1 810 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Badrumsrenovering - rimligt prisförslag
Ett badrum är en stor investering och det finns gott om oseriösa företag. Bara för att företaget är medlem i tex BKR och lämnar ett våtrumsintyg betyder inte det att de kommer utföra arbetet enligt regelverket. Många företag väljer att gena genom regelverket istället för att ta den tiden det behövs för att göra det enligt regelverket.BirgitS skrev:
Så att anlita en besiktningsman är absolut inte bortkastade pengar om man tänker på vad det kostar att renovera badrummet. Badrummet ska hålla i många år.
Genom att anlita en besiktningsman "skrämmer" du förhoppningsvis många oseriösa entreprenörer.
Och till sist, oftast får du vad betalar för och kolla upp bolagets ekonomiska situation.
Omöjligt att svara på för mig. Alla projekt är så olika. Av din lista framgår inte tydligt vad som ingår i priset förutom arbetet. Om du begär in fler priser bör du vara supertydlig med vilken utrustning som du själv väljer och köper. Även kakel och klinker finns ju i olika prisklasser. Fråga vilka rabatter du kan tillgodogöra dig om entreprenören köper in kakel, klinker, wc, kommod, skåp, tork mm. Eller om du köper och fraktar hem.A Asterix27 skrev:
Svaren du får säger en hel del om hur kundvänlig firman är.
Man ska också minnas att allt material du köper själv kommer byggaren skylla på om det blir diskussioner i efterhand. Blir det fogsprång så är det klinkern som var dålig kvalitet, läcker vattenkopplingar så är det blandaren du köpte som är orsaken. Ibland har de rätt, ibland inte.S Saxdaling skrev:Omöjligt att svara på för mig. Alla projekt är så olika. Av din lista framgår inte tydligt vad som ingår i priset förutom arbetet. Om du begär in fler priser bör du vara supertydlig med vilken utrustning som du själv väljer och köper. Även kakel och klinker finns ju i olika prisklasser. Fråga vilka rabatter du kan tillgodogöra dig om entreprenören köper in kakel, klinker, wc, kommod, skåp, tork mm. Eller om du köper och fraktar hem.
Mot det ska man ställa de ibland horribla materialpåslagen som en del byggare lägger på för att förbättra sin marginal. De offererar bra pris på det fasta, sen vägrar de montera kundens material och vips har man betalar ett antal tusen extra för lite kopplingar eller reglar. De kan förstås inte veta hur allt ser ut undergipsen innan de river, men de har en mycket bättre gissning än du som kund.
Jag hade inte valt ett badrum som mitt första projekt att leja ut till en byggfirma. Hellre något mindre där det inte riskerar dra iväg 100 000. Men man kan ju inte alltid välja
De firmor jag har haft kontakt med har samarbete med badrumsbutiker som ritar upp och säljer i princip allt till badrummet. Jag får ta del av deras rabatter där som verkar vara minst 20 procent, iaf vad de har sagt muntligen. Jag antar att de får en marginal på det om jag går till deras samarbetspartner.S Saxdaling skrev:Omöjligt att svara på för mig. Alla projekt är så olika. Av din lista framgår inte tydligt vad som ingår i priset förutom arbetet. Om du begär in fler priser bör du vara supertydlig med vilken utrustning som du själv väljer och köper. Även kakel och klinker finns ju i olika prisklasser. Fråga vilka rabatter du kan tillgodogöra dig om entreprenören köper in kakel, klinker, wc, kommod, skåp, tork mm. Eller om du köper och fraktar hem.
Kommer definitivt anlita en besiktningsman efter era tips härE Elgrossen skrev:Ett badrum är en stor investering och det finns gott om oseriösa företag. Bara för att företaget är medlem i tex BKR och lämnar ett våtrumsintyg betyder inte det att de kommer utföra arbetet enligt regelverket. Många företag väljer att gena genom regelverket istället för att ta den tiden det behövs för att göra det enligt regelverket.
Så att anlita en besiktningsman är absolut inte bortkastade pengar om man tänker på vad det kostar att renovera badrummet. Badrummet ska hålla i många år.
Genom att anlita en besiktningsman "skrämmer" du förhoppningsvis många oseriösa entreprenörer.
Och till sist, oftast får du vad betalar för och kolla upp bolagets ekonomiska situation.
Så är det. Alltså ska man välja noggrant och vara klar över alla villkor. Man kan nog lita på de flesta omdömen på reco och trustpilot.Tomtom79 skrev:
Man ska också minnas att allt material du köper själv kommer byggaren skylla på om det blir diskussioner i efterhand. Blir det fogsprång så är det klinkern som var dålig kvalitet, läcker vattenkopplingar så är det blandaren du köpte som är orsaken. Ibland har de rätt, ibland inte.
Mot det ska man ställa de ibland horribla materialpåslagen som en del byggare lägger på för att förbättra sin marginal. De offererar bra pris på det fasta, sen vägrar de montera kundens material och vips har man betalar ett antal tusen extra för lite kopplingar eller reglar. De kan förstås inte veta hur allt ser ut undergipsen innan de river, men de har en mycket bättre gissning än du som kund.
Jag hade inte valt ett badrum som mitt första projekt att leja ut till en byggfirma. Hellre något mindre där det inte riskerar dra iväg 100 000. Men man kan ju inte alltid välja![]()
Jag betalade före rot 40 för arbetet. Flytspackel, sop, transport 14. Klinker o kakel 15. Rummet är 2,4x1.4 m. Då hade jag byggt alla väggar och dragit fram pex-rör. Det jag betalade hantverkaren för var flytspackling, tätskikt , lägga klinker och kakla. Jag monterade all inredning och täckbrickor för vattnet själv. Vi är väldigt nöjda.
Klicka här för att svara