J
Oj, det blev fel på vilket serieprotokoll den hade, men jag vet att jag inte kommer orka bygga nåt mer avancerat än en pulsräknare och det lär räcka för det jag vill, dvs kunna se ungefär hur mkt värmepump tar per dag beroende på väder samt hur mycket de ställen jag tillför direktverkande el drar - så jag kan förstå att optimera detta hyggligt. Det kan ju visa sig vara värt lite rördragning för att ersätta ett litet elelement, men idag har vi en toa i en kattvind som är kall, att få dit vattenburen golvvärme, eller ens vattenburen radiator är ett jättejobb, medan en elradiator vore skitlätt. Men visar det sig att radiatorn kommer kosta mig massor så är det ju värt att räkna på igen... :)

Så i mitt fall räcker pulsräknare med låg upplösning. Det blir 100 gånger bättre än att jag (i bästa fall) tar ett mobilfoto på mätarn en gång i månaden som jag sen inte ens orkar mappa in och följa upp...

Nästan så man kan få till en arduinolösning på mindre tid än jag skrivit i denna tråden... Eller nja, med montering, koppling mot hemautomation osv tar det förstås längre tid, men ändå, det är snabbt gjort. Jag har för länge sen programmerat hantering mot några olika seriella interface och det brukar sluta med att man får lägga mkt tid för nåt ganska enkelt för att den spottar ut sig konstiga meddelanden man inte räknat med...

O
Fast nu finns det ju en hel uppsjö med färdiga bibliotek för RS485/MODBUS till Arduino. Så jag tror inte själva seriehanteringen är några större problem heller. Det finns även adaptrar från RS485 till USB om man vill koppla det direkt till en Raspberry Pi eller liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.