Hej,

Har köp mig en Yeelight från Kina som jag skall montera i taket. Jag köpte en ojordad lampsladd som jag tänkte sätta i lamputtaget jag har i taket, men detta kommer jag skippa då jag inte vill ha kontakten synlig.

Min far kom hem för att hjälpa mig med detta då vi behövde borra. Han gjorde så att han klippte kablarna från den gröna dosan som ni ser och där efter tvistade dem. Sen försökte han sätta de två tvistade kablarna i armaturen. Detta fungerade inte.

Kan ni med hjälp av bilderna förstå er på hur jag skall göra för att få ström till lampan? Skall jag köpa en wago från jula?

När dessa kablar blev avklippta från den gröna dosan så försvann strömmen för vissa uttag i Kök samt vardagsrum, så dessa kablar verkar inte endast strömförsöja taklampan.

Ber om ursäkt för min inkompentens gällande EL, därför jag frågar er innan det pillas vidare.
6229145e-8d3f-484f-be6c-ec5544922b57

• Grön dosa med avklippta kablar och synliga ledartillkopplingsklemmor i ett installerat takuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en omonterad taklampsockel med synliga ledningar och klämterminaler märkta med 'N' och 'L'.
    Skapa konto
  • Öppet takuttag med avklippta och tvinnade kablar hängande, redo för installation av lampa.
    Skapa konto
Ja använd du Wago för att koppla på ett säkert sätt.
Har din far nu återställ elinstallationen så att uttagen i kök/vardagsrum fungerar?

E etompau skrev:
Ja använd du Wago för att koppla på ett säkert sätt.
Har din far nu återställ elinstallationen så att uttagen i kök/vardagsrum fungerar?
Just nu är kablarna tvistade precis som bilden illustrerar, och det fungerar precis som det gjorde innan kablarna klipptes från takuttaget. Någon fara med detta?

Nja fara är om du skulle beröra dom. Sedan ser tvistningen lite tafflig ut, ger kanske inte optimal kontakt.

tommib
Välkommen till forumet!

Försökte din far alltså stoppa in de ledare vi ser i bild? Blå och gulgrön? I så fall rekommenderar jag att du överlåter åt någon annan att koppla.

Köp Wago 221-5 från Jula, Classe eller något byggvaruhus. Du behöver också ett par bitar FK. Koppla i wago och sen vidare till din armatur. Du bör skala om kablarna från taket eller se till att räta ut dem innan de ska in i wagosarna. Se till att elen är av innan du pillar.

Troligen är det den vita och den blå som ska in i lampan. Det kan dock vara på annat sätt om lampan styrs med någon form av fjärr.

Mikael_L
Kolla också så lampan verkligen är dubbelisolerad, annars måste skyddsjord också kopplas in i den.

Är man snål och inte anlitar en elektriker och INTE har nödig kännedom om vad man sysslar med och inte bryr sej om att det kan bli glappkontakt med möjlig brand eller att jorden är bruten i dosan så någon kanske får strömgenomgång i kroppen och skadas/dör! Isåfall duger det att tvinna lite grann och tejpa med genomskinlig kontorstejp!

Som sagt Gulgrön är skyddsjord, och den måste man ha koll på hur den skall kopplas eller inte. Gör du fel så blir det akut livsfarligt (just felkopplad skyddsjord blir väldigt farligt).

Sedan så får man absolut inte bara sno ihop trådarna på det där sättet. Det ger dålig kontakt, och blir varmt, stor brandrisk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.