6 774 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
skarvhylsor i elcentral
Är det FK/RK kan du köra med KS6 hylsor ifall det är 6 mm2, CUT6 ifall det gäller EK men sen måste du återställa isoleringen, kan gå tejp ifall du är noggrann och gör efter konstens alla regler men annars krympslang. FInns även isolerade skarvar men dessa är bara godkända för signalkabel.
Angående JFB istället för huvudbrytare vill jag minnas att detta är förbjudet eller det gäller inte alla sorter numera kanske?
Angående JFB istället för huvudbrytare vill jag minnas att detta är förbjudet eller det gäller inte alla sorter numera kanske?
Hoppar in i tråden då jag har en liten fundering här. Det finns ju "sockerbitar" som klarar dessa dimensioner (även grövre). Går det att använda dessa? Jag menar, man kan ju acceptera de skruvanslutningar som finns färdiga i diverse kopplingsdosor som ju har samma princip, fast en sockerbit oftast har en skruv per sida, och inte bara en totalt som i en kopplingsdosa. Vad är skillnaden?
Intresserad av svar både vad lagen säger och vad som gäller rent fysiskt.
Intresserad av svar både vad lagen säger och vad som gäller rent fysiskt.
Finns sockerbitar som klarar 6mm2. Finns även stora topklämmer typ "ubåt". Fast bägge dessa är rätt stora/klumpiga och brukar vara rätt trångt i en central så skarvhylsor är nog att rekommendera (om man verkligen måste skarva).
Jag har sockerbitar som jag tror rymmer säkert 10 eller tom 16mm2 som jag använder för att tillfälligt koppla in byggström tex då man rivit en central.
Jag har sockerbitar som jag tror rymmer säkert 10 eller tom 16mm2 som jag använder för att tillfälligt koppla in byggström tex då man rivit en central.
Tack för ditt svar Rrrrr, att använda dessa sockerbitar provisoriskt är nog nåt som många här kommit i kontakt med, men min frågan var mer om det är ok att använda dessa permanent såsom i en central. Är det trångt tvingas man ju ändå hitta andra lösningar, men om det får plats i aktuell central, är det då ok?
Såvitt jag förstått är pressade kontakter tillförlitligare än skruvade eftersom ledarematerialet kallflyter med tiden och förbättrar kontakten i en pressning, medan en skruvad börjar glappa.
De gamla reglerna angav väl inte hur man skulle skarva så om du Bjurran är installatör och anser det vara okej med toppklämmor/sockerbitar så är det nog så men tänk på att kolla vilken belastning dessa klarar av i så fall. Nackdelen med dessa är att det är en öppning till strömförande delar genom skruven vilket du inte får med hylsor så det gäller du har gott om plats för detta.
Håller med Myckenu att presskarvar känns säkrare men dagens skruvskarvar är även dem fullt godkända.
Angående JFB har jag sett att ELDON anger att deras är godkända som "synligt brytställe" då undrar jag om det är godkänt att ersätta huvudbrytare med en sådan som föreslogs högre upp? Vet att så ej var fallet tidigare.
Håller med Myckenu att presskarvar känns säkrare men dagens skruvskarvar är även dem fullt godkända.
Angående JFB har jag sett att ELDON anger att deras är godkända som "synligt brytställe" då undrar jag om det är godkänt att ersätta huvudbrytare med en sådan som föreslogs högre upp? Vet att så ej var fallet tidigare.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Gatljusplint gillar jag
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden