w1shmast3r skrev:
Jo, men jag har fått lära mig att man kan använda sig av annan standard (IEC) så länge det är dokumenterat. Och måtten du anger är ju för svensk standard.
SS4364000 bygger på IEC-standards men också på Elsäkerhetsverkets föreskrifter. Inom EU pågår ett harmoniseringsarbete för att alla länder i princip skall ha samma föreskrifter. Så jag tror inte att du har så mycket att vinna på att använda någon speciell IEC-standard i stället.

Det var nämligen en sak vi tog upp när jag gick allmän behörighet. Och läraren sitter med och skriver svensk standard han satt nog med i cenelec oxå om jag inte minns fel. Han ville trycka extra på att man kan använda andra standarder. Då tog han upp det exemplet med just en badrumsarmatur.

De nya elinstallationsreglerna är inte lika detaljerade som de tidigare (dvs blå boken) utan hänvisar till "god elsäkerhetsmässig praxis". Standarder utgivna av SEK, IEC osv ska följa "god elsäkerhetsmässig praxis" så utför man installationen efter dessa så bör det bli OK. Dock är det på det viset att Elsäkerhetsverket kan besluta om föreskrifter utöver exvis IEC när man anser att elsäkerheten inte annars uppfylls. Exempelvis så bygger nuvarande elinstallationsregler på CENELECs harmoniseringsdokument HD384 men också på Elsäkerhetsverkets föreskrifter. Så innan man baserar sitt arbete på någon icke svensk standard så ska man nog kolla att den inte strider mot någon av Elsäkerhetsverkets föreskrifter.

Hmm, jag måste forska vidare i detta. Han som sa detta hör ju till dom absolut främsta inom området i Sverige. Han är med och utbildar elsäkerhetsverkets inspektörer bl.a. Kan inte för mitt liv tro att han tutat i oss något som inte stämmer. Men det kan ju helt enkelt vara så att jag fattat fel oxå. Det har hänt förr ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.