1 563 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Huvudledning inomhus i villa
Om man vill byta en gammal skadad tjärpappkabel som går från mätarskåpet till huset huvudcentral, och passa på att ändra dess förläggning samtidigt, vilket material är det då som gäller enligt nuvarande standard? MK-ledare i vp-rör/flexslang eller föredras något annat?
Med 20A huvudsäkringar utgår jag från att det är 3 x 4kvmm (L1/L2/L3) + 1 x 10kvmm (PEN) som gäller för TN-C och 5 x 4 kvmm (L1/L2/L3/N/PE) för TN-S. Stämmer det?
Om nätägarens serviskabel är 25A/6kvmm tycker jag det kan vara motiverat att välja 6 kvmm i matningen här med för att framtidssäkra för 25A huvudsäkring. Någon som inte håller med och tycker det är onödigt?
Med 20A huvudsäkringar utgår jag från att det är 3 x 4kvmm (L1/L2/L3) + 1 x 10kvmm (PEN) som gäller för TN-C och 5 x 4 kvmm (L1/L2/L3/N/PE) för TN-S. Stämmer det?
Om nätägarens serviskabel är 25A/6kvmm tycker jag det kan vara motiverat att välja 6 kvmm i matningen här med för att framtidssäkra för 25A huvudsäkring. Någon som inte håller med och tycker det är onödigt?
Man drar 5g6 mm2 från mätaren till centralen, då är det framtidssäkrat och prisskillnaden är försumbar. Man kan naturligtvis även dra 3g6+10 mm2 om det är en lite äldre anläggning med flera centraler med en penledare mellan dom olika centralerna.
Tack! Då är vi helt överens om dimensioneringen. Den del av frågan jag är mest fundersam över är dock vad 5g6 mm2 och 3g6+10 mm2 betyder i praktiken, det vill säga: Vilken kabeltyp bör man använda och varför. Själv är jag allergisk mot kablar och anser att så länge man inte är i en industri eller skall gräva ned något så föredrar jag enkelisolerade individuella ledare i rör. Därav frågan angående MK-ledare i rör. Men elektriker kanske föredrar stora otympliga kablar i rör istället?
Redigerat:
Klicka här för att svara