D
danielr112: Vet inte säkert men ska dra ström i 130m2 verkstad så det kommer bli en del. Så ville mest veta vad det finns för alternativ
23 svar · 4,9k läst
R
ryabacken: Jag tycker det är himla synd att det drar iväg. Först blir man arg, sen irriterad sist ger man upp. Jag kommer själv leverera svaret på min fråga i detta ämnet. Dock med god ledning av de svar som kommit upp i tråden!
40 svar · 4,1k läst
electrocuted
electrocuted: varför krångla till det när man kan grovräkna 3-faseffekt så här: last 15kW 15.000w / 3 / 230= 21.7A
8 svar · 44,1k läst
v-g
v-g: Köpte för över 10 år sen lysrörsarmaturer modell billig. De DYRA som far min (via elektriker köpta) senare installerat är gråa och fula i plasten som det ska lysa igenom. Detta trots att en del av mina billiga suttit direkt innanför ett fönster och därmed solljus. Dyrt är inte lika med lång livslängd alla gånger.
12 svar · 5,2k läst
I
imported_peter: Jag kollade lite snabbt på elbutik.se att en likadan kostade 920 kr. men hur är det finns det billigare som kanske inte är digitala, tycker det är rätt fult med en sån display, känns lite onödigt. är det någon som vet?? spelar det någon roll vilket märke det är på den, jag har sån röd T2 kabel i golvet... tack så länge...
7 svar · 1,9k läst
·
E
elmont: Beräkna 16A per plats på samtliga uttag, belastningen kommer garanterat att ligga på den nivån vid vissa tillfällen under året och om du har för "klent" kommer det het säkert att bil problem förr eller senare. Lägg en pex 5x10 mm² till nio platser och säkra kabeln 50 A. Eller en pex 16mm² till 12 platser. Jag rekommenderar Garos lådor som kan fjärrstyras och fjärrläsas. Men ta
27 svar · 10,4k läst
E
elmont: Men allra bäst vore det ju om staten subventionerade både vindkraft och solfångare till 100% då finge vi alla både billigare ström och värme och alla skulle vara nöjda. ;)
29 svar · 4,3k läst
C
Claws: Jag har för mig att i de gamla standarderna fanns en symbol för infällda högtalare. Någon som kommer ihåg hur den såg ut eller vad standarden är idag. Jag hittar bara den vanliga symbolen när jag söker.
0 svar · 1,5k läst
d@n
d@n: Jag hade precis samma upplägg som du. 3-fasgrupp (3x16A) till befintlig spiskontakt och byggde om hela köket med nya vitvaror. Jag splittade 3-fasgruppen så att 2 faser gick till spishällen och 1 fas till ugnen. Kopplingsalternativet kan benämnas 2N och du ska nog koppla en fas till #1 som sammankopplas via bricka med #2, en fas till #3, nollan ska kopplas till N och jord till jord. Jag
8 svar · 7,8k läst
J
jonasb: [citat] Sitter 150 m ifrån skyddet, kanske inte troligt att det går men i allafall! Dom verkar inte helt seriösa - får höra om de svara på min mail-fråga. /Jonas
41 svar · 10,2k läst
E
el_richard: har du provat med en annan tv i samma uttag??
14 svar · 1,6k läst
R
Räv3n: [citat] Hur hänger detta ihop? Eftersom jag inte har ngn behörighet så ska jag kunna svara på detta??? Låter som ett klockrent citat alá hegerfors..:D:D:D Detta liksom ledningsdimensionering brukar vara en öm tå för "hempulare"
31 svar · 4,7k läst
pefo
pefo: Bullshit! Tillverkarna anger minimiavstånd och minimum storlek på pottan och sedan gäller det att följa de anvisningarna.
7 svar · 3,6k läst
M
Maxwells_Demon: Ah, det moderna konsumtionssamhället... :D
2 svar · 1,3k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Inte det lättaste att få tag på nån information då, följde inte med nånting. På försäljningsstället står det bara "Transformatorerna har inbyggt kortslutnings-, överlast- och överhettningsskydd, som återställs automatiskt då felet är åtgärdat". Alltid nåt, men nu spelade det ju ändå ingen roll iofs...
3 svar · 845 läst
R
Räv3n: [citat] Precis.. Det är elementspänningen som är den väsentliga.. Den måste du veta innan du beställer platta.. Har du elementspänning 400V så blir det inge bra att sätta i en platta på 230V.. Tvärt om gör inte så mycket, men det tar en jä*la tid innan plattan blir varm.. Öppna spisen och titta på plattan. Kan stå en märkskylt på dem oxå.. Men lättast är ju att titta på
6 svar · 24,1k läst
M
mrfrenzy: Det tycker jag inte, då skulle folk få för sig att dom kunde snåla och sätta apparatdosor i taket, med dåliga resultat som följd när farmor hänger upp kristallkronan,
11 svar · 27,7k läst
B
buildman: Vad sägs om multifunktions tidrelä med kontaktor?
9 svar · 6,2k läst
R
Räv3n: Hittade en bit på 7-8 meter annars.. :p
14 svar · 23,7k läst
H
hempularen: Det är hög tid att stänga den här tråden. Det mesta som avhandlas här hör hemma i tråden "törs du hempula osv". Denna tråd stängs.
67 svar · 6,4k läst
·
B
Berka81: Fick tag på en kabel på 50m + en på 25m båda är 5x2,5mm2 16 amp. har även hyrat en central som jag skall sätta in anslutning till plattan. Hyra för 5 månader för alltihop. 1800:-
6 svar · 9,9k läst
E
elmont: Bra affär en ny tom dosa kostar 150-200:- och en med uttag kostar ca 300:- ;)
9 svar · 8,6k läst
·
Bloink
Bloink: En sådan installation definieras som en fast installation och ska utföras av elektriker. Men det är nog inte många som har kunskap om el som anlitar en elektriker. Majoriteten av spotlight installationer i villor och lägenheter är utförda av hemmapulare. Ikea spottarna är tänkta till utvändigt montage, vid infällnad plockas "burkarna" av. Annars finns det 20W armaturer du kan fälla in
1 svar · 1,4k läst
·
pellefant
pellefant: [citat] ingen dum ide med "pendlande" armaturer, då blir det ju luftkylning av dom:) jag undrar bara hur får man dom att pendla?;)
21 svar · 3,2k läst
Q
quilding: Det fick bli en lågenergilampa motsvarande 40W. [citat] Den lyser några timmar om dan under vinterhalvåret. Framförallt så vill jag slippa ta isär den allt för ofta för lampbyte. Var 40:e år tycker jag känns lagom :) Jo 40W var det. Det är en Columbus Duo troligtvis från 1940-talet. Den har dubbla kartor, politisk/fysisk så ljuset måste tränga genom två lager papper, därav den
3 svar · 8,1k läst
Apprentice
Apprentice: Lite OT. Stötte på en huvudbrytare av fabrikat Hager idag som inte slöt L1. Irriterande.
16 svar · 10,0k läst
electrocuted
electrocuted: så påläst är jag inte, det enda jag visste var att D klarar högre strömspikar än C. men i samma ögonblick som man slår till en elmotor (eller transformator) så har man näst intill kortslutning som man kopplar på, sedan efter nån tiondels sekund har magnetfältet bildats och rotorns massa börjat röra sig, och är då oljan trög så fördröjer det starten än mer, och i detta
34 svar · 6,2k läst
gnistjagare
gnistjagare: [citat] Detta är också behörighetskrävande.
14 svar · 1,9k läst
B
b2b2: Montera dit billiga ojordade uttag så länge . Jag ksulle nog sätta en JFB i centralen med en gång eftersom du skall bygga om är det en liten kosnad i sammanhanget. Och du kan lugnt ansluta byggsågar och dyligt under tiden du bygger om.
5 svar · 1,2k läst
TLovskog
TLovskog: Rrrrr: Tack för kommentaren. Alla infästningar enligt konstens alla regler. Jordfelsbrytare har jag en egen för uttagen utomhus i vilket fall som. Lådan kommer vara fast installerad i ett strilskyddat utrymme och är i sig IP65.
15 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.