6 773 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
skarvhylsor i elcentral
Sida 1 av 2
jag vill sätta upp en jordfelsbrytare på en gängsäkringscentral,problemet är att inkommande L1-L2-L3 är för korta,för att nå ner till JFB, PEN-ledaren är tillräckligt lång (JFB utanför centralen) fråga: får man skarva med skarvhylsor i centralen så att L1-L2-L3 når till JFB (arean på L1 -L2 -L3,PEN 6mm2 cu)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Stopp, vad ska PEN i JFB att göra? PEN ska till skyddsjordskenan där den alltid legat.
Ska visst vara tillåtet att skarva med presshylsor men ligger inte huvudbrytaren före JFB så det är bara att byta ledning mellan H-brytaren och skenorna.
Protte
Ska visst vara tillåtet att skarva med presshylsor men ligger inte huvudbrytaren före JFB så det är bara att byta ledning mellan H-brytaren och skenorna.
Protte
Ja, går bra att skarva med hylsor, viktigt är dock att använda en riktig presstång, inget sånt där billigt skräp som brukar följa med sortimentsatser. Men som sagt, PEN-ledaren har inget med JFB att göra!
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men H-brytaren ska sitta först, sedan JFB. Idag så går väl ledarna till H-brytaren, där ska väl inte skarvas.
Protte
Protte
Ja, det slog mig också nu, TS kanske ska skippa HB? JFB:n kan ju användas som HB om den är godkänd som frånskiljare.
Alltså, du behöver ju inte skarva någonting..
Faserna går in på huvudbrytaren och kan så göra efteråt också. Från undersida HB går du till Jfb och därifrån till fasskenorna. Inget skarvande där, bara ny 6 eller 10mm RK mellan HB-Jfb-skenor.
Sedan PEN, den ska in på jordskenan först av allt. Därifrån en ny ner till Jfb och därifrån upp till nollskena. Inget skarvande där heller.
Låter på din kunskap som att du inte ska göra detta själv..
Faserna går in på huvudbrytaren och kan så göra efteråt också. Från undersida HB går du till Jfb och därifrån till fasskenorna. Inget skarvande där, bara ny 6 eller 10mm RK mellan HB-Jfb-skenor.
Sedan PEN, den ska in på jordskenan först av allt. Därifrån en ny ner till Jfb och därifrån upp till nollskena. Inget skarvande där heller.
Låter på din kunskap som att du inte ska göra detta själv..
Kan ju vara som hos mig att Hbrytaren sitter på mätartavlan och då blir det lite jobbigt att byta de kablarna då dessa hamnar bakom sigil.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Jag tror att oron från Rrrrr beror på att det är en sak att komma över lämpliga hylsor. Faran ligger i att man MÅSTE använda rätt sorts pressverktyg för hylsorna. Och sådan är rätt dyra så de saknas i de flesta hempulares verktygslåda.
svartöra skrev:
I centraler använder man oftast RK eller MK och då fungerar det inte med Wago. Dom öppningsbara wago som finns klarar inte 6 Kvadrat.
Jag har aldrig sett något annat fabrikat heller som klarar det. Sen så blir det helt klart bäst med skarvhylsor.
Wagos vanliga toppklämmor serie 773 klarar 2,5mm²
