Då var det snart dags för den stora köksrenoveringen vilket innebär helt ny el i hela köket. Eftersom tanken är en snabb arbetsinsats (inte kul utan kök) är planeringen A och O.

Jag har ritat lite elritningar och skulle gärna få lite kommentarer på dess. Alltså inte hur jag ritat utan på eldragningen (El är inte det jag ritar som profession).

För att slippa dra ny el hela vägen till centralen tänkte jag några nya kopplingspunkter där den kommer in i köket (nere till höger). Åker dock på att dra en ny 0:a till centralen för häll och ugn). Tyvärr har jag bara tillgång till 4 grupper (spis, kyl disk, övrigt) varför mikron måste gå på samma som belysning och vägguttag, men det funkar ju idag. Spottarna i taket blir 230V medans jag för 12V för bänk och skåpbelysning. Trafon placeras ovanpå överskåpen.

Så vad har jag glömt? Vad kan jag göra enklare, smidigare? Blir det för trångt i kopplingspunkterna?

PS F/0/J står för fas/nolla/jord, T för tändtråd allt för att jag ska slippa stå där och fundera med händerna över huvudet DS

De blir säkert bra (efter en snabb titt). Står ju inte på dina ritningar vad rören innehåller (antar det är 2,5mm2 till ugn/häll.

Får man fråga vilket program du ritat detta i?

Det är ritat i Microstation (motsv till Autocad). Jag har alltså ingen el-modul till programmet utan ritat med streck.

Hur tolkar man uteblivna kommentarer? Allt bra, eller så hopplöst det inte är någon idé att kommentera?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.