Har en sådan här (bild nedan) som jag nyss kopplat in, den var helt oanvänd trots att han säkert var ny för en 30år sedan.
Äldre röd elpanna med inställningskontroller och indikatorlampor för 6kW och 3kW i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr går han bara igång på en av de tre kontaktorerna. Dvs han går nu endast på 6kW.

Har försökt kontroll mäta mig fram till problemet men har kört fast lite. Bifogar en bild på elschema nedan.

Äldre elschema för en panna med kontaktorer och bygling för 6 kW, 9 kW och 15 kW inställningar.
Skapa konto

Har byglar om pannan till 15kw bygling och mätt så att kontaktorerna har ström.

Termostaten verkar fungera man hör hur den "klickar" när den försöker slå på respektive kontaktor men har mätt upp att det bara finns fas fram till ett av de fyra stegen på 4stegs - termostaten.

Vilket borde betyda att, det är något med byglingen som gör att den inte går som den ska? Tilläggas bör att det saknas en effektvakt som ska kopplas in på denna kontakten (bild nedan). Men det borde kunna gå att koppla så att man kan köra utan effektvakt?

Närbild av en hand som justerar vit bygel på ett elkretsenskopplingsschema.
Skapa konto

Här är en bild ner i lådan så ni ser hur det ser ut

Elektriskt kopplingsskåp med kablar, kontaktorer och säkringar, problem vid koppling för 6kW drift.
Skapa konto

A
Effektvakten får ju fas på F på kontakten och skickar ut på 1, 2, och 3 beroende på hur mycket den tycker att den kan kräma på. Om du inte ska ha effektvakt alls så kan du bygla från 1 till 3, 4, 5, och 6 på effektvalsplinten.

Nackdelen är att den går då på antingen 0 eller 15kW, inte stegvis som den gör när man har effektvakt.

Alternativt byglar man på annat sätt för att få 3, 6, 9, 12 eller 15kW beroende på vilket behov man har

Redigerat:
Nog går det lika stegvis även utan vakten dvs 6-9-12-15 kW det sköter de fyra stegen i termostaten. Så bygla om som Emil skrev så blir det bra.

Tack för svar! Du har nog rätt i att man borde kunna bygga om den så.

Men effektvakten borde inte begränsa effekten såvida inte uttaget närmar sig max effekt.

Det är väll ändå 4 stegs termostaten som ser till att den inte går endast på 0 eller 15 kw?

Utan på 6, 9, 12, 15kw eller har jag fel?

Tack! Såg att GK100 redan svarat på min fråga jag innan skrivit klart.

A
Jo, såklart! Jag missade att det var en stegande termostat, då sköter ju givetvis termostaten den stegvisa inkopplingen.

Byglade om enligt Emil_k's instruktioner och allt fungerar frid och fröjd, Tack för hjälpen!

Fick dock en liten följdfråga, i manualen står det att vid strömavbrott ska den endast gå igång på 6 kW och under kommande två timmar stega upp till max effekt. Nu fick jag dock ut max effekt direkt vid tillslag, någon som har en idé om hur det kan komma sig?

Det beror på att du inte har effektvakten logiken för tidsfördröjning ligger där.

Man kan behöva ta bort möjligheten att koppla in dom högsta effektlägena. 15 kw läget kräver t.ex. 25 a avsäkring. Med 9 kw klarar man sig på 16 a.

Tack, då förstår jag!

Har redan säkrat upp fastigheten till 25 A.

Hej, ser att du har en ÄMW panna, jag fick tag i en likadan igår. har dock lite frågor kring den som jag söker information om. Som jag förstår det så är det ju cirkulationspump inbyggd i den? går det att ställa hastighet på den eller måste man byta pump isf, också ser jag en skymt av ett expansionskärl bakom pannan, hur har den fungerat för dig?

Med vänlig hälsning, Andreas

Dom som jag sett/kopplat in har ingen inbyggd CP men dom har en plint för att ansluta en extern CP.

Okej, har du någon bild på ditt montage där man ser expansionskärlet och de? :)

Hej, min hade ingen inbyggd CP men som tidigare inlägg beskrev ev plikt för inkoppling av en extern.

Pannan har fungerat kanon. Inte det billigaste uppvärmning sättet men fungerar gör det ;)

Expansionskärl öppet eller stängt är ju ett måste för bra cirkulation. Tog bort det öppna a och satte in denna med blåsa ur försäkringsgivare de
Mvh

Har du din inkopplad till huset eller? Tänkte koppla in på golvvärme till 60kvm garage :),

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.