Jag har egentligen inte så bra koll på sånt här men jag har ju lite matematisk förståelse. Köpt lite prylar till nya lägenheten och inser nu att jag troligtvis gjort ett jädrans misstag men hoppas jag förstått fel för jag kan enligt mina beräkningar knappt koppla in ugnen i köket och samtidigt ha tvn på. Bor på bottenvåningen och huvudsäkringen samt mitt skåp sitter direkt under lägenheten. Går detta att lösa?

Enfas med 25 ampere huvudsäkring i källaren. I proppskåpet så har jag två 10 ampere säkringar och en 20 ampere.

NUTID HB I4 - 31 ampere bara med induktionshällen på max.

NUTID OVN 900 S - 11 ampere om ugnen körs i grillfunktion.

NUTID DWN 600 - 4 ampere när diskmaskinen körs.

Några lampor i köket 1 ampere.

Totalt 47 ampere i köket!!!!

Jag brukar aldrig laga mat med alla på fullt.
Köttfärssåsen brukar koka 20 minuter och makaronerna 7-8 så såsen är nere på 1:an när vattnet ska värmas.

Och diskmaskinen körs efter uppätandet, då är spisen kall.

Teoretskt så funkar det inte men oftast i praktiken.

Protte

Det är egentligen bara induktionshällen som är ett problem. Du får undvika att använda alla zonerna samtidigt. Är sedan ugnen i gång får du ta det extra lungt med hällen.

Det kan ju gå att dra in mer el i köket, men troligen åker du på att byta såväl central som kablar så det kan bli en dyr historia som man kanske inte vill kosta på en lägenhet, om det nu inte handlar om en bostadsrätt.

Det kommer att fungera, troligtvis alldeles utmärkt, pga av att man aldrig kör allt på fulla trumpeter samtidigt. Dessutom så går inte en 25-amperes säkring omedelbart vid 25.1 ampere utan överlast bryts långsamt, jag har inga data framme men gissningsvis så tål den 35-40 ampere i trekvart-en timme.
Däremot tycker jag att du ska se till att få fram en eller ett par grupper till till köket och ev lite större central.

31A motsvarar typ fyra st 2000W konvektorelement (ca 8kW) som fläskar på för fullt. Så ska man basta i köket så drar man på spisen för fullt. :D Frågan är väl om inte hällen skulle smälta om allt kunde gå för fullt en längre tid! En vedspis har ca 6-8kW effekt. Beror väl på hur och med vad man eldar med iofs. Vi körde vår så stora plattan glödde i mörkret vid ett elavbrott för några år sedan. Inte helt bra men vad gör man när det är -20 ute... Min poäng dock, om en häll drar kontinuerligt 31A så får man nog stå en bit ifrån om man inte vill bli stekt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.