Hej,
Av någon anledning så byttes det gamla motoruttaget inte till ett nytt modernt CEE, i samband med bytet till ny elcentral för några få år sedan.

Det gamla motoruttaget är fyrkantigt, märkt "Kea MK325 25A 500V".
Avsäkrat i den nya centralen med 16A.

Önskemålet är att byta den till ett modernt 3-fas CEE Uttag men när jag öppnar uttaget finns bara fyra ledningar. De tre faserna (i mitt fall svart, gul och grön) tillsammans med röd som är skruvansluten jord i kontaktens hölje.

Nollan fattas med andra ord.
Är det bara att ansluta den, eller finns det några invändningar?

Nej, nollan måste vara med, så du måste byta kabel också, till en 5-ledare om du har tänkt byta till ett CEE416.

snaggletooth skrev:
Nej, nollan måste vara med, så du måste byta kabel också, till en 5-ledare om du har tänkt byta till ett CEE416.
Jo, det var jag med på. Uttaget sitter precis under centralen, så det är inga problem.

Men inget i övrigt alltså?

Det är väl inte så mycket mera, har du JFB?

Protte

prototypen skrev:
Det är väl inte så mycket mera, har du JFB?

Protte
Självklart.

Jag förstår inte varför uttaget inte byttes när centralen byttes (vilket gjordes av en behörig). De här gamla uttagen har väl inte funnits på ganska många år. Får man ens montera ett sådant idag?

De som är i gott skick får finnas kvar, med det var visst säljstopp redan -92.
Din elektriker var lite dumsnål men många är så att det får inte kosta kunden mer än vad som är absolut nödvändigt. Halva jobbet var ju redan gjort när centraländen var lös. Han (eller hon) kunde ju bara frågat, ska vi byta?

Protte, med flera semko 17 MK416 med nolla. Och adapters kors och tvärs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.