1 344 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
kabeln byter färg någonstans i väggen
Tjenare. Jag har stött på patrull här hemma nu. Skulle koppla ur två gamla elementgrupper (två svarta faser och grön/gul jord). Bröt strömmen och kopplade ur det ena elementet ( två element på varja grupp) och drog ur kablarna. Men nu när jag skulle koppla ur kablarna ur centralen så visar det sig att där har jag en 1 vit, 1 svart och naturligtvis grön/gul. Vad jag kan hitta så finns det inge fler dosor på vägen som kablarna kommer fram igenom. Det enda jag kan tänka mig är att det måste sitta någon dosa inbyggd bakom något i väggen ( är ca 5m mellan element och central). Så min fråga är nu om man helt enkelt bara kan klippa kablarna i båda ändarna på röret och sedan glömma bort dom, eller kommer jag ligga sömnlös på nätterna över att jag gjort något dumt? 
Hmmm. Skämms på dig Perra, skämms på dig. Problemet är löst nu
var ut i boa och fick se att det stog 3 element där ute, kom bara ihåg att jag tagit bort två. Började titta på lite gamla bilder och fick då se att i rummet bredvid så har det setat ett element till. med hjälp av kortet så började jag knacka på väggen. Gissa vad jag hittade
jo en stycken övertapetserad dosa utan lock, så man såg inte på väggen att den fanns där. Detta har jag gjort själv för ca 2 år sedan, så minnet kan inte vara som det ska
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Hade problem för några år sedan vid ADSL installation. Behövde dra om telefontrådarna för att få första jack i rätt rum. De bytte färg mellan inkommande och det jag uppfattade som första dosa. Det var sådana där lösa korskopplingstrådar. Fick ge upp, lyckades göra min flyttning ialla fall med lite kompromisser.
Flera år senare när vi rev gästoaletten som skulle bli en del av vårt nya kök, hittade jag en dosa bakom spegeln över handfatet. Där gick telefontrådarna in och grenades ut till ett antal numera icke existerande jack.
Flera år senare när vi rev gästoaletten som skulle bli en del av vårt nya kök, hittade jag en dosa bakom spegeln över handfatet. Där gick telefontrådarna in och grenades ut till ett antal numera icke existerande jack.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Har varit i en kyrka och i städskrubben sitter en modern plastdosa men bakom sitter en dosa i gjutjärn från 47 där en kabel var skarvad. Hur lätt var det att dra ur den kabeln före vi hittade dosan. Gjutjärnet syntes inte då plastdosan var 100 i fyrkant.
Protte
Protte
Klicka här för att svara