Känns som att min princip med 20mm riktiga VP-rör nästan överallt inte är så dum ändå!:rofl:

Är inte det där reklam för grövre kablar från Nexans?

Visst blir det lite förluster i ledningar men de ligger på 1-2 % om det inte är gravt underdimensionerat. För de areor, längder och strömmar som är aktuella på detta forum så landar jag på en energiförlust på max några få hundra kWh per år. Det kostar ju ungefär lika mycket i kronor, men som sagt motsvarande nyttiga energi landar då på ca en faktor 100 högre så det kostar mer. :) Men kan man spara en 50-lapp per år på en grövre kabel så visst tjänar man på det så småningom.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är inte det där reklam för grövre kablar från Nexans?

Visst blir det lite förluster i ledningar men de ligger på 1-2 % om det inte är gravt underdimensionerat. För de areor, längder och strömmar som är aktuella på detta forum så landar jag på en energiförlust på max några få hundra kWh per år. Det kostar ju ungefär lika mycket i kronor, men som sagt motsvarande nyttiga energi landar då på ca en faktor 100 högre så det kostar mer. :) Men kan man spara en 50-lapp per år på en grövre kabel så visst tjänar man på det så småningom.
I princip har du helt rätt men det finns undantag. Exempelvis långa ledningar till pumpar (speciellt enfas). Med högt spänningsfall får pumpen jobba betydligt mer, ger mindre och under längre tid samtidigt som energiförlusterna blir kostsamma. Praktikfall är lätta att hitta särskilt under senare år då enfaspumpar blivit både vanligare och billigare.

Jo det kan vara värt att räkna på när spänningsfallet är högt och driftstiden lång.

I Danmark drar man normalt upp till 5 x 2,5 mm2 eller 7 x 1,5 mm2 PVL / EK / H07V-U i ett 16 mm-rör. Vår elektriker säger att hans rekord är 9 x 1,5 i ett 16 mm-rör i en IHC-installation. Det finns flera varianter på isolering. Min favorit är en lite tunnare, med teflonaktig yta. Jag har inte sett den i "lösvikt" utan bara i Harald Nyborgs installationskabel (5x2,5) som elektrikern skalade bort manteln på för att komma åt ledningarna. Den glatta isoleringen gjorde att ledningarna gled närmast friktionsfritt genom röret.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jo, PEX-isolering är lite tunnare så det kan man ta till när det kniper.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.