Ja, den som jag fick heter Montörshandbok och den andra heter Faktabok, båda tillhör serien Elinstallation yrkesmannaskap.

Sedan så finns ju Introduktion till elarbeten BB2 och den efterföljande boken Begränsad behörighet BB1, dom böckerna är också från samma bokförlag och i samma stil.

När jag gick elutbildning så hade jag alla fyra böckerna + övningsböcker, även dom i samma serie.

tack tack

Om det handlar om en lärobok så kan den finnas på bibliotek. Kolla i din kommun, dom har vanligen jättebra service och beställer gärna hem.

Tack för alla tips.

De flesta har rekommenderat samma bok, "Elinstallation Yrkesmannaskap" och nu är grundboken beställd. Nu väntar vi med spänning.

Pen

Av egen erfarenhet när det gäller elbehörighet samt ky utbildningar är att kolla upp med Ecy redan innan vad de anser om Ky utbildningen då det tydligen inte är självklart att det ky utbildningen säger stämmer den dagen du vill bli registrerad som lärling.

Då jag själv läst el - elektronik på gymnasiet och sen kompletterat med en 2 årig ky utbildning inom El så vet jag av erfarenhet. Man får skicka in sina betyg för en bedömning av ecy som görs av en person i hela Sverige och därifrån får man sedan reda på om man är godkänd eller inte och om man ev behöver komplettera med några kurser. Jag själv gjorde detta för 3 månader sen och när jag först pratade med den lokala lärlingsansvariga trodde hon inte att mina kurser skulle räcka utan att jag inte skulle kunna vara anställningsbar som lärling dock så gick allt igenom tillslut, men jag var orolig där ett tag att man lagt ner 2 år i skolan med studielån osv till ingen nytta.

Så alltså, kolla upp med Ecy innan så ni vet att det utbildningen säger stämmer i verkligheten då det inte är så lätt som det först verkar.

Mvh /Thomas Pettersson (numera lättad lärling)

Och nu håller vi den här tråden runt böcker. Behörighetssnack och behörighetsregler finns det andra trådar om
/Mats
Moderator

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.