El
mrfrenzy: Det verkar ju som det funkar som en form av motorskydd då, vid för hög belastning minskar varvtalet och reläet släpper pga låg spänning.
Bloink: [citat] Jag har absolut inte sagt att det är okej, utan att det förekommer även idag.
pefo: Risken finns att man lossar jorden eller nollan i en grupp utan att märka att ytterligare en följer med. Ibland är det jäkligt trångt och svårt att se alla ledningar runt jord och nollskenan. Slår man sedan på HB så kan det bli lite fyrverkeri om man har otur! ;)
lars_stefan_axelsson: [citat] Nu är jag ju själv tillämpad så "skiter sig" tycker jag är starkt. Men att det är större skillnad på teori och praktik i praktiken än i teorin, det skriver jag under på. ;-) ;-)
vojma: [citat] :D - förvisso... men vad ska jag då göra med all fritid jag har till övers om jag inte får sitta och klura på sånna här saker. Nä skämt åsido - något fritid till över har jag inte. Hur som helst så har problemet löst sig nu. På jobbet fick jag tag på en 15 år gammal (men oanvänd) mekanisk diff-termostat med tre microbrytare som gör jobbet åt mig. Nu ska jag bara ta
Elefant: Lite data: Det är två runda som är 2.5 mm i diameter. Hela kontakten är 11.5 mm i diameter. /E
Danne031: [citat] Säg det till våran chef e du bussig, han tittar bara på priset :D Själv kör jag med Hager varenda gång det är upp till mig.
el_richard: Fungerar utmärkt. Bara du splittar denna 3-fas matning i en dosa. (men det skulle du göra) Självklart skall du ha jordfelsbrytare på detta. /Richard
el_richard: www.elco.se vilket dom flesta elektrikerna kan köpa hos sina grossister..
el_richard: [citat] Vem ringde till en elektriker första gången då? Eller dök han bara upp i lådan?? Eller har du skrämt i väg honom? Lycka till.... ;);)
snaggletooth: Om man köper en säkerhetsbrytare idag så brukar det ligga en klisterlapp i kartongen med "SÄKERHETSBRYTARE FÅR EJ..............O.S.V." så den är oftast användbar till annat också då själva brytaren tekniskt sett brukar vara en lastfrånskiljare d.v.s. den pallar med att bryta med last också.
jakim: [citat] Man brukar ha ett kallras skydd och den skyddar även mot bakdrag från köksfläkten.
bax: Optokabeln är omspunnen med ett lager aramidgarn (a.k.a. Kevlar), vid kortare spann räcker det med det för att bära tyngden. Men visst, det finns optokablar med tillhörande bärlina, dock inte inuti utan på utsidan. Vid långa spann har man spiraler som håller kabeln. Men jag kan också tänka mig travers/telfer-förklaringen. Jag antar att den går att använda på båda sätten.
Rrrrr: Vanligtvis sätter man en personskyddsautomat istället för säkring+2p jfb, om man gör det från början så att säga.. Ska man sätta en grupp på jfb i efterhand blir det rätt naturligt att sätta JFB efter säkringen. Fast som pefo säger så har det igentligen ingen som helst sexuell betydelse.
hempularen: Om man jämför vad trådskaparen frågade om, med vvd tråden handlar om just nu så har dte dragit iväg någon kilometer eller så. Jag stänger.
snaggletooth: [citat] Ja, bara det finns någon form av extra skydd mot mekanisk åverkan.
Räv3n: De flesta armaturerna går iväg till stena för återvinning. Kommunerna vill inte ha skrotet entreprenörerna plockar ned. Det kostar att lägga på lager som man heller inte har någon användning för.
bygga_bo: Om du vill göra det enkelt för dig kan du annars ta fram hålsågen och köra hål rakt igenom 2x4:an. Den lär hålla med de 15-20 mm du får kvar kring hålet eftersom den inte bär något, också får du väldigt bra marginal på luftspalten ;)
Magda78: [citat] Såg att Philips 7 watt GU10 endast har 150 Lumen för varmvitt, det klarar Cree av med 3 watt och en smidigare lampa.
pefo: Utrustning för uppvärmning: IP44 i område 1, IP24 i område 2 och IP21 i område 3. I princip samma som gäller för övrigt elmateriel i bad/duschrum.
johannn: Jag har tänkt installera downlights i köket. Har tänkt ha dem som huvudbelysning men med en vanlig lampa över köksbordet. Rummet är ca 5x5 meter stort. I betongtaket finns en skarv tvärs över rummet som jag har tänkt täcka med en låda. Denna är då tänkt att innehålla en rad med spottar. Vilken typ skall jag välja för att få tillräckligt med ljus och hur tätt bör de sitta?
Danne031: Din "nolla" kan mycket väl vara en fas, så passa dig så du inte bränner sönder elektroniken. Det är totalt omöjligt att skaffa tillräcklig hjälp med det här utan att en elektriker har varit och fysiskt tittat på kablaget.
GunnarM: Då blir det en glespanelbräda mot takstolarna, och sedan klammer. Ledningen ska gå från takstol till takstol, dessa har ett cc-mått på ca 90 cm. Tackar!
Danne031: [citat] Du måste ha ett nytt uttag också tänk på det..det gamla är väl överkaklat så det blir till att gå lös med hammare mejsel och plåtsax, var rädd om infästningarna för dosskruvarna bara. Du kan inte låta insatsen sitta djupt och sedan sätta locket på distanser, då når ju ingen stickpropp i världen ner till insatsen och det är ju där krämen finns ;)
Danne031: Sitter bygeln på nummer 5 på rätt anslutningar? Det vill säga tråd in på L, ner till nästa L, därifrån vidare nån annanstans.