Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Att det är oklassat område innebär endast att badrumsreglerna upphör. Du behöver fortfarande bedöma vilken kapslingsklass som behövs där i taket, dvs om det är torrt eller vått. Då det handlar om 12 V så har det mest med livslängden att göra.
3 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nu kan jag inte Jungs radiosystem med denna mottagare ska på papperet fungera med dina befintliga sändare. Ev behöver du ha en ledig kanal i sändarknapparna för att kunna styra denna mottagare individuellt.
2 svar · 670 läst
O
Odjuret: Är det båda sorterna som bråkar? Känns som att det är dags att byta ut samtliga och reklamera resten.
47 svar · 7,1k läst
·
A
Allmänobildad: En källare som nyligen utökades med ett gäng extra uttag. Jord fanns ju i dosan, men jag kände ändå att en omdragning var motiverad och innebar så pass lite merjobb att jag bjöd på det för mitt eget psykes skull.
15 svar · 4,7k läst
·
A
Allmänobildad: Just nu är det kampanj på 9953039, så om du kan dela upp stora slingan med 9st på två så kommer du undan med 4st drivdon dimbara med 1-10v.
1 svar · 566 läst
E
elmont: Bara nyfikenhet baserad på en slående likhet i att uttrycka sig.
31 svar · 2,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Alla uttag som har mer än en (1) ingång för kabel stöder vidarekoppling så det helt klart ett möjligt alternativ om man finner det lämpligt.
7 svar · 4,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Den där Ikealampan är nog avsedd att anslutas med stickpropp. Följde inte det med? Du får då antingen montera ett uttag på lämpligt ställe, eller en anslutningsdosa där anslutningskabeln till lampan ansluts (där du då får klippa bort kontakten på bild).
2 svar · 2,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Frågan är hur de fungerar ihop med befintligt drivdon som är avsett för halogen. Du kan ramla under dess minsta effekt vid byte till LED. Dimring lär annars fungera hyggligt -. 12 V LED är ganska tacksam där.
2 svar · 1,1k läst
L
Liteavvarje: Vad som helst förutom de du har förut , lättare att ha koll och koppla då
1 svar · 1,5k läst
J
Jimmy_Pettersson: [citat] Tack för hjälpen!!
23 svar · 7,4k läst
·
Müssli
Müssli: Plejd är inte bra när man vill ha en brytare på ett nytt ställe utan att dra ny tråd eller kabel. I det fallet är Nexa, Vadsbo eller Eltako bättre, eller egentligen enda alternativet. Oavsett hur bra Plejd är på annat... Jag har själv alltid minst 2 Plejd i firmabilen men att de inte har en trådlös sändare är för mig väldigt konstigt. Förhoppningsvis kommer det snart.
39 svar · 30,5k läst
·
B
bagster: Hej! Utlovade efterbilder kommer här. Jag köpte distansringar men när elektrikern kopplade in spisen så tog han eget initiativ och satte dit uttaget. Kan tog bara en bit slang istället för distansringen som jag köpt och slutresultatet blev ju iaf bra :) tack för alla tips och resonemang!
11 svar · 6,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Att skyddsjorda manteln på EKLK står visserligen i produktstandarden men tillför ingenting i denna enkla installation.
21 svar · 4,4k läst
T
Tobbe_3: Förklaringen till att uttaget var ojordat var att det fanns många apparater och lampor som var av klass 0 typ ( ojordad elmaterial som ej var av klass2 typ.) på 1970 talet.. Den materialen fick enbart användas i torra rum med ojordade uttag och med isolerande golv och väggar.
8 svar · 956 läst
E
elmont: Kanske för att man på den g:a goda tiden (någon gång på 50 talet gjordes en spänningsomläggning i Sverige då man höjde spänningen) måste ha två faser för att få ut 220 volt.
16 svar · 6,0k läst
·
F
Fred vom Jupiter: En smidig lösning är att använda en extra lampknapp som trådlöst styr den ursprungliga lampknappen eller själva lampan. Jag använde själv IKEAs lösning i ett rum där lampknappen satt avigt till. Rummet ska helrenoveras inom ett par år så jag ville inte lägga flera tusen på en elektriker nu. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/lighting/36812/
5 svar · 7,3k läst
L
lobbin: [citat] Hehe, riktigt så illa är det inte. Det är ett svenskmonterat bad för 3-fas 16A. Det var mest biten om kabeltyp som han hänvisade till elektriker.
5 svar · 7,9k läst
N
Nilzons: [citat] Det är dessa jag tänker köpa i tre uppsättningar: https://www.byggmax.se/belysning/inomhusbelysning/downlights/downlightset-md-99-malmbergs-vit-p643298 Befintlig belysning är en spotsskena.
6 svar · 4,7k läst
L
Liteavvarje: Ingen ovanlig inkoppling ur + skymningsrelä på äldre dagar , kan vara så hos TS därav flera trådar ut
18 svar · 3,7k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Påpeka och påpeka? Jag försöker bara hjälpa TS då jag uppfattar det som att han gärna håller ner väggens tjocklek.
7 svar · 3,0k läst
Xanny
Xanny: [citat] Detta hade jag själv funderat på om det var möjligt, har gjort nya kanaler i taket då vi byggde om lite i lägenheten, och kommer en elektriker i slutet av veckan och ska dra nya lampan + ett vägguttag. Men man kan alltså sätta dessa i taket också? :) För det löser ju alla mina problem :D [citat] Är det bättre att ha en trappbrytare då för att få separata ingångar då
12 svar · 1,5k läst
vcx
vcx: [citat] Varför ska du byta ut den gamla diazed-centralen? Det är väl smartare att bara komplettera med en liten kapsling monterad vägg-i-vägg med den gamla centralen innehållandes JFB och 10A säkring. Då kommer du undan med ca 300 kr.
31 svar · 26,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Är "stumpen" en mantlad kabel eller är det enkelisolerade ledare? Hur lång är den? Är lampan avsedd för utanpåliggande montage? Fast montage? Hur ser den ut? Hur är matningen utförd eller vilka förutsättningar finns för att installera matningsledningen?
4 svar · 924 läst
T
Tobbe_3: Problemet är att t.ex tvättmadkinen. kan "fungera utmärkt" men vara livsfarlig att beröra. Att en produkt lyser eller snurrar betyder inte att den korrekt installerad.
31 svar · 10,6k läst
·
johel572
johel572: [bild] Provkörning! Vibrerar rätt bra :)
27 svar · 18,5k läst
·
P
petrho: Hmm. Kanske kan använda Fibaro dimmer 2 då jag har såna på andra ställen. Då har jag möjlighet att skapa scenarion om behov skulle uppstå...
7 svar · 2,7k läst
C
crazytok: [citat] Haha, givetvis menade jag Astrour!!! :crysmile::rolleyes:
4 svar · 3,2k läst
J
jochen84: Ska börja renovering av vårt badrum nästa vecka och hade tänkt mig ledslingor i taket. Däremot får jag inte ihop strömmen ordentligt. Fått förslag från Ljustema.se där jag beställer grejorna att använda 2st av deras 120w transformatorer och 2st "mottagare" till dessa för styrning. De har inget 240w driver/transformator och kan inte svara på om det funkar så jag provar här.
0 svar · 1,1k läst
eriobe
eriobe: Japp
11 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.