Fråga från novis..Jag planerar att köpa en 380V maskin. Har ett uttag som är märkt 500V (15A). Kan jag använda det?

Allt är möjligt, men skicka in en bild så vi kan se kanske?

Märkningen handlar mest om att materialet skall kunna tåla 500V, det betyder inteatt du får 500V ur uttaget. Enkelt utryckt så behöver du ett 3 fas uttag.

15A blir väl avgörande? Vad är det för maskin som ska in?

Även angivelsen 15 A betyder inte att du får ut 15A ur uttaget, det är (troligen) bara en angivelse att uttaget får användas upp till 15A, det säger inget om hur mycket uttaget faktiskt kan leverera, beror på hur det är säkrat.

Ja, alltså blir det avgörande om han kan använda detta uttag, beroende på vad maskinen förbrukar.

Usch....varför börjar jag tänka på ett SEMKO17-don??

Om trådarna till uttaget inte tål mer än 10A så är det förhoppningsvis säkrat för 10A. På uttaget kan det ändå stå 15A, för just uttaget får installeras för högre ström.

Tänkte just på det, om uttaget är märkt på det sättet så är det knappast ett modernt 3 fasuttag, de finns inte (tro´r jag) för lägre ström än 16A.

Och är det ett äldre platt uttag så får det ändå inte användas längre.

jag har en grå bottenplatta som är märkt 15A, så troligtvis var nuvarande 16A säkringar på 15A förr?? eftersom Semko-handskarna var 15A låter det ju troligt..

Nog får de väl användas? Jag har varit med om besiktningar där man ej krävt att de ska bytas eller dödas.

Ja det stämmer nog. Men som jag har förstått det så är det inte tillåtet att ens byta ut en sådan kontakt mot likadan. Dvs sitter den där så får man koppla in prylar som är gamla nog att ha en platt handske. Men du får inte montera en platt handske på en apparat, eller tillverka skarvsladd etc. Jag är dock lite osäker på det.

Det är ett äldre platt silverfärgat uttag...och det är en rikt/planhyvel som skall köras...:-)
Jag kan alltså inte nyttja den anslutningen från skåpet om jag förstår det hela rätt (genom att byta kontakt till en vanlig rund trefas kontakt)

Jag mitt ollon trodde att det var trefas i detta platta handsk-uttaget..

Skall inte göra el-jobbet själv..:-))

Till nöds går det säkert att få igång rikthyveln. Hyveln torde inte behöva nolla.
Uttaget har nolla om det är 4 hål bakom locket och då räcker det att bara byta uttag (om kabeln är fräsch).

Det är troligen trefas i ditt uttag!
Ta dit elektrikern och byt till nya prylar.

Protte

Mikael_L
Rikard Ågren skrev:
Nog får de väl användas? Jag har varit med om besiktningar där man ej krävt att de ska bytas eller dödas.
Döda semko17-uttaget eller dö själv, det är bara att välja ... :o

Till TS, uttaget bör (ska!) bytas mot ett modernt CEE-uttag, de där gamla är livsfarliga och därmed helt förbjudna på t.ex. arbetsplatser. Men i hemmamiljö är man inte tvingad att byta ut dom så länge de fungerar, men har man minst 90 i IQ så byter man ut dom det snabbaste man kan.

Vid bytet ska den gamla kabeln dras om ifall den endast har 4 ledare, till en femledare.

Slutligen bestämmer effekten på hyveln och avsäkringen på uttaget ifall det fungerar, men jag tvivlar på att din hyvel drar mer än att vilken avsäkring som helst klarar sig, typ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.