
·
Ljus
Ljus: I de fall biledaren skall anslutas till jord räcker det att ansluta till skyddsjord i dosan kabeln matas från. Det tillför inget att dra en extra jord till centralen. Men som alltid! Mät så du vet att gulgrön är ansluten i matande ände. Men det vet elektrikern och kontrollerar före driftsättning av utökningen.
4 svar · 10,5k läst
Alltgår
Alltgår: Ja... Det kan vara så. Köpte en hel påse på ebay. Får byta en gång per säsong ungefär i nuvarande pollare.
10 svar · 4,1k läst
·
useless
useless: Jag tycker mig se svarta trådar inkopplade i kontaktorn om man kollar noga, så nånting gör den säkert. Men om manövern till den är byglad så att den alltid är på så är det bättre att ersätta den med en brytare, eller bara koppla ihop inkommande och utgående ledare med varandra.
29 svar · 6,3k läst
·
tommib
tommib: [citat] Säsongsgrejer? Typ julbelysning.
68 svar · 10,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du bryter helt enkelt upp tändtråden och kopplar utgående tändtråd från strömbrytaren till styringången på pucken och tändtråden till lampan till utgången på pucken. Strömbrytarna behöver troligen också göras om till monostabila.
1 svar · 2,2k läst
·
A
Allmänobildad: Elbutik.se har det. Men det ligger lite dolt. I rullgardinen där det står "2-vägs" finns längst ner ett alternativ som heter "Avgrenat" Det är ju fortfarande 2-vägs, så varför de olika varianterna ligger under den rullgardinsmenyn vet jag inte. Dumt gjort av elbutik.se
13 svar · 1,8k läst
Fairlane
Fairlane: [citat] Som Tommib redan svarat så nej, det är ingen risk. I ditt fall ser det inte heller ut att vara en fördel. Jag har själv den setupen till FTX-anläggningen som står på vinden. Det för att den läst ut några gånger varje år. Jag hoppas på att det är JFB på vinden som löser när det sker, för då slocknar inte hela huset och jag kan fixa det när jag kommer hem, medan resten
12 svar · 2,6k läst
·
C
Christoffer L: Så, 70-tals garantin har gått ut? ;) hör var du säger, ska ta en titt på nya armaturer :)
2 svar · 4,4k läst
·
K
Kcee: Tack allihopa för era svar! Jag är helt grön när det gäller sånt här. (Sidnot: Första veckan i huset fick jag ringa elektrikern och fråga om han glömt att vi skulle ha dimmer för jag fattade inte att det var en "tryck och håll inne"-variant, hade förväntat mig ett "snurrvred". :sweat: Jobbigt när man inte ens fattar hur en lysknapp fungerar...) [citat] Ja, men elektrikern som vi
6 svar · 1,3k läst
Jarlingar
Jarlingar: Kondenstumlare!? Vet inte om det är generellt för alla Kondenstumlare, att dom drar mindre ström än en vanlig tumlare? Men jag kör både tvättmaskin och kondenstumlare på en 10A utan problem.
7 svar · 1,5k läst
M
-MH-: Jo, det finns ju små billiga DC-laddare för 50-100 kkr. Skall ju ändå vara upp till 400V med både ström och spänningsreglering. Annars är det lättare att använda den inbyggda.
12 svar · 1,8k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Jag har (väl) berättat när vi för många år sedan gjorde något eljobb i huset och min fru ropade att diskmaskinen inte gick. Nej, visst. Den gick ju på en grupp som var påverkad. Sprang snabbt dit med en kabelvinda och kopplade in i ett uttag på annan grupp. Återgick till arbetet. Efter några minuter så ropar frun att "diskmaskinen har stoppat igen"... Jag hade i hastigheten
16 svar · 10,1k läst
·
E
etompau: Det är en konstantströmstrafo på 350 mA. Dock framgår inte hur mycket effekt kan kan levererar. Gissar på att den funkar till ditt badrumsskåp. Edit, hittade nu att den klarar en belastning av 18W, så det är grönt.
3 svar · 2,0k läst
·
H
hempularen: Tråden är nu stängd. /moderator
164 svar · 25,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om pottan följer de mått som anges i installationsanvisningen, dvs minst 200 x 200 x 150 mm så ska inte pottan innebära några skillnader map uppvärmning då den håller de minimått som tillverkaren anger. Man anger heller ingen speciell högtemperaturskabel utan lämpar det fritt så länge som kabeln inte läggs direkt över armaturen. För flexibel kabel i slang finns endast PLS90 som
1 svar · 685 läst
GK100
GK100: Ja det är kul och du kommer ett steg på vägen i skydd genom din termostat men det vore ytterligare bättre även sett mot brand med skydden direkt mot komponenterna. Du är extremt noga tycker jag redan genom att fråga kring det "lilla" regelbrottet för anslutningen av termostaten. Det är ett bra tecken och följ vad Bo skrev dvs det är inte rätt med ledarna åtkomliga där trots att det
9 svar · 3,0k läst
·
GK100
GK100: [citat] Av din uppräkning är det säkert i övervägande majoriteten fall #6. Det gäller även sk kristidsinstallationer då var det inte annat än dåtidens tumregler som gav 4 eller 6 A för en "ljusgrupp". Just uppdelningen i kraft och ljus är vanlig längre tillbaks i tiden och att det skulle krävas 10 A för ljus då är det något herresäte e.dyl. Om TS fall är från 64 är det inte
6 svar · 5,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Väl skrivet. I min inbillningsvärld skulle jag dock vilja lyfta bort montörer från denna ointresserade grupp. Ointresserade kan vara av alla slag. Montörer har jag uppfattat som de skickliga hantverkare som får något gjort! Där behövs ofta inte mer kunskap än att läsa en ritning. Och de flesta är nog lite intresserade i alla fall så att de gör en liten självkontroll under
52 svar · 6,1k läst
·
U
Uffe A: Du behöver en trappautomat;)
1 svar · 1,4k läst
·
J
jhn: [citat] Enligt länken ska det vara IP 65 klassad samt CE men det kan ju lika gärna vara China Export såklart. SKulle såklart valt 12v varianten om jag vetat att de är att föredra i trädgården.... =(
6 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.