Jag kommer sätta in två alt. tre spotlights i den "nisch" som badrumsspegeln kommer sitta i, och undrar om ni kan
rekommendera vilken ljusstyrka som minst behövs - om det går att köra nån lågenergi-spot eller kanske t.o.m LED

Står man framför spegeln vill man ju ha ett behagligt men tillräckligt ljus...och jag vet inte om LED klarar den kombinationen.

En sista undran är om lågenergispottar eller LED går att dimra?

3st 20 watt, med klart glas.

Det borde räcka. Det vanligaste i badrumsskåp mm.

Japp, har sett flera paketerbjudanden med såna. Men så tänker jag om det vore 4-10 watt i varje så är det en stor skillnad...

ja med räcker inte. Du bör ha 3-4 st 20 watt.. 12 volt

Inga problem att dimmra lågvoltshalogenare.

LED å andra sidan är en helt annan historia, jag TROR att det finns LED idag som har nästan samma färg som halogen/glödljus, fast det är inte vanligt. Annars lyser ju LED med ett mycket mer intensivt vitt till gränsen på blått ljus.
Vill du snacka LED så borde du starta en ny tråd i El forumet istället.

Ok, jag vill dimra så det får bli halogenspots.
Men 230 eller 12volts?? Jag skulle gärna slippa transformator alt. om det finns transformatorer som man kan bygga in (blir MKT svårt att byta dom efteråt, byggs in)

Vad ger det för urval?

Spotlights är lampor och de triv bäst i elforumet :)

gluecifer skrev:
Ok, jag vill dimra så det får bli halogenspots.
Men 230 eller 12volts?? Jag skulle gärna slippa transformator alt. om det finns transformatorer som man kan bygga in (blir MKT svårt att byta dom efteråt, byggs in)

Vad ger det för urval?

???

Transformatorn ska man kan byta genom halogenlampans hål.

Allllttså köp en liten transformator som man kan koppla OCH får plats i spotlightens hål.

Hemmakatten
I en nisch vid/ovanför spegeln skulle jag sätta ett dimbart T5-ljusrör.Det blir bättre och jämnare och mjukare ljus än flera spottar som lyser ojämnt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.