Q
q51020: Kostanden är ju försumbar Finns det universal primer eller måste man ha från samma fix tillverkare ?
4 svar · 202 läst
N
Nordjohan: Väldigt fint bygge. Kan du förklara lite utförligare hur du fick till fallet och framförallt byggde stödet under skivan som lutar ner mot rännan ?
18 svar · 16,3k läst
·
U
Ursidae: Spontant är utmaningen att få till avloppet från kök och toalett på nederplan. Man kan gissa att det nu är draget under nuvarande placering för kök/badrum. "Allt" ågr att lösa men avlopp kräver fall och tillräckliga dimensioner som kan vara svårt att få ner i golvet. Badrummer på ovanvåningen är nog inget stort problem men kräver att avlopp mm är förberett på nedanvåning,
3 svar · 598 läst
·
Byggöverblick
Byggöverblick: [citat] Hej 🙂 Kul att du delar processen, det är exakt så man lär sig. Jag har arbetat en hel del med badrumsrenoveringar genom åren och det jag spontant reagerar på i din plan är egentligen inte materialvalen utan risknivån i grundarbetet. I äldre trähus kan rörelser, underlag och fuktbeteende bli avgörande för hur länge badrummet faktiskt håller. Det som ofta händer när man
17 svar · 1,6k läst
Byggöverblick
Byggöverblick: [citat] Ta upp slingorna: Gör rent golvet. Prima golvet. Armeringsnät på golv, överlappa näten minst 5cm. På med slingan. Flytspackla enligt fabrikörens anvisningar. (hur länge primer ligger på underlaget innan spackling samt hur lång tid efter spacklingsarbeten kan börja efter man primat - se fabrikörens anvisningar) Sen: Slinga under wc - nej Slinga för nära vägg - ja (kommer
12 svar · 1,3k läst
·
suzilo
suzilo: Någon som vet var jag kan få tag på en sådan här insugssil till spabadkaret. 90mm diameter och 40 mm mellan skruvarna. 10 mm hög.
0 svar · 115 läst
·
C
calvin82: Blev lite för högt spacklat så jag får sätta en förhöjningsring. Tack för svar
3 svar · 268 läst
·
C
calvin82: jo det finns något ställe där den ligger typ 5cm ifrån men bara lokalt. Annars är det 8-9cm vilket är precis på gränsen. Skit samma. Nu är det iaf spacklat. Får flyta om ovanpå den dan kabeln pajar (jag har typ 10cm steg ner i badrummet haha). Tack för input :)
5 svar · 215 läst
·
Byggöverblick
Byggöverblick: Det spontana är att priset kanske inte är så konstigt, men det går inte att bedöma bara på totalsumman. Det som avgör i en badrumsoffert är vad som faktiskt ingår i omfattningen. I det här fallet verkar det ingå ganska mycket som ofta driver upp priset, t.ex. ny golvbrunn, flytt av avlopp, el-golvvärme, spotlights, väggnisch och även uppbyggnad av ny vägg. Sådana moment kan snabbt
29 svar · 3,7k läst
scott_mcnally
scott_mcnally: [citat] Yeah the squareness is a bit of an issue, But i think ours hasnt been installed properly :/ its only been used twice and both times clogged. But it looks nice atleast 😅
22 svar · 9,9k läst
·
L
L.H: Hej! Jag håller på och färdigställer ett nybyggt fritidshus på betongplatta med att sätta ytskikt. snickarna har färdigställt fram till att elektrikern nu dragit fram all el. I badrummet kommer vi nog ta in hjälp men jag vill göra så mycket jag hinner, klarar av och orkar. I badrummet har jag isolerat väggar, skruvat plywood och ska snart sätta upp gipset. Jag funderar på vad jag
0 svar · 124 läst
·
N
Nudeln: [citat] Vill du utveckla? Hur gjorde ni istället?
8 svar · 2,2k läst
T
tergo: gissar på att det är en trevi https://www.ifo.se/_assets/local-media/filer/download/2023/2023-se-spareparts-web-final.pdf
28 svar · 20,0k läst
·
Purre
Purre: Normal höjd på termostat är 150cm. Däremot hade jag alla gånger valt att ha strömbrytare på samma höjd som alla andra rum. Skulle störa mig en hel del på att ha olika höjd i olika rum. Sen estetiskt blir det fel också.
8 svar · 189 läst
Centano
Centano: Är toaletten emaljerad, är det någon variant av plåt? Men emaljfärg fungerar kanske även på glasyr, om det är en vanlig WC?
2 svar · 160 läst
RoTe
RoTe: [citat] Instämmer, TS hylla kommer aldrig hålla att limmas och vadå, massa fula lister vill man ju inte ha heller.
2 svar · 144 läst
·
T
tompalito: Tack för era svar, då får det bli diffusionsöppet tätskikt och foliebaserat på uppreglade väggar.
4 svar · 337 läst
BirgitS
BirgitS: Vid knepiga frågor som inte täcks av branschreglerna brukar det gå bra att ringa/mejla BKR. https://www.bkr.se/om-bkr/kontakt
1 svar · 126 läst
B
bingostar: [citat] Nej, om jag vinklar in hjulen nertill så kommer inte dörren "in" i duschen igen eftersom den slår i utsidan av tvärbjälken över dörrhålet, så jag kommer aldrig till läget att jag kan ens försöka hänga på övre hjulen på toppskenan. Och det finns inga dippar eller speciallägen på skenorna, det enda manöverutrymmet jag har är utrymmet i duschen, dörrhålet och utrymmet
3 svar · 212 läst
·
B
Bergo: [citat] Hur får man till det med ikeas breddavlopp dem har ju som ett ovalt rör som går utvändigt inte integrerat i porslinet ?
12 svar · 12,6k läst
W
WestPete: [citat] För två år sedan ville familjen ha lite mer privatliv (barnen blev större) i badrummet. Jag monterade en suddig film från Amazon utanpå mina plana duschdörrar på vinst och förlust. Det har hållt perfekt sedan dess, långt över förhoppning. Ser faktiskt ut som om glaset är frostat från fabrik. Man behöver vara noggrann vid rengöring innan montering så att glaset är helt
3 svar · 1,2k läst
H
HEM2121: [citat] Varför ställer du frågan då på forumet om du vet allt? Du dessutom fått entydiga svar på forumet.
65 svar · 2,2k läst
BirgitS
BirgitS: Skulle du kunna tänka dig att göra ett badrum av den inre delen av det lilla sovrummet? Där finns det ju tillgång till vatten och avlopp under. Resten av sovrummet skulle kunna vara hall/förvaring, det ser ju ut att behövas. Nytt sovrum i högra delen av vardagsrummet? Eller låta dagens toalett växa in i köket (eller vara i den högra delen av köket), och i stället låta köket
1 svar · 110 läst
·
J
John Larsson 85: Jag ska bygga ut mitt gamla badrum och passa på att lägga golvvärme. Tänkte sätta termostaten i den nybyggda träväggen (så jag slipper bila upp den befintliga betongvägen). Hur gör jag med röret (/rören?) från värmeslingorna till termostaten? Ska jag borra upp ett hål i syllen på träväggen, samt hål i plywood och våtrumsgipsen för att leda ut röret/rören golvet som på
0 svar · 76 läst
·
L
lenaa: [citat] Det är så att Bostadsrättslagen är sedan något år ändrad så att de som äger en lägenhet där det upptäckts brister/fel som orsakats av felaktigt utfört arbete på föreningens del av fastighet/stomme skall åtgärdas och debiteras nuvarande ägaren Detta medför att de som köper lägenhet i BRF skall vara noga med att kontrollera att allt är OK annars kan det bli otroligt
12 svar · 2,3k läst
·
R
RoseNylund: [citat] Det är det inte en dålig ide.
5 svar · 506 läst
J
jonaserik: Påfyllningsventilen som inte tätar, sprätta loss knappen uppåt, under så är det en mutter som håller locket på plats med en plastknsoll. Öppna och lägg upp ett foto på det. Finns nya som ersätter den helt.
1 svar · 241 läst
·
K
Kegry: [citat] Du har ett ”självrensande” vattenlås, ett membran som fungerar som en backventil… jag skaffade Easy Clean, så praktiskt och bra- om du har plats!?
11 svar · 543 läst
·
Intet
Intet: 1. Utan list.
1 svar · 246 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.