Hej,
Vilka former av induktiva laster kan man tänkas få i en normalvilla med garage, förutom lysrörsarmaturer?

Har du en del motorer så har du ju induktiv last. Men i ett garage, så vida vi inte snackar en hel industri så borde det inte vara något som helst problem.

Redigerat:
Jag utvecklar frågan med lite kompletterande info:

Jag kikar på en digital timer, där brytningskapaciteten är angiven till
Max 10 A Resistiv last och
Max 5 A Induktiv last, cos fi=0,4

Var kommer kapacitiv last in här?

Det speciella med induktiva laster är att strömmen vill fortsätta flyta även sedan man brutit. Detta medför att spänning stiger kraftig och kan orsaka ljusbågar över brytstället.

En kapacitiv last beter sig tvärtom (vill bevara spänningen) och utgör därför inget problem vid brytning. Dessutom neutraliserar kapacitiva laster de induktiva.

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Det speciella med induktiva laster är att strömmen vill fortsätta flyta även sedan man brutit. Detta medför att spänning stiger kraftig och kan orsaka ljusbågar över brytstället.

En kapacitiv last beter sig tvärtom (vill bevara spänningen) och utgör därför inget problem vid brytning. Dessutom neutraliserar kapacitiva laser de induktiva.
Okej....... :)

Men vad kan jag stöta på för laster i en normalvilla med garage som begränsar timerns kapacitet..?

Olika motorer tex. Vanliga lysrör är induktiva pga driftdonet, drosseln.
Om vi vänder på det, vad ska du använda timern till?

Jag skulle påstå att du inte har några alls eller väldigt väldigt små. Det som jag skulle kunna se är isf om du har några motorer. Men dagens motorer är såpass "bra" så att cos fi är inget problem. Får man fråga mer exakt vad du ska använda timern till?

Dels är det en motor/kupévärmare, dels en pelletsbrännare

Motorvärmeriet är inga problem, tittar man på fläktmotorn i kupévarmaren så ser kanske effektfaktorn i sig inte så rolig ut med effekten är så låg att det blir betydelselöst.
Pelletsbrännaren kan ev bli problem, det beror på om det tex sitter en motor till matarskruv eller en stor spole av någon anledning; jag kan för lite om pelletsbrännare för att ge något svar.

Ja då ska det nog inte vara några om helst problem. Det är ju i princip endast resistiva laster. Förut fläkten i en ev. kupévärmare och fläkten i pelletsbrännaren då. Men det är ju inga stora grejjer. Om det nu skulle ligga med en motor till en matar skruv så skulle jag tippa på att den inte är speciellt stor.

Varför ska du styra en pelletsbrännare med timer? Det är inte speciellt lyckat om timern bryter mitt i en driftfas, detta förkortar livslängden på brännarröret/brännarskålen.

snaggletooth skrev:
Varför ska du styra en pelletsbrännare med timer? Det är inte speciellt lyckat om timern bryter mitt i en driftfas, detta förkortar livslängden på brännarröret/brännarskålen.
Om det fungerar som tänkt, så kommer inte timerns inverkan kunna bryta en pågående körning, då brännaren har drifts- respektive styrfas. Om jag idag slår av brännarens strömbrytare under pågånde körning, så körs körningen ändå klar. Skall den tvingas att upphöra, så måste termostaten justeras ner för brytning. Det är styrfasen jag tänkt styra med timern.

GoForIt skrev:
Om det fungerar som tänkt, så kommer inte timerns inverkan kunna bryta en pågående körning, då brännaren har drifts- respektive styrfas. Om jag idag slår av brännarens strömbrytare under pågånde körning, så körs körningen ändå klar. Skall den tvingas att upphöra, så måste termostaten justeras ner för brytning. Det är styrfasen jag tänkt styra med timern.
Ok, men då behöver du knappast oroa dig för lasten, då styringången på brännaren inte drar någon ström att tala om.

Mikael_L
GoForIt skrev:
Hej,
Vilka former av induktiva laster kan man tänkas få i en normalvilla med garage, förutom lysrörsarmaturer?
Ett numera ointressant svar för dig, men men ... ;)

Elsvets ...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.