7 828 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Vilken elkabel? Plus fråga häll o ugn.
Sida 1 av 2
Har haft en elektriker här men han hade bråttom så jag hängde inte med riktigt.
Jag ska dra kabeln själv i köket.
Han sa att jag skulle använda en femledad men sa också att det skulle gå bra med en fyrledad....
Kabeln ska kopplas till två säkringar.. Den går först till uttag för fläkt och sedan vidare till ett uttag i skafferiet där jag tänker koppla in led bänkbelysning och extra uttag som man kan använda vid bänken (twist) det ska gå på en säkring efter det ska kabeln fortsätta till diskmaskinsuttaget som ska ha en egen säkring.
Vilken kabel ska jag välja?
Hade köpt en treledad 1,5 installationskabel och han sa att det skulle vara en likadan fast femledad sen sa han att det går med fyrledad också men att dom var dyrare.. Fyrledad är ju billigare och inte lika tjock så det skulle ju vara bättre.
Vilken ska jag ha?
Räcker det med 1,5?
Jag förstår inte hur kabeln går till ett uttag på en säkring och sedan går vidare från det uttaget och då till ett annat uttag som då har en annan säkring?
Om det var två kablar så var det ju ingen match!
Kan någon förklara? (jag ska bara dra kabeln och sätta upp uttag och kopplingsdosor, elektriker ska göra själva inkopplingen).
En annan sak.
En del säger att man ska sätta två kontakter från kopplingsdosan (5 ledare, 3st 16 amp säkringar) till induktionshäll och ugn och en del säger att det går att koppla direkt utan uttag... Vilket är rätt/bäst?
Han sa att jag skulle använda en femledad men sa också att det skulle gå bra med en fyrledad....
Kabeln ska kopplas till två säkringar.. Den går först till uttag för fläkt och sedan vidare till ett uttag i skafferiet där jag tänker koppla in led bänkbelysning och extra uttag som man kan använda vid bänken (twist) det ska gå på en säkring efter det ska kabeln fortsätta till diskmaskinsuttaget som ska ha en egen säkring.
Hade köpt en treledad 1,5 installationskabel och han sa att det skulle vara en likadan fast femledad sen sa han att det går med fyrledad också men att dom var dyrare.. Fyrledad är ju billigare och inte lika tjock så det skulle ju vara bättre.
Vilken ska jag ha?
Räcker det med 1,5?
Jag förstår inte hur kabeln går till ett uttag på en säkring och sedan går vidare från det uttaget och då till ett annat uttag som då har en annan säkring?
Kan någon förklara? (jag ska bara dra kabeln och sätta upp uttag och kopplingsdosor, elektriker ska göra själva inkopplingen).
En annan sak.
En del säger att man ska sätta två kontakter från kopplingsdosan (5 ledare, 3st 16 amp säkringar) till induktionshäll och ugn och en del säger att det går att koppla direkt utan uttag... Vilket är rätt/bäst?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Om kabeln kommer att klamras synligt så välj t.ex EXLQ 5G1.5. Om den mestadels kommer att vara dold bakom skåp osv kan du välja den billigare EKK eller EXQ 5G1.5. Fyrledare är ovanlig så den kommer du inte att hitta i vanliga butiker.
Det handlar här om en tvåfasgrupp som använder två skilda fasledare i kabeln men delar på nolla och skyddsjord. Om detta finns det redan mycket skrivet så om du vill ha en djuplodande lång teknisk beskrivning så säg bara till
Viktigt här är att din elektriker har gett bra instruktioner för förläggningen. Det låter inte optimalt att kabeln först går till ett uttag, men det går att hantera. Vi får anta att han fixar det. Det är ju han som får bestämma här, inte vi.
Ang häll och ugn så är det vilket som, fast anslutning i dosa eller uttag + stickpropp. Det är ju klart behändigare med uttag bara man väljer uttag av god kvalité till ugnen.
Det handlar här om en tvåfasgrupp som använder två skilda fasledare i kabeln men delar på nolla och skyddsjord. Om detta finns det redan mycket skrivet så om du vill ha en djuplodande lång teknisk beskrivning så säg bara till
Ang häll och ugn så är det vilket som, fast anslutning i dosa eller uttag + stickpropp. Det är ju klart behändigare med uttag bara man väljer uttag av god kvalité till ugnen.
Tack för ditt svar.N Ninni1 skrev:Har haft en elektriker här men han hade bråttom så jag hängde inte med riktigt.
Vilken ska jag ha?
Räcker det med 1,5?
En annan sak.
Det finns på Bauhaus:
Draka EXQ Light 4G 1,5 25 meter 399 kr.
Draka EXQ Light 5G 1,5 25 meter 449 kr (?).
Allt kommer att ligga dolt. Ligger på överskåpen 1,3 cm mellan tak och överskåp.
Det blir krångligt att få plats med tjockare kabel mellan vägg och rygg i skåp. Det är dessutom en skena som kabeln ska passera. Betongvägg, så det är ingenting man vill börja göra åverkan på.
Vad jag förstår så "hänger" bara den fasen som är till diskmaskinen med utan att bli inkopplad förrän den kommer till diskmaskinsuttaget?
Alla uttag delar alltså nolla och jord? (så som det blir med häll och ugn?
Ugnen kommer att vara i ett skåp...
Man tar ju inte bort ugn och häll så för min del så tycker jag att uttag bara blir mer kostsamt och utrymmeskrävande.
Eftersom jag inte får tag i någon elektriker så kanske jag skippar elen... Tråkigt för det finns inte ett enda uttag vid den delen... Blir ingen belysning, fläkt eller diskmaskin då.
Om jag inte gör allt själv som jag gjorde sist... Bara att allt (utom häll och ugn) gick på samma säkring från kyl/frysuttaget... Säkringar höll.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Elektrikern jag pratade med var inte intresserad av att ta jobbet. Varit i kontakt med en annan och han var inte heller intresserad av så små jobb.
Har annonserar men ingen har varit intresserad.
Jag får alltså inte tag på en elektriker!
Så nu hoppas jag att någon svarar på min fråga här.
Det känns som att det är bättre att dra 2 st 3G 1,5 bredvid varandra, så blir det inte blir fel när jag hittar en elektriker som kan koppla in det i centralen och koppla in i uttagen. En en kabel per säkring. En kabel till diskmaskinsuttaget och en till övriga uttag (2 st i skåp till fläkt+ledbelysning+uttag under väggskåp).
Jag hade tänkt att ta fyrledad och dra från centralen i samma rör som det går en 3-ledad till ett uttag för kyl/frys... "öppet" rör smidigast... Vet dock inte om det är ok... Elektrikern sa det men han kollade inte så noga (han var inte intresserad).
Drar jag kablar så måste jag gå i vinkeln mellan tak och vägg och klamra (svårt för mig eftersom det är betong), dessutom så är det i nuläget platsbyggda garderober i takhöjd där som ev ska rivas längre fram.
1. Är det bättre att dra 2 st 3G 1,5 (2 säkringar) än en 4G 1,5 (2 säkringar)?
2. Får man dra 4G 1,5 I samma rör som en 3G 1,5?
Säg att jag drar 4-ledad till ett uttag, då skalar man försiktigt och klipper inte ena fasen (säg svart) utan den går vidare okopplad hela vägen?
*Man kopplar bara in brun, blå och gul/grön i första uttaget och drar vidare till nästa uttag och kopplar in brun, blå och gul/grön (svart fortfarande orörd) och efter det så går svart, blå och gul/grön till diskmaskinsuttaget?
Mycket tacksam för svar så att jag kommer vidare med mitt köksbygge. Varit utan kök i sex månader nu och det börjar bli lite för jobbigt!
Då är det i alla fall förberett om jag hittar en elektriker. Hittar jag ingen så får jag köra med lösa 4-vägs som får ligga på köksbänken. Lite krångligt när man ska köra diskmaskinen... Sen att inte snubbla över en lös kabel tvärs över köksgolvet... Men men regler är regler.
Har annonserar men ingen har varit intresserad.
Jag får alltså inte tag på en elektriker!
Så nu hoppas jag att någon svarar på min fråga här.
Det känns som att det är bättre att dra 2 st 3G 1,5 bredvid varandra, så blir det inte blir fel när jag hittar en elektriker som kan koppla in det i centralen och koppla in i uttagen. En en kabel per säkring. En kabel till diskmaskinsuttaget och en till övriga uttag (2 st i skåp till fläkt+ledbelysning+uttag under väggskåp).
Jag hade tänkt att ta fyrledad och dra från centralen i samma rör som det går en 3-ledad till ett uttag för kyl/frys... "öppet" rör smidigast... Vet dock inte om det är ok... Elektrikern sa det men han kollade inte så noga (han var inte intresserad).
Drar jag kablar så måste jag gå i vinkeln mellan tak och vägg och klamra (svårt för mig eftersom det är betong), dessutom så är det i nuläget platsbyggda garderober i takhöjd där som ev ska rivas längre fram.
1. Är det bättre att dra 2 st 3G 1,5 (2 säkringar) än en 4G 1,5 (2 säkringar)?
2. Får man dra 4G 1,5 I samma rör som en 3G 1,5?
Säg att jag drar 4-ledad till ett uttag, då skalar man försiktigt och klipper inte ena fasen (säg svart) utan den går vidare okopplad hela vägen?
*Man kopplar bara in brun, blå och gul/grön i första uttaget och drar vidare till nästa uttag och kopplar in brun, blå och gul/grön (svart fortfarande orörd) och efter det så går svart, blå och gul/grön till diskmaskinsuttaget?
Mycket tacksam för svar så att jag kommer vidare med mitt köksbygge. Varit utan kök i sex månader nu och det börjar bli lite för jobbigt!
Då är det i alla fall förberett om jag hittar en elektriker. Hittar jag ingen så får jag köra med lösa 4-vägs som får ligga på köksbänken. Lite krångligt när man ska köra diskmaskinen... Sen att inte snubbla över en lös kabel tvärs över köksgolvet... Men men regler är regler.
Ok att byggbranschen är överhettad och att det är ont om alla yrkesgrupper för stunden men det här är ju pinsamt. Var i landet finns du. Kanske kan forumet föreslå någon installatör som sticker emellan med ditt projekt. I tråden låter det inte som något större arbete och för många mindre firmor är småjobb som på kort varsel går att sticka in perfekta när en oplanerad lucka uppstår.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Skall börja med att påpeka att jag är INTE elektriker.
Som jag ser det av beskrivningen så har du 4 huvudalternativ.
Att dra 2 separata utanpåliggande kablar en för resp. grupp (=säkring).
Att dra en 4/5 ledar kabel öppet.
Att dra 4 ledare i ett bef. rör.
Röralternativet borde vara det förläggningsmässigt enklaste alternativet, då drar man lämpligen i 4 lösa FK trådar (se till att det blir rätt färger). Om du måste gå över till utanpåliggande i ändarna av röret (i första hand förläng röret), så skall det sitta en kopplingsdosa där för övergång. Lösa enkelisolerade trådar får inte vara beröringsbara.
Om det blir rimligt med två separata utanpåliggande 3 ledarkablar, så är det ett lite bättre alternativ än att lägga båda faserna i samma kabel/rör. Att dra flerfasgrupper som sedan delas upp på enfasgrupper som i det här fallet är en nödlösning som är OK om det blir "orimligt" med separata dragningar hela vägen. Dock en väldigt vanlig nödlösning.
Observera att om man skall ha en två/trefas grupp så måste den matas av olika inkommande faser i centralen. Om det bara är flera säkringar kopplade till en matande fas, så kommer strömmen i nollan att adderas från de två matningarna, och nollan kommer att brinna.
När man har en korrekt flerfasig matning så utnyttjar man att växelströmmen har olika fasläge i de olika faserna, och det minskar strömmen i nollan (tre faser med lika ström ger noll ström i nollan, alla strömmarna tar ut varandra).
Som jag ser det av beskrivningen så har du 4 huvudalternativ.
Att dra 2 separata utanpåliggande kablar en för resp. grupp (=säkring).
Att dra en 4/5 ledar kabel öppet.
Att dra 4 ledare i ett bef. rör.
Röralternativet borde vara det förläggningsmässigt enklaste alternativet, då drar man lämpligen i 4 lösa FK trådar (se till att det blir rätt färger). Om du måste gå över till utanpåliggande i ändarna av röret (i första hand förläng röret), så skall det sitta en kopplingsdosa där för övergång. Lösa enkelisolerade trådar får inte vara beröringsbara.
Om det blir rimligt med två separata utanpåliggande 3 ledarkablar, så är det ett lite bättre alternativ än att lägga båda faserna i samma kabel/rör. Att dra flerfasgrupper som sedan delas upp på enfasgrupper som i det här fallet är en nödlösning som är OK om det blir "orimligt" med separata dragningar hela vägen. Dock en väldigt vanlig nödlösning.
Observera att om man skall ha en två/trefas grupp så måste den matas av olika inkommande faser i centralen. Om det bara är flera säkringar kopplade till en matande fas, så kommer strömmen i nollan att adderas från de två matningarna, och nollan kommer att brinna.
När man har en korrekt flerfasig matning så utnyttjar man att växelströmmen har olika fasläge i de olika faserna, och det minskar strömmen i nollan (tre faser med lika ström ger noll ström i nollan, alla strömmarna tar ut varandra).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Du behöver antingen få tag på en elektriker i förväg eller löpa hela linan ut och göra jobbet helt själv. Du kan annars få mycket svårt att hitta en elektriker som i efterhand vill koppla in det du själv har gjort.N Ninni1 skrev:
Att göra jobbet själv är otillåtet så det kan du av förklarliga skäl inte få någon detaljerad steg-för-steg-procedur härifrån. Vi har ingen aning om dina kunskaper och vad du behöver komplettera med. Men du kan själv beskriva proceduren i detalj, och därmed visa dina kunskaper, och få bu eller bä härifrån, rent allmänt alltså
Ja, mycket bättre för en lekman.N Ninni1 skrev:
Om det handlar om en mantlad kabel, ja.N Ninni1 skrev:
Om det handlar om enkelisolerade ledare (FK), undvik i det längsta, se det som otillåtet.
Börja med dessa förutsättningar och se om du kan komma framåt. I nödfall kan vi börja prata om trefasgrupper, men det bör helst en elektriker göra.
Jag hade dragit och kopplat själv i köket jag rev.
Elektriker var här och bytte all "el" i hela huset. Vi fick nya centraler, jfb och jordat överallt. Elektrikerna skulle ta bort allt otillåtet. Dom kollade på min eldragning och frågade vem som gjort det och jag svarade att det var jag.... Dom kollade och godkände.
Jag hade då kopplat från uttaget för kyl/frys till köksfläkt + extra uttag under väggskåp och ett uttag till diskmaskin.
Har nu fått reda på att allt det plus uttaget vid en annan bänk (körde micro, kaffemaskin och vattenkokare där) har gått på samma 10 A säkring. Enda gången säkringen gick var när jag skulle testa snabbheten på vattenkokare och knäppte igång båda två samtidigt
. Tror dessutom att det var när jag hade den gamla centralen. Körde allt utan problem i ca 15 år.
Nu säger elektrikerna att "det är inte bra"... Jag tyckte det funkade bra...
Nej, nu ska det delas upp... Bänken och kyl/frys får gå på "gamla" säkringen
Fläkt och extra uttag och belysning ska få en egen säkring.
Diskmaskin ska också få en egen säkring.
Det fungerar utan problem innan så jag förstår inte varför det ska krånglas till?
Jag tror att jag drar 2 st 3 ledare...sätter upp uttagen så får vi se om jag hittar någon som kan stoppa i trådarna och sen dra kablarna till centralen och koppla in.
Han ska också koppla in häll och ugn men jag måste hitta en som inte ska hålla på att sätta upp uttag utan är villig att koppla direkt från dosan.
Jag bor i Västerås. Någon som känner en elektriker som kan förbarma sig över mig?
Elektriker var här och bytte all "el" i hela huset. Vi fick nya centraler, jfb och jordat överallt. Elektrikerna skulle ta bort allt otillåtet. Dom kollade på min eldragning och frågade vem som gjort det och jag svarade att det var jag.... Dom kollade och godkände.
Jag hade då kopplat från uttaget för kyl/frys till köksfläkt + extra uttag under väggskåp och ett uttag till diskmaskin.
Har nu fått reda på att allt det plus uttaget vid en annan bänk (körde micro, kaffemaskin och vattenkokare där) har gått på samma 10 A säkring. Enda gången säkringen gick var när jag skulle testa snabbheten på vattenkokare och knäppte igång båda två samtidigt
Nu säger elektrikerna att "det är inte bra"... Jag tyckte det funkade bra...
Nej, nu ska det delas upp... Bänken och kyl/frys får gå på "gamla" säkringen
Fläkt och extra uttag och belysning ska få en egen säkring.
Diskmaskin ska också få en egen säkring.
Det fungerar utan problem innan så jag förstår inte varför det ska krånglas till?
Jag tror att jag drar 2 st 3 ledare...sätter upp uttagen så får vi se om jag hittar någon som kan stoppa i trådarna och sen dra kablarna till centralen och koppla in.
Han ska också koppla in häll och ugn men jag måste hitta en som inte ska hålla på att sätta upp uttag utan är villig att koppla direkt från dosan.
Jag bor i Västerås. Någon som känner en elektriker som kan förbarma sig över mig?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Vid nyinstallation så förespråkar standarden att DM, kyl, TM, TT etc bör ha egna grupper, vilket också är sunt. Men det finns ingenting tvingande, speciellt inte att tvingas göra om en gammal anläggning enligt dagens riktlinjer. Du har ju redan konstaterat att din befintliga grupp räcker för normal användning av de apparater som finns där.
För att fler grupper ska fylla något syfte ska det då även finnas utrymme effektmässigt att köra DM och dina vattenkokare samtidigt, dvs dina mätsäkringar ska hålla för det. Ett annat syfte med flera grupper är att kunna sektionera med två JFBer, om det behovet finns.
Så du kan kanske sitta lugnt i båten, och ev förbereda för en extra grupp så långt som det går. Det låter i och för sig som att det inte är alltför mycket jobb att fixa en grupp till, men det ska som sagt fortfarande vara värt det.
För att fler grupper ska fylla något syfte ska det då även finnas utrymme effektmässigt att köra DM och dina vattenkokare samtidigt, dvs dina mätsäkringar ska hålla för det. Ett annat syfte med flera grupper är att kunna sektionera med två JFBer, om det behovet finns.
Så du kan kanske sitta lugnt i båten, och ev förbereda för en extra grupp så långt som det går. Det låter i och för sig som att det inte är alltför mycket jobb att fixa en grupp till, men det ska som sagt fortfarande vara värt det.
I det här fallet så blir det ju 2 extra grupper?
Jag tror att vi hade 6 A innan dom bytte central och vi fick 10A och jfb.
Jag körde med min eldragning med gamla centralen i ca 5 år och sen 10 år med nya.
Kanske klarar mig för att jag har kopplat diskmaskinen till varmvatten och diskar snabbprogram 30 min? Kan ha hänt att jag använt vattenkokare, kaffemaskin och diskmaskin samtidigt...
Hade inte föreningen börjat snacka om att dom vill veta vem som gjort el och vatten så hade jag gjort allt själv... Var inte medräknat i min budget att leja bort... Vill göra så mycket själv för att det ska bli så billigt som möjligt (kommer inte att ha råd senare heller, sjukpensionär så det finns inget att spara av).
I värsta fall så får väl kablarna bara vara där bakom skåpen och inte vara kopplade.
Kör med extrauttag... Lägger en matta över sladden som går tvärs över golvet så man inte snubblar.
Hoppas att någon har tid och lust att komma och koppla in häll och ugn....
Jag tror att vi hade 6 A innan dom bytte central och vi fick 10A och jfb.
Jag körde med min eldragning med gamla centralen i ca 5 år och sen 10 år med nya.
Kanske klarar mig för att jag har kopplat diskmaskinen till varmvatten och diskar snabbprogram 30 min? Kan ha hänt att jag använt vattenkokare, kaffemaskin och diskmaskin samtidigt...
Hade inte föreningen börjat snacka om att dom vill veta vem som gjort el och vatten så hade jag gjort allt själv... Var inte medräknat i min budget att leja bort... Vill göra så mycket själv för att det ska bli så billigt som möjligt (kommer inte att ha råd senare heller, sjukpensionär så det finns inget att spara av).
I värsta fall så får väl kablarna bara vara där bakom skåpen och inte vara kopplade.
Kör med extrauttag... Lägger en matta över sladden som går tvärs över golvet så man inte snubblar.
Hoppas att någon har tid och lust att komma och koppla in häll och ugn....
Nu börjar jag bygga köket efter 6 månader.
Jag drar 2 st 3G 1,5.
1. En kommer att gå till fläkt, belysning och uttag vid bänk och kopplas till en egen säkring.
2. Den andra kommer att gå till DM och kopplas till en egen säkring.
Kablarna kommer att bli ca 15 meter vardera (måste ju dra genom hela hallen, fult blir det också!)
OM jag hittar en elektriker.
(Jag är tvungen att dra kablarna samtidigt som jag bygger köket).
Om jag inte hittar en elektriker så får jag fixa så som jag hade gjort tidigare.
Kopplar allt till befintliga K/F uttaget (då kommer även micro, kaffemaskiner, belysning med på samma säkring...som tidigare).
Jag tror att säkringen inte har gått för att jag hade kopplat DM på varmvatten.
Brukar inte koka vatten/göra kaffe samtidigt som jag värmer mat i micron.
Det kan ha hänt att DM och vattenkokare varit på samtidigt men inga problem. Läste att DM tar 80W om den är kopplad till varmvatten.
Hur kan säkringen hålla när det står att vattenkokaren ligger på 2000W-2400W? Är det inte bara 2300W man har?
Får väl kasta ut vattenkokaren och köra på induktionshällen istället?
Trevlig helg!
Jag drar 2 st 3G 1,5.
1. En kommer att gå till fläkt, belysning och uttag vid bänk och kopplas till en egen säkring.
Kablarna kommer att bli ca 15 meter vardera (måste ju dra genom hela hallen, fult blir det också!)
Om jag inte hittar en elektriker så får jag fixa så som jag hade gjort tidigare.
Kopplar allt till befintliga K/F uttaget (då kommer även micro, kaffemaskiner, belysning med på samma säkring...som tidigare).
Det kan ha hänt att DM och vattenkokare varit på samtidigt men inga problem. Läste att DM tar 80W om den är kopplad till varmvatten.
Hur kan säkringen hålla när det står att vattenkokaren ligger på 2000W-2400W? Är det inte bara 2300W man har?
Trevlig helg!
Jo 2300W är vad säkringen tål som belastning över tid. Men vattenkokaren är bara påslagen en minut eller två och då hinner inte säkringen bli tillräckligt varm för att lösa ut, särskilt om det är en gammal gängsäkring. Om man tittar i ett nomogram för utlösning framgår att en 10A Diazedsäkring skall lösa inom en timme vid 14 Amperes uttag om jag minns rätt. En normsäkring är känsligare och löser tidigare.N Ninni1 skrev:
Varför 2 3G kablar????Dra en 5g så har du en fas över också. Kommer ju Inte se klokt ut om det är synliga kablar inne i huset.N Ninni1 skrev:Nu börjar jag bygga köket efter 6 månader.
Jag drar 2 st 3G 1,5.
Kablarna kommer att bli ca 15 meter vardera (måste ju dra genom hela hallen, fult blir det också!)OM jag hittar en elektriker.
Trevlig helg!