1 575 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
El för häll och ugn
Jag ska köpa ny häll och ugn, men behöver råd på vad jag kan och ev inte kan köpa med hänsyn till befintlig el.
I säkringsskåpet så har jag 3x16A för hällen och 2x16A för ugnen, samtliga 2,5 kv.
Det står elementspänning 380v på hällen och jag antar då att den är inkopplad som 3fas utan nolla. Sålunda borde jag kunna springa iväg och köpa en 400v häll utan problem!?
Ugnen däremot... Vad har jag där? 230 eller 400v? Jag har inte plockat ut den och kollat vad det står, kanske kan någon dra en slutsats ändå?
I säkringsskåpet så har jag 3x16A för hällen och 2x16A för ugnen, samtliga 2,5 kv.
Det står elementspänning 380v på hällen och jag antar då att den är inkopplad som 3fas utan nolla. Sålunda borde jag kunna springa iväg och köpa en 400v häll utan problem!?
Ugnen däremot... Vad har jag där? 230 eller 400v? Jag har inte plockat ut den och kollat vad det står, kanske kan någon dra en slutsats ändå?
Du bör kolla om du har nolla fram till ugn och spis. Båda finns i en mängd varianter.
Ugnar är ofta 230V nuförtiden, men har du en nolla framdragen så är detta inget problem förutsatt att den klarar sig med 16A, och det brukar dom.
Ugnar är ofta 230V nuförtiden, men har du en nolla framdragen så är detta inget problem förutsatt att den klarar sig med 16A, och det brukar dom.
Min gissning är att du har två faser fram till spisen, dvs 400 V,. Observera att detta inte är samma sak som 3 faser 400 V.
För att bli 100 % säker måste mätningar göras men har du de säkringar du skriver är det ganska säkert det är så.
Möjligt att nolla framdraget iom att detta drogs
ganska nyligen men återigen måste detta undersökas i central eller dosa/uttag.
För att bli 100 % säker måste mätningar göras men har du de säkringar du skriver är det ganska säkert det är så.
Möjligt att nolla framdraget iom att detta drogs
ganska nyligen men återigen måste detta undersökas i central eller dosa/uttag.
Klicka här för att svara