Har kollat efter energimätare för att mäta specifika grupper (2 x golvvärme och värmepump). Har bara sett trådlösa med klamrar och dem klarar inte av s.k. kapacitiv eller resistiva laster (e.g. efergy - http://www.clasohlson.com/se/Trådlös-elenergimätare-Efergy-e2/36-4500). Vet vad det är, men förstår inte hur energimätaren inte kan läsa det. Hursomhaver, den är inte aktuell nu.

Har precis hittat energimätare som kan monteras direkt på DIN-skenan och sen brygga den mellan en dvärgbrytare för att läsa kWh.

https://www.kjell.com/se/sortiment/...din-montage-p67048#ProductDetailedInformation


Nu till funderingar...

  1. Är det samma problem med dessa att mäta kapacitiv/resistiva laster som e.g. Efergy typen med klamrar?
  2. Någon som har erfarenheter av dessa? Tänkte köpa 3 stycken från kjell. Vill inte betala 1000 spänn styck för andra märken. Ska bara mäta och behöver inte bara 99% exakt.
  3. Läser specifikation och det står inget om max belastning på dessa, eller har jag missat det? http://www.velleman.eu/products/view/?id=411264. Det står 5(40), är det för 40A antar jag?
 
Efergy är vad jag förstår inte egentligen en energimätare utan den mäter bara strömmen med hjälp av en tångamperemeter. Är det då en rent resistiv last går det att förutsätta att det är 230 V och effektfaktor ett. Är det däremot en kapacitiv eller induktiv last kommer den att visa en för hög förbrukning. Normala elmätare som den på Kjell kommer att fungera med alla laster.

Om än udda märkning måste det väl tolkas som att den klarar 40 A. Det är även den slutsats som Kjell dragit och skrivit i den beskrivande texten.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Skall du mäta för en trefasförbrukare så finns det färdiga DIN mätare för detta som bygger 4 moduler för ungefär samma pengar som 3 st lösa enfas mätare. (Har själv en sån till min värmepump och den fungerar mycket bra.)

Enfas energiräknare visar total förbrukning 85279 kWh och aktuell last 0.03 kW, märkt "GARO GM 3D".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har en nästan ny fungerande 1 fas energiräknare liggandes liknande den på kjell om du vill köpa, för typ 150 spänn eller så..(den summerar endast förbrukningen och visar ej aktuell förbrukning W)

5 (40) står väl för 5A kontinuerligt och 40A Max under en kortare stund
 
Märkningen 5(40) är enligt standard och betyder följande
5 är enkelt förklarat en indikation på mätnoggrannheten, ju lägre siffra desto bättre.
40 är den maximala belastningsströmmen i A.
 
  • Gilla
magnetens och 2 till
  • Laddar…
vincentt skrev:
Har kollat efter energimätare för att mäta specifika grupper (2 x golvvärme och värmepump). Har bara sett trådlösa med klamrar och dem klarar inte av s.k. kapacitiv eller resistiva laster (e.g. efergy - [länk]). Vet vad det är, men förstår inte hur energimätaren inte kan läsa det. Hursomhaver, den är inte aktuell nu.

Har precis hittat energimätare som kan monteras direkt på DIN-skenan och sen brygga den mellan en dvärgbrytare för att läsa kWh.

[länk]


Nu till funderingar...

  1. Är det samma problem med dessa att mäta kapacitiv/resistiva laster som e.g. Efergy typen med klamrar?
  2. Någon som har erfarenheter av dessa? Tänkte köpa 3 stycken från kjell. Vill inte betala 1000 spänn styck för andra märken. Ska bara mäta och behöver inte bara 99% exakt.
  3. Läser specifikation och det står inget om max belastning på dessa, eller har jag missat det? [länk]. Det står 5(40), är det för 40A antar jag?
Den från Kjell dvs Velleman kan med största säkerhet mäta korrekt aktiv effekt och klara fallen som inte tex Efergy gör. Ser vettigt ut i databladet både vad gäller noggrannhet och om de följer de standarder som tas upp där, verkar vara ett rimligt val med bra pris för ditt ändamål.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Märkningen 5(40) är enligt standard och betyder följande
5 är enkelt förklarat en indikation på mätnoggrannheten, ju lägre siffra desto bättre.
40 är den maximala belastningsströmmen i A.
Redur strömtrafo har en liknande märkning tex 50/5A det står för omsättningen (primär och sekundär sida)
Trodde att det kunde vara något liknande.
 
Den där märkningen 5(40) tror jag gäller både för direktmätande och strömtrafomätande elmätare, ev kan strömtrafons maximala sekundärström vara angiven. Fast det kallas basström (Ib) för direktmätande elmätare och nominell ström (In) för strömtrafomätande. Direktmätande elmätare finns för strömmar upp till 80-100 A vilket bör räcka för oss här :) Och en femma som Ib är bra, alltså bra noggrannhet.
 
Toppen svar. Tänkte hitta den billigaste, bang for the buck. 300SEK är helt ok för mig 500SEK och över svider lite. Vill mäta en specifik period. För den aktuella förbrukningen man slänga fram tångamperemätaren istället. Lite bökigt men det fungerar =).
 
magnetens skrev:
Skall du mäta för en trefasförbrukare så finns det färdiga DIN mätare för detta som bygger 4 moduler för ungefär samma pengar som 3 st lösa enfas mätare. (Har själv en sån till min värmepump och den fungerar mycket bra.)

[bild]


Har en nästan ny fungerande 1 fas energiräknare liggandes liknande den på kjell om du vill köpa, för typ 150 spänn eller så..(den summerar endast förbrukningen och visar ej aktuell förbrukning W)

5 (40) står väl för 5A kontinuerligt och 40A Max under en kortare stund
Den är ju toppen du har... problemet hos mig är att modulerna är lediga på lite olika ställen (--), därav varför man vill köra en 1-modul mätare. Dessutom orkar man inte att arrangera om alla brytare.

Kan jag återkomma till dig om den mätaren? Måste göra lite research och kolla på alternativ. Skicka gärna bild om du orkar =). Tack!
 
Här är den, har bara 1st med få kWh på mätaren lugnt körd ca 20-30kWh finns även s0 utgång på den. Den fungerar men ville ha en som även visade momenten förbruknig. Väger inte mycket så den går fint att skicka i ett litet brev...


Energimätare med digital display och tekniska specifikationer på framsidan, placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Enfass elräknare 30A med låg kWh-användning och S0-utgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
magnetens skrev:
Här är den, har bara 1st med få kWh på mätaren lugnt körd ca 20-30kWh finns även s0 utgång på den. Den fungerar men ville ha en som även visade momenten förbruknig. Väger inte mycket så den går fint att skicka i ett litet brev...
Tänkte skicka ett PM, men tar det här. Finns säkert andra kottar som vill veta.

Kollade på min elcentral och jag har en gemensam nolla under dvärgbrytarna. Jag tror inte det går att installera den här typen av elmätaren, utan en massa pill, eller har jag fel?


Elcentral med dvärgbrytare och gemensam nolla, platser 4, 5, 30 märkta som reserv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera: 4,5 och 30 är reserv.
 
P
Det är en fasskena under säkringarna.
Du kan kapa av skenan efter säkring 29 och sätta på ett ändskydd/beröringsskydd och sedan använda plats 30 som du vill..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.