El
GK100: Förenklat kan du i så fall sätta z i dina tidigare formler till 0.5 x Zför det är inte helt orimligt i praktiken. Det du har där som z är vad man normalt kallar kortslutningsimpedans Zk och som tillsammans med nollföljdsimpedansen Z0 ger Zför som (2xZk + Z0) / 3. Begär dessa uppgifter från nätägaren så kan du leka bättre med siffrorna det går offtast under benämningen
Peter_K: Det får ev bli ett helgprojekt om det är hyffsat väder. Har ju lampor så jag klarar mig ändå.
tommib: Nej, men det är väldigt bra om den gör det. Förenklar om du behöver byta den och skyddar kabeln lite extra. Om du skippar röret ska det ligga ett gult varningsband en bit (10-20cm?) ovanför kabeln.
bortek: Installera ett separat mätare för just pumpen var en bra idé. I så fall vill jag ha en "smart" mätare som kan rapportera data via HTTP eller annat protokol till min smartahem DB/dashboard. Det kräver dock inblandning av en elektriker.
EyEr0n: http://www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=369 Ett per spot.
tompalito: Löste de så att jag fräste ur lit på insidan av panelen, funkande kanon.
Stefan N: Du har som sagt med all säkerhet kablarna upp ifrån golvet och vill du inte göra en ombyggnad och försöka fälla in dom i väggen och sätta en dosa där så lär du har kvar denna lösningen. Själva uttaget är ett helt vanligt infällt uttag så det byter man lätt mot ett nytt.
anders07: Du frågade ju om du "får" ta bort det och, Nej, det får du inte enligt lagen. Är det "lämpligt" att ta bort det själv kanske du kan ställa frågan istället... Jag tror att de allra flesta som har tillräcklig kunskap för att byta ett uttag eller en strömbrytare också på ett säkert och bra sätt kan koppla loss en sladd. 1) Mät spänningen i uttag för att säkerställa att mätaren
Agrik: Sorry, ingen aning varför bilderna blir upp o ner - vänder dom rätt i paint o sparar dom - öppnar jag dom i datorn sen så blir dom rättvända, men inte här. Bild 2 ska bli ett 10A uttag till tvättmaskin, personligen hade jag valt svart till fasen, men men. Tjena Har nog blivit lite fel hos mig med elen. Saknar lite nollor. Jag har 1-fas, ej 3-fas Elektriker: Du har aldrig haft 3 fas;)
solfarm: Nu har jag haft lite mer tid att testa bandsågen. Blå och svart kabel till en ny NVR-switch och allt snurrar på som det ska, tack för all hjälp! Den bruna kabeln som gick till den trasiga värmegivaren är bortkopplad så jag får ha lite extra koll så att motorn inte går varm. Har mätt lite och maskinen verkar dra runt 2-2.5 A vid start och sedan runt 1.5 A vid lättare sågning. Passade
Ljus: Pudlar:worried: Kan inte T2s regler för förlängd garanti. Ville bara tipsa om att den blir betydligt längre hos de flesta golvvärmetillverkare med rätt dokumentation och underskrift. Men skrev fort och slarvigt.
Oldboy: Om den sitter i uttaget, rör sig tiden/hjulet? Jag har en gammal som har gett upp, för den beter sig som din, och det verkar som att tiden inte ändras, så troligtvis har motorn lagt av eller oxiderat sig till slutgiltig pension.
Bo.Siltberg: Med tanke på övriga delar, snickerier mm så kan det ju finnas anledning att ta ett större grepp och öppna väggar. Då kommer ju saken i ett annat läge med elen också.
Finndjävel: Jag har också lyckats med samma bedrift en gång. Eftersom kabeln som kortslöts kom från en strömbrytare så märkte jag ingenting. Man blev ganska förvånad på kvällen när kökslampan inte gick att stänga av:surprised:
tommib: Kombinationen går bra. Om drivdonet får plats i en Bigbox vet jag inte. Om den gör det är det troligen ett bättre ställe att ha det på.
PNO: Det du söker kallas "pansarrör" och är stålrör avsedda att dra elledningar i. https://www.ahlsell.se/10/el/installationsmateriel/14-forlaggningsmaterial/pansarror-med-tillbehor/ Inte det vanligaste installationsmaterialet idag, och jag vågar inte svara på exakt var det får och inte får användas. Men det är annars ingen dålig idé att bygga ett nytt innertak under det gamla, och
pelig: [citat] Sant, men jag föredrar nog fast monterad i så fall. Typ denna: https://www.elbutik.se/product.html/t2-nrg-dm-termostat?category_id=788
Fixarjon: Ah då är jag med. Nä Egentligen tycker jag nästan att det är lite bra att det aldrig blir helt svart och vi snackar nog kronor på helåret så finns vettigare saker att få huvudvärk över. Tack för hjälpen!
Cheesen: Hur sköter ni halkbekämpningen nedanför bryggan? Har erfarenhet av hur fort det blev ett vitesföreläggande, ett arbetsmiljöproblem som kan ställa till en massa oreda för företaget, när en åkare halkar och bryter benet nedanför kajen.
Fairlane: Dilemmat är väl att det bara är de vanliga konsumenterna som betalar överpriset. Många gånger hör man ju om hur mycket bättre det är att jobba mot andra beställare som inte tjafsar om priset. Jag är dock helt övertygad om att Skanska etc aldrig betalar de summorna för elmatrrialet. Ibland ser man reklam på TV från någon optikerfirma om att man får sin ålder i rabatt i procent.
Trunk: Ledsen för sent svar. Har haft besök av släktingar ett par dagar och haft fullt upp med allt vad arbete och renovering innebär. Jag satte fast den svarta kabeln och allt fungerar så vitt jag vet felfritt numera. Väntar också på någon som är lite mer kunnig och kan se ifall något är uppenbart fel med elen i huset. Tack för alla svar!