Hallå

Letar efter tvålågiga takspotar till vår kommande badrumsrenovering. Har hittat en typ som vi gillar. Pratade dock med elektrikern som hade synpunkter på att denna var 230V istället för 12V. Det var något med att det var begränsad ljusbild (endast en ljuskälla) etc. Någon som har uppfattning om vad skillnaden blir om man sätter 230V istället för 12V.

Vi har kollat runt men kan inte hitta en liknande spot som är för 12V och IP44. Är det någon som har något tips?

ViewItem

• galilei 2-spot.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.geting.se/viewimage.php?image=123757-IMG_1827.JPG

En sån här har jag monterat i vårt duschutrymme och likadana enkla spotar i resten av rummet, de är 230V men finns även 12V

Ser dock inte varför ljusbilden skulle vara annorlunda med 12V mot 230V, fördelen med 230V är att det är lätt (billigare) att dimma och man slipper trafo.

Vi har kört 230V i vårt badrum. Vi har 4 st på 2,3 kvm, men kör bara 20W / lampa. Vi har ingen dimmer (eftersom vi var tvugna att sätta lampknappen på utsidan), men trots att många sa att det "var hela iden med spottar" så är det inget jag saknar.

Vi har dock två lampknappar, en till spottarna och en till en lampa över speglen. Det är juste att få lite svagare ljus på morgonen när man är nyvaken.

Andreas Lundgren skrev:
Vi har kört 230V i vårt badrum. Vi har 4 st på 2,3 kvm, men kör bara 20W / lampa. Vi har ingen dimmer (eftersom vi var tvugna att sätta lampknappen på utsidan), men trots att många sa att det "var hela iden med spottar" så är det inget jag saknar.

Vi har dock två lampknappar, en till spottarna och en till en lampa över speglen. Det är juste att få lite svagare ljus på morgonen när man är nyvaken.

Inte för att det har med ämnet att göra men varför skulle ni inte kunna ha dimmer på utsidan?

Hemmakatten
Vi har Carree Max från www.deltalight.com, 12 volt och IP44. Vi har enkelspottar, men de finns med två eller tre om man vill. Den enkla kostar ca 350:-.

vic viper skrev:
Inte för att det har med ämnet att göra men varför skulle ni inte kunna ha dimmer på utsidan?
Hehe, jo det kan man ju egentligen fråga sig. Men just då så känndes det som om det riskerade att bli mycket "spring". -Oj vad ljust det blev, -Oj vad mörkt det blev...

Skillnaden på 230V och 12V i effekt är 50W 230V = 20W 12V. Sen så är det ett mycket skarpare ljus i 12V än 230V och drar mindre effekt.

Och va det gäller ditt val av spot så tror jag inte du kommer hitta någon som ser ut så som ska uppfylla IP44. Och är det badrum så tycker jag du ska satsa på IP65. Visst IP44 räcker, men alltid bra med hög klass i vatten utrymmen.

Dessa är IP65 ( OBS feltryck i katalogen)

• IP67.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Men IP64 ger egentligen inte bättre skydd mot vatten än IP44. Bara mot damm... Men du kanske menade IP65?

Kul att bilden heter IP67.jpeg iallafall :)

En fråga angående ip klass i badrum. Vad är det som säger att du måste ha ip44 på en takarmatur? Jag trodde det var svensk standard, och missminner jag mig inte får man fortfarande använda en annan standard om det är tydligt dokumenterat. Nu kan jag inte måtten i den internationella standarden i huvudet. Men har du tillräckligt högt (runt 220cm tror jag det var) så får du sätta ip20 eller ipxxb har jag för mig. Nån som vet närmare hur det är skrivet?

Det blev fel när filen döptes...

Redigerat:
pefo skrev:
Men IP64 ger egentligen inte bättre skydd mot vatten än IP44. Bara mot damm... Men du kanske menade IP65?
Jag menar IP65, och det är feltryck i katalogen.

Redigerat:
w1shmast3r skrev:
En fråga angående ip klass i badrum. Vad är det som säger att du måste ha ip44 på en takarmatur?
Regleras av zonerna som beskrivs i SS4364000. IP44 i zon 1, IP24 i zon 2 med vissa undantag. I övrigt IP21. Fast anslutning gäller i zon 1 och 2.

IP-klasser
Nedan följer en förklaring på de olika IP-klasserna.

Första siffran (skydd mot strömförande delar)
0 Inget skydd
1 Petskydd mot föremål större än 50mm
2 Petskydd mot föremål större än 12mm
3 Petskydd mot föremål större än 2,5mm
4 Petskydd mot föremål större än 1mm
5 Dammskyddad
6 Dammtät

Andra siffran (skydd mot vatten)
0 Inget skydd
1 Skyddad mot droppande vatten
2 Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln.
3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°.
4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke.
6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten.
7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.
8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten.

Exempel: IP44 är petskyddad mot föremål som överstiger 1mm i diameter och tål strilande vatten från alla vinklar

• IP zoner.jpg
    Skapa konto
pefo skrev:
Regleras av zonerna som beskrivs i SS4364000. IP44 i zon 1, IP24 i zon 2 med vissa undantag. I övrigt IP21. Fast anslutning gäller i zon 1 och 2.
Jo, men jag har fått lära mig att man kan använda sig av annan standard (IEC) så länge det är dokumenterat. Och måtten du anger är ju för svensk standard.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.