Är inte elektriker och har heller inte tabellen framför mig men kommer jag ihåg rätt så är det inga problem.klabbe skrev:
Yamma
Elboken jag har säger max 4 st 2,5 mm[sup]2[/sup] FK i ett VP16-rör, men det finns lite delade åsikter om var gränsen går.
Lyfter denna tråd då den är aktuell för mig
.. Jag renoverar köket och ska ha upp två uttag gömt i underkant väggskåp. Jag har 2 alternativ, antingen använder jag gruppen som redan är dragen och säkrad till 10A. Den är dock ganska belastad iof mest med belysning samt kyl och frys. Alternativet är att använda en oanvänd fas från uttaget till hällen. Den är säkrad till 16A och 2,5m2 FK. Kan jag isåf dra 3x2,5m2 i ett 16 mm VP flex?
Och en annan pilsner, måste även jordkabel vara 2,5m2 eller räcker det med 1,5?
Kan iaf svara på att även skyddsjorden måste vara 2,5mm2.
Och ja, du kan rent fysiskt dra 3x2,5mm2 i en 16mm flexslang. Huruvida det är okej att "ta en oanvänd fas" från uttaget till hällen låter jag vara osagt, är det en 3-fas grupp så tror jag det är okej att splitta denna så länge det märks upp ordentligt.
Och ja, du kan rent fysiskt dra 3x2,5mm2 i en 16mm flexslang. Huruvida det är okej att "ta en oanvänd fas" från uttaget till hällen låter jag vara osagt, är det en 3-fas grupp så tror jag det är okej att splitta denna så länge det märks upp ordentligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 885 inlägg
Om du renoverar köket och behöver fler effektslukande uttag så är förstahandsalternativet en ny grupp från centralen. Dessa uttag kan ju förmodas användas till div köksmaskiner, inkl vattenkokare. Om du bedömer att det finns utrymme effektmässigt kan du utöka gruppen för befintliga uttag för kyl/frys mm. Det är ok.
Spisgruppen brukar man inte nalla en fas från. Spisgruppen bör endast användas till häll och ugn, inget annat.
Max antal ledare i ett rör begränsas av vad som fysiskt får plats och går att dra om. De tumregler som finns ger lite marginal där. Det är endast om flera olika grupper samsas i samma rör, eller vid andra fiffiga kretslösningar som man kan behöva titta på värmeutvecklingen. Tillhör alla ledare samma grupp så kan normalt inte summan av strömmarna bli högre än en enda fullt belastad fasledare.
Minsta area på PE-ledare är 1.5 mm². Den behöver enligt reglerna inte vara lika grov som fasledarna. Men detta säger jag bara för att vara petig
. Normalt, eller om man inte kan räkna på vilken area som krävs för att felskydden ska fungera, så väljer man för enkelhetens samma area. Det är bara om det finns stora ekonomiska vinster som man kan börja räkna på detta.
Spisgruppen brukar man inte nalla en fas från. Spisgruppen bör endast användas till häll och ugn, inget annat.
Max antal ledare i ett rör begränsas av vad som fysiskt får plats och går att dra om. De tumregler som finns ger lite marginal där. Det är endast om flera olika grupper samsas i samma rör, eller vid andra fiffiga kretslösningar som man kan behöva titta på värmeutvecklingen. Tillhör alla ledare samma grupp så kan normalt inte summan av strömmarna bli högre än en enda fullt belastad fasledare.
Minsta area på PE-ledare är 1.5 mm². Den behöver enligt reglerna inte vara lika grov som fasledarna. Men detta säger jag bara för att vara petig
Vad menar du med att man "börjar räkna på detta"? Hur räknar man? Vad är det man dimensionerar efter? 30mA JFB?Bo.Siltberg skrev:Om du renoverar köket och behöver fler effektslukande uttag så är förstahandsalternativet en ny grupp från centralen. Dessa uttag kan ju förmodas användas till div köksmaskiner, inkl vattenkokare. Om du bedömer att det finns utrymme effektmässigt kan du utöka gruppen för befintliga uttag för kyl/frys mm. Det är ok.
Minsta area på PE-ledare är 1.5 mm². Den behöver enligt reglerna inte vara lika grov som fasledarna. Men detta säger jag bara för att vara petig. Normalt, eller om man inte kan räkna på vilken area som krävs för att felskydden ska fungera, så väljer man för enkelhetens samma area. Det är bara om det finns stora ekonomiska vinster som man kan börja räkna på detta.
Undrar enbart på grund av nyfikenhet.
Ingen "normal" installatör räknar på om man kan ha en smalare jord än fasledaren i vanliga hus/bostäder. Förtjänsten av att ev kunna ha en lite tunnare jord äts upp flera ggr om av kostnaden för den tid det tar att räkna. Lägger man tio minuter på att kolla är det ungefär samma samma peng som man kan tjäna på 20 m ledning. Lägger man dom minuterna på att arbeta i stället blir det rena förtjänsten.
Vänta nu litejaeger77 skrev:Lyfter denna tråd då den är aktuell för mig.. Jag renoverar köket och ska ha upp två uttag gömt i underkant väggskåp. Jag har 2 alternativ, antingen använder jag gruppen som redan är dragen och säkrad till 10A. Den är dock ganska belastad iof mest med belysning samt kyl och frys. Alternativet är att använda en oanvänd fas från uttaget till hällen. Den är säkrad till 16A och 2,5m2 FK. Kan jag isåf dra 3x2,5m2 i ett 16 mm VP flex?
Kan jag isåf dra 3x2,5m2 i ett 16 mm VP flex? ( = 1 fas 1 nolledare 1 skyddsjord )
Som du beskriver det verkar det som att du har 1 fasledare till hällen ? + nolledare utan skyddsjord = 2 ledare
och undrar om du får dra 3 ledare i röret.
Eller menar du något annat . ? vilket jag tror.
Du kan inte ha Kyl/Frys 230v utan nolledare
Du får dra så många ledare du vill i samma rör / eller får plats med men rekommendationen är 5 x 1,5 = 16mm rör 3x x 2,5 = 16mm5 x 2,5 = 20mm rör
Om du ska göra en trefasgrupp (3 faser) måste du ha 5 ledare
Ska du göra en( tvåfasgrupp) måste du ha 4 ledare
jag har skyddsjord med oxå..Elintresserad skrev:Vänta nu lite![]()
Kan jag isåf dra 3x2,5m2 i ett 16 mm VP flex? ( = 1 fas 1 nolledare 1 skyddsjord )
Som du beskriver det verkar det som att du har 1 fasledare till hällen ? + nolledare utan skyddsjord = 2 ledare
och undrar om du får dra 3 ledare i röret.
Eller menar du något annat . ? vilket jag tror.![]()
Du kan inte ha Kyl/Frys 230v utan nolledare
Du får dra så många ledare du vill i samma rör / eller får plats med men rekommendationen är 5 x 1,5 = 16mm rör 3x x 2,5 = 16mm5 x 2,5 = 20mm rör
Om du ska göra en trefasgrupp (3 faser) måste du ha 5 ledare
Ska du göra en( tvåfasgrupp) måste du ha 4 ledare