9 476 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Eldragning i ventilationskanal?
Sida 1 av 2
Hej,
Renoverar badrum i källare på gammal kåk.
Ska sätta fläkt på vinden som ska dra utsug genom befintlig
självdragskanal i murad skorsten. Mycket snirkligt att dra el/styrtråd från
källaren hela vägen upp. En kort fundering
är det möjligt att dra kabeln i självdragskanalen ?
(ev i pv rör alt någon mantlad kabel...)
Blir naturligtvis elektriker som får göra det, men vill gärna
ha synpunkter från alla kloka.
Mvh,
Mats
Renoverar badrum i källare på gammal kåk.
Ska sätta fläkt på vinden som ska dra utsug genom befintlig
självdragskanal i murad skorsten. Mycket snirkligt att dra el/styrtråd från
källaren hela vägen upp. En kort fundering
är det möjligt att dra kabeln i självdragskanalen ?
(ev i pv rör alt någon mantlad kabel...)
Blir naturligtvis elektriker som får göra det, men vill gärna
ha synpunkter från alla kloka.
Mvh,
Mats
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är det sotaren eller elsäk som sätter stopp för detta?
Har en ide att ev köra en 12V fläkt i toppen av skorstennen för badrummet i källaren. Då det inte är stora effekter borde inte elsäk ha så mycket att säga och då det är ett rakt "rör" hela vägen så är det lätt att dra ur vid ev rensning.
Har en ide att ev köra en 12V fläkt i toppen av skorstennen för badrummet i källaren. Då det inte är stora effekter borde inte elsäk ha så mycket att säga och då det är ett rakt "rör" hela vägen så är det lätt att dra ur vid ev rensning.
Elsäkerhetsverkets regler gäller väll inte vid 12V med runt 2A? Iofs så kan det ju vålla Personskada men det kan ett 4.5V batteri oxå göra. Korslöt själv ett sådant i fickan för många år sedanelmont skrev:
Brandsäkerhets mässigt kan jag inte se någon fara då detta är i en skorsten som torde klara en ev brand med rätt väg på ev rökgaser och max yttre temp.
Detta är för mig mest av intresse och inte så allvarligt tänkt då jag inte har några problem med att få bort fukten i badrumet just nu men vill ha klarhet vad som ev skulle stoppa en sådan lösning. Har läst om andra som satt dit datorfläktar i toppen av skorstenen men att dra kabel upp längs med skorstenen på utsidan av huset känns inte lockande varken med 12V eller 220V
Då borde inte min ev framtida dragning vålla några större problem då denna kanal bara går just till badrummet.
Visst får man dra andra kablar i hissschakt än som hissen använder, men det ställer särskillda krav på kablarna och de är en del dyrare. Fibernätverk i gamla hus dras ofta i hisschakt.
Det finns faktiskt kabel godkänd för förläggning i ventilationssystem. Jag antar de är till för t.ex. belysning i murade ventilationskanaler med ståhöjd. Före 1999 krävdes brandmyndighetens tillstånd för att förlägga kabel i ventilationskanal annat än om den behövdes för ventialtionssystemet. Om tillståndet fortfarande behövs numera vet jag inte. Kabel i vanliga rörkanaler verkar värdelöst. Borde samla damm något kopiöst (i frånluften i alla fall) och hur rensar man kanalen?
Det finns faktiskt kabel godkänd för förläggning i ventilationssystem. Jag antar de är till för t.ex. belysning i murade ventilationskanaler med ståhöjd. Före 1999 krävdes brandmyndighetens tillstånd för att förlägga kabel i ventilationskanal annat än om den behövdes för ventialtionssystemet. Om tillståndet fortfarande behövs numera vet jag inte. Kabel i vanliga rörkanaler verkar värdelöst. Borde samla damm något kopiöst (i frånluften i alla fall) och hur rensar man kanalen?