pefo
pefo: Anledningen är att kunna garantera kontinuiteten och därmed säkerheten.
3 svar · 1,1k läst
T
TMC: Jo, där é jag med dig Apprentice - men sitter en bult fast som bara den som i min gamla MD-motor så beror det på rost och där har hittills aldrig en bult gått av i kombination med försiktighet och rostlösare. Varför, jo för det är tänkt att hålla! Även om det kommer att rosta / korrodera så dimensionerar man det för att tåla omgivningen... Men vad jag ville komma till var att den
9 svar · 2,6k läst
Rrrrr
Rrrrr: Du kan ju gräva ner 50s rör hela vägen, utan avbrott (med dragtråd). Sedan, nästa sommar eller när ni nu bestämt er vad ni ska ha för belysning är det bara att gräva upp där ni ska ha stolpar, kapa röret och dra in kabel. Enklast är ju dock om ni kan sätta fundament/stolpar, dra kabel och göra allt på en gång.
8 svar · 1,1k läst
E
elmont: Dessutom kan det finnas "krav" på att apparater ej får säkras över tex. 10 A, monterar man en perelexpropp kan den säkras 16 A . Det är TROLIGTVIS micron inte godkänd för.
4 svar · 1,7k läst
Z
zuljin: Älskar det här forumet. Tack för hjälpen allihopa. Stickproppen är bytt och allt verkar fungera hur bra som helst.
7 svar · 8,2k läst
H
Hippo: Om det var frågan om ett spänningsfall, skulle spottarna snarare minska lite i ljusstyrka och inte blinka. Mitt förslag är att med en digital multimeter mäta upp spänningen vid olika belastning. På så sätt får man reda på och kabeln in till huset är acceptabel. 230V +-10% är ju en grundregel. Vet ej hur man har tänkt med belastingen där men jag antar att det måste klara
7 svar · 2,3k läst
E
elmont: Eftersom du är ny på forat vill jag bara varna dig lite, det är lite för många som "vet" så var lite skeptisk när du läser ev svar. Det gäller naturligtvis inte dom svar du fått nu :)
4 svar · 1,9k läst
Z
znitz: Jo, jag har köpt programmet, jag har beställt EIB till vårt nya hus. Och tanken var att kunna ta över när programmeraren har gjort en "grund-installation". Just nu kommer jag ungefär så långt att jag nu behöver ha kontakt med systemet för att komma vidare. Så det är väl dags att köpa prylarna nu :)
5 svar · 2,2k läst
M
micce: [citat] EKK menade jag förstås [citat] Aha, det var något sånt jag menade med skruvade. Bra att veta om det finns. Poängen är väl just att man inte får upp dem utan något verktyg.
7 svar · 2,7k läst
V
Videoten: [citat] Kanonfina mallar Tackar å bockar
3 svar · 6,8k läst
G
Gilgo: Jag får väl ta tag i det framöver med då. Fast näst på tur står alla vu på övervåningen.
2 svar · 1,2k läst
F
Fotsvett: Gött, ska se vad där finns...Mange Tack :)
2 svar · 968 läst
J
JockeGbg: Hur gör man där röret kommer upp ur marken? Måste man täta röret där på något sätt? Vad händer om röränden ligger oskyddad och det kommer in grus, jord, sand eller annat skräp i röret. Då kan det väl bli skador på elkabeln?
36 svar · 35,2k läst
S
svettove: Ok, låter bra när man tänker efter. Fasen vad schysst detta forum är! Tack för alla tipsen!
9 svar · 13,0k läst
E
elmont: Men faserna ligger förslagsvis först över en huvudbrytare
3 svar · 7,2k läst
·
B
buildman: Nu blir det så att elektrikern (jag bytte elektriker) byter flänsen under skåpet och kopplar in en tredje matarkabel. Tack för alla synpunkter! ojniemin
11 svar · 4,3k läst
·
jbr
jbr: [citat] Ett härligt inlägg. Det är precis av den anledningen man febrilt letar efter bil utan centrallås, elstart och halvljusautomatik, T-Forden hade ju inga sådana dumheter... ;) SJÄLVKLART ska man ha automation i åtanke om man gör en större renovering alt. total omläggning. Läs gärna om KNX-trådarna under "Teknik" i detta forum. Att anpassa installationen för kommande modifiering
33 svar · 6,6k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Får man visst.. Om man har en 3polig säkring.
12 svar · 1,4k läst
Rrrrr
Rrrrr: Vi har några gänga 5(?) på firman.. stora som ett as :)
21 svar · 4,8k läst
Rrrrr
Rrrrr: Är ytterst sällan jag överhuvudtaget sett ett bastuagg med säkerhetsbrytare. Duger fint med säkringar som brytställe (gängsäkringar eller godkända automater)
16 svar · 3,0k läst
snaggletooth
snaggletooth: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=50284&path=304000000,325000000,330000000,331500000
1 svar · 1,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: Beror ju helt och hållet på VAD du ska ha garaget till? Om du bara ska köra in bilen/bilarna och sedan gå ut räcker 4st på rörelsevakt gott och väl. Har du en arbetsbänk med maskiner där du ska stå och pyssla så sätt några på konsoller på väggen där som du tänder separat med strömbrytare. Ska du däremot hålla på och meka i bilar osv kan du nog i princip aldrig få för bra
15 svar · 1,8k läst
F
Friherren: Tack Forumgud pefo, detta styrker min tro att jag kan överleva första vintern och nästa år blir blir det isolerat panelat.
12 svar · 2,2k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Ja, alltså rättare; jag såg ingen direkt vinst med rör *hela vägen* över kallvinden. Där får kablarna hänga i krokar istället. Jag ser (och såg) stor vinst på rören i väggar/garderober till uttag och rör upp i schakt från korskopplingspanelen till vinden. Det var bara just *på* själva krypvinden jag inte såg någon jättevinst.
9 svar · 2,0k läst
pefo
pefo: Eftersom det är nyinstallation så gäller att dagens regler skall följas. Blå nolla och gulgrön skyddsjord. I övrigt är det bara rekommendationer så vill du fortsätta med svart som fas så är det ok. Jag skulle själv kört brun som obruten fas.
1 svar · 739 läst
Faidros
Faidros: http://www.jula.se/
4 svar · 1,6k läst
A
andersmc: Du behöver inte ha byggström alls. Se till att få ditt "riktiga" abonnemang inkopplat med en gång. Sätt säkringsskåpet på en stolpe och ha elektrikern som kopplar in det att dra ut ett par trefasuttag.
1 svar · 1,8k läst
R
Räv3n: http://www.remotesystems.se/system/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1 Dessa använder vi.. Du kan på de switcharna vi använder styra 3 utgångar.. Vi använder å andra sidan bara 1 av dem och styr en kontaktor med. Styrs via sms eller internet..
3 svar · 2,2k läst
B
Bigfoot: Jag har en lampa kopplad enligt bild, som beter sig lite skumt. Det är en lågenergilampa på 7W som håller på och blinkar lite då och då efter man har släckt den, det kan den hålla på med en bra stund. Ställer man båda strömbrytarna "tvärtom" så inträffar det inte. Den enda slutsatsen jag kan dra är att den ena ledningen mellan brytarna är mer eller mindre kortsluten till någon
0 svar · 1,1k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Du nämner Svart, vit, brun & gul/grön men ingen blå ledare? Finns kanske risk att du åker på att byta kabel också.
5 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.