Hej!
Första inlägget och första renoveringen.
Jag ska renovera badrummet. Byta ut kakel, plastmattan (byte till klinker), inredningen, dörren.. så basically allt. Det är som sagt första gången jag behöver renovera och hitta ett vettigt företag att hyra ut jobbet till.
Är det något särskilt jag tänka på/fråga? Vad är ett rimligt pris (exl. inredning) för ett badrum på ca 5,5 kvm? Ingen golvvärme, byter inte plats på något utom eldragningen till tvättmaskin och torktumlare.
Bor i en av Stockholms ytterområden.

Välkommen här! Många har gjort den resan så det finns tonvis med erfarenhet här.
Är det eget hus eller BRF?
Om det är eget hus fundera på att bredda dörren till rullstolsbredd. Kan vara värdefullt någon gång.
Jag personligen föredrar totalentreprenad. Dvs en enda firma (förmodligen plattsättaren) är din partner och koordinerar alla andra yrken (el, VVS, snickare). DU har bara kontrakt med entreprenören. Så den kan inte skylla på andra. Han svarar även för tidplanen. Han tar lite extra betalt för den rollen men det kan det vara värt.
Viktigt är att vara övertydlig med kommunikation hur du vill ha det. Du behöver diskutera plattskärningen på golv, runt golvbrunn, runt fönster och dörrar så att det blir symmetriskt och fint. Lyssna på kakelmannens förslag och titta på nätet.
Fundera noga vilka eluttag du vill ha och var dom ska vara placerade. Annars gör elektrikern efter eget smak. Kom överens om du ska köpa uttagen eller elektrikern och vad han ska ta i påslag.
Ett bra kontrakt är viktigt. Jag har använt Hantverkareformuläret -17, finns på nätet.
Ska du ha löpande räkning eller fast offert?

• Gilla
klimt
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Välkommen här! Många har gjort den resan så det finns tonvis med erfarenhet här.
Är det eget hus eller BRF?
Om det är eget hus fundera på att bredda dörren till rullstolsbredd. Kan vara värdefullt någon gång.
Jag personligen föredrar totalentreprenad. Dvs en enda firma (förmodligen plattsättaren) är din partner och koordinerar alla andra yrken (el, VVS, snickare). DU har bara kontrakt med entreprenören. Så den kan inte skylla på andra. Han svarar även för tidplanen. Han tar lite extra betalt för den rollen men det kan det vara värt.
Viktigt är att vara övertydlig med kommunikation hur du vill ha det. Du behöver diskutera plattskärningen på golv, runt golvbrunn, runt fönster och dörrar så att det blir symmetriskt och fint. Lyssna på kakelmannens förslag och titta på nätet.
Fundera noga vilka eluttag du vill ha och var dom ska vara placerade. Annars gör elektrikern efter eget smak. Kom överens om du ska köpa uttagen eller elektrikern och vad han ska ta i påslag.
Ett bra kontrakt är viktigt. Jag har använt Hantverkareformuläret -17, finns på nätet.
Ska du ha löpande räkning eller fast offert?
Tack för input, fick direkt lite att tänka på 😄 Låter absolut som att det är värt att satsa på totalentreprenad, särskilt när jag inte har så bra koll. Bra tips med hantverkarformuläret!
Har tänkt att fast offert vore att föredra för att slippa överraskningar. Fördelar? Nackdelar?

K Kiwi77 skrev:
Tack för input, fick direkt lite att tänka på 😄 Låter absolut som att det är värt att satsa på totalentreprenad, särskilt när jag inte har så bra koll. Bra tips med hantverkarformuläret!
Har tänkt att fast offert vore att föredra för att slippa överraskningar. Fördelar? Nackdelar?
Gäller BRF förresten, ifall det gör skillnad utöver din tanke med dörren..

Farstatjej90
Det viktigaste är att du inte hittar företaget på Offerta eller liknande tjänster.

• Haha
Screew
  • Laddar…
Fast pris är ofta att föredra, men minst lika viktigt är att offerten är tydlig. Många jämför bara slutsummian, när det egentligen är innehållet som avgör vad renoveringen kommer att kosta i slutändan.

Be därför gärna om 2–3 offerter och jämför bland annat:
-Vad som faktiskt ingår och inte ingår.
- Hur ÄTA-arbeten (tilläggsarbeten) hanteras.
- Vem som ansvarar för samordningen mellan olika yrkesgrupper.
- vilka material som ingår och om något är specificerat som "likvärdigt".
-Hur betalningsplan och garantier ser ut.

Jag arbetar själv med att granska offerter och entreprenadavtal innan de skrivs under. Senast hjälpte jag en bostadsrättsförening att upptäcka flera avtalsrisker och otydligheter som, om de kanske inte hade uppmärksammat och hade hade kunnat leda till mycket stora merkostnader. Det visar hur viktigt det är att granska innehållet nte bara på pris

Lycka till med renoveringen!

Först o främst, betala inget fören allt är klart. Va tydlig med att en av dig tillsed besiktningsman ska godkänna innan det anses klart.
Leta inte företag på nätet planlöst utan gå på rekommendationer av vänner och bekanta. Det finns mycket fake reviews så betyg på nätet kan du strunta i.
Kräv våtrumsintyg och kontrollera att de har cert också.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
När du begär in offerter bör du vara tydligt med vad du förväntar som ska täckas av offertpriset:
* daglig kostnad för hantverkarbil
* extra kostnader för deras hyresmaskiner
* byggstädning
* deponiavgift för byggavfall

Just nu är det mode att välja jättestora klinker/kakelplattor, typ 60x60 eller ännu större. Det kan vara snyggt i stora badrum men på små ytor är det lätt patetiskt. Dom är svårare att lägga (säger kakelmannen som var här nyss, och en del andra) och det blir betydligt mer spill. Så detta val är mycket kostnadsdrivande.

BirgitS
Ha med ett förseningsvite t.ex. 3 % avdrag för varje påbörjade vecka efter planerat slutdatum.

Kolla upp företaget på Skatteverket, Kronofogden och att de (eller deras underentreprenörer) är medlemmar i BKR (plattsättning) och Säker vatten (rörmokare). Konsumentverket och försäkringsbolagen har listor med punkter att tänka på.

Häromåret var det många som skrev att de betalade kring 200 000 efter rotavdrag plus inredning. Priset kan ha gått upp sen dess.

Rita upp badrummet i ett planeringsverktyg från någon av kakel- och badrumsfirmorna samt pröva hur det ser ut med olika sätt att placera ut inredningen. Det gör dig säker på att du väljer rätt. I det stora hela har det inte så stor påverkan på priset om du byter plats på något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.