Vi har nyligen flyttat in i en bostadsrätt. Jag undrar hur man vet om det finns en vakuumventil installerad? Då det inte finns någon avluftning på taket.
Lägenheten är renoverad 2017 och det finns ingen inspektionslucka så antar att det då inte finns någon ventil inne i väggen men kan inte bekräfta det på något sätt.
Finns det något sätt man kan ta reda på det? Om det nu finns en så är det också mitt ansvar att det finns en tillhörande inspektionslucka vilket skulle innebära ett ganska omfattande arbete. Tacksam för alla svar!
Lägenheten är renoverad 2017 och det finns ingen inspektionslucka så antar att det då inte finns någon ventil inne i väggen men kan inte bekräfta det på något sätt.
Finns det något sätt man kan ta reda på det? Om det nu finns en så är det också mitt ansvar att det finns en tillhörande inspektionslucka vilket skulle innebära ett ganska omfattande arbete. Tacksam för alla svar!
Gäller detta ett radhus eller en lägenhet i ett flerbostadshus?
Normalt avluftas den vertikala stammen i flerbostadshus men ej enskilda lägenheters avloppsgrodor. D v s man får identifiera var de vertikala avloppsstammarna går. Ofta en för WC och en annan för kök. En vakuumventil kan endast vara aktuellt högst upp i installationen, t ex på vinden eller möjligen i översta lägenheten om vind saknas eller är själva lägenheten.
Normalt avluftas den vertikala stammen i flerbostadshus men ej enskilda lägenheters avloppsgrodor. D v s man får identifiera var de vertikala avloppsstammarna går. Ofta en för WC och en annan för kök. En vakuumventil kan endast vara aktuellt högst upp i installationen, t ex på vinden eller möjligen i översta lägenheten om vind saknas eller är själva lägenheten.
Det är ett flerbostadshus, vi bor på andra våningen. Hur vet man om den existerar på en eventuell vind?Claes Sörmland skrev:
Gäller detta ett radhus eller en lägenhet i ett flerbostadshus?
Följ den vertikala avloppsstammen upp genom lägenheterna och så hittar du var den poppar upp ur vindsgolvet. Enligt svensk standard ska den sen gå upp och ut genom taket. Om det är ett äldre hus, t ex från förra sekelskiftet så kan den eventuellt ha sluta där på vinden med en vakuumventil.B bergqvistenmax skrev:
Men varför utreder ni detta om ni bor på andra våningen? Är det inte mer en styrelsefråga (=fråga för den tekniska förvaltningen).
Jo därför att vi har haft problem med stopp i avloppet då avloppets innehåll fastnar i de gamla gjutjärnsrören som förening äger, samt med kluckande ljud eventuellt p.g.a. detta som då eventuellt förvärrats av avsaknaden av en vakuumventil.Claes Sörmland skrev:
Följ den vertikala avloppsstammen upp genom lägenheterna och så hittar du var den poppar upp ur vindsgolvet. Enligt svensk standard ska den sen gå upp och ut genom taket. Om det är ett äldre hus, t ex från förra sekelskiftet så kan den eventuellt ha sluta där på vinden med en vakuumventil.
Men varför utreder ni detta om ni bor på andra våningen? Är det inte mer en styrelsefråga (=fråga för den tekniska förvaltningen).
Två företag har varit i våran lägenhet på uppdrag av föreningen och skurit ett hål i våran vägg för att försöka se om det finns någon vakuumventil där men kunde inte se in genom hålet. De kunde kollat med kamera men gjorde aldrig detta och föreningen menar att om det hade upptäckts att det saknades en så var det vårat ansvar, vilket låter ganska verklighetsfrånvarande då den isåfall hade suttit på deras stamrör, innuti väggen. Hur som helst så vill jag nu gärna reda ut detta då man ändå valt att göra ett hål i våran vägg utan att genomföra det man var där för att göra, för att sen också upptäcka att problemet var stopp i stamrören - för tredje gången.
Det är mitt intresse att utreda det så att jag slipper ha spolbilen där fler gånger, detta är såklart inte min kostnad men det är påfrestande.
Ok, jag förstår inte riktigt varför man tror att det ska finns vakuumventiler. Ska inte finnas där normalt. Avluftning över nock har varit standard i Sverige sen anno dazumal.
Ja, det låter som att det är partiellt stopp i stammen och att föreningen borde göra stambyte eller relining. Partiellt stopp ger det kluckande ljudet och helt stopp, ja det vet vi ju vad det leder till. En vakuumventil släpper ju inte ut luft ur stammen så den ska inte kunna förbättra en sådan situation. Det är ett vanligt missförstånd att vakuumventiler hjälper vid partiella stopp men det stämmer inte. Det som kan hjälpa är ett hål i stammen så att luft kan pysa ut där (eller en regelrätt avluft över nock). Men då luktar det.
Ja, det låter som att det är partiellt stopp i stammen och att föreningen borde göra stambyte eller relining. Partiellt stopp ger det kluckande ljudet och helt stopp, ja det vet vi ju vad det leder till. En vakuumventil släpper ju inte ut luft ur stammen så den ska inte kunna förbättra en sådan situation. Det är ett vanligt missförstånd att vakuumventiler hjälper vid partiella stopp men det stämmer inte. Det som kan hjälpa är ett hål i stammen så att luft kan pysa ut där (eller en regelrätt avluft över nock). Men då luktar det.
De ska göra stambyte inom 5 år från vad jag har hört (inte officiellt bekräftat) men ja jag vet inte, det är ingen som riktigt har koll på vad som gäller så jag har fått gissa mig fram. Nästan omöjligt att få fram något konkret. Men eftersom det inte går ut över taket så finns det mest troligtvis ingenting?Claes Sörmland skrev:
Ok, jag förstår inte riktigt varför man tror att det ska finns vakuumventiler. Ska inte finnas där normalt. Avluftning över nock har varit standard i Sverige sen anno dazumal.
Om det inte behövs så spelar det ingen roll ändå så då kan jag släppa detta.
Min uppfattning är att vacuumventil är en nödlösning om man av någon anledning inte kan dra ut en avluftning över tak.
Låter väldigt märkligt. Är det ett äldre hus som saknade avlopp där de boende som någon sorts BRF-kollektiv har hemmapulat en avloppsinstallation på t ex 70-talet? Rörmokare lär inte ha dragit avloppsstammar utan avluftning.B bergqvistenmax skrev:De ska göra stambyte inom 5 år från vad jag har hört (inte officiellt bekräftat) men ja jag vet inte, det är ingen som riktigt har koll på vad som gäller så jag har fått gissa mig fram. Nästan omöjligt att få fram något konkret. Men eftersom det inte går ut över taket så finns det mest troligtvis ingenting?
Huvudsyftet med en avluftning av en avloppsstam är att hindra att vatten som rusar ned när man spolar i toaletten drar vattenlås torra nedströms p g a luftundertrycket som följer efter vattenmassan. Vakuumventil fyller samma funktion, den släpper in luft i stammen så att detta inte händer.B bergqvistenmax skrev:
En annan funktion av avluftning över nock är att luften rör sig sakta baklänges i i avloppsstammen så att inte kloakgaser bildas i avloppssystemet. Detta kan inte vakuumventilen hjälpa till med.
Avluftningen döljer också partiella stopp i stammen eftersom den låter avloppsvatten stiga i stammen ovanför stoppet genom att släppa ut luft ur stammen. Vattenpelaren ovanför det partiella stoppet trycker sen vattnet genom strypningen. Återigen kan vakuumventil inte hjälpa till med detta eftersom den inte släpper ut luft.
Byggnaden är från 81, hade inte avluftningen synts på taket då? Hur tar man reda på om det existerar avluftning om ingen vet något?Claes Sörmland skrev:
Känns ibland som att man går i cirklar när man ställer frågor.
1981, ja då ska avluftningen finnas där på taket. Det kan vara allt från en diskret hål på taket som detta:B bergqvistenmax skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till ett rör som går i en större "skorsten".
Har ni en rejäl vind där du kommer in och kan titta?
Det är väl ofta så i BRFer där ens tekniskt och juridiskt okunniga grannar sitter i styrelsen. Kan lätt bli tysta leken eller leken där man försöker flytta ansvar från styrelsen till andra. För det är förbannat jobbigt att ta ansvar att agera. Mycket jobb.B bergqvistenmax skrev:
Ja det är lite där jag hamnar tyvärr, vad det än gäller. Jag får aldrig svar på mina frågor utan svaret blir istället "det är inte vårat ansvar-" oavsett om det är ett lämpligt svar eller inte.Claes Sörmland skrev:
Jag är extremt tacksam för din hjälp och ska ta detta vidare med vaktmästaren som förhoppningsvis kan kolla om detta finns på taket.
Det var min fråga från början eftersom vi hade kluckande ljud som återkom direkt efter vi redan hade haft stopp nyligen. Så då försökte jag hitta andra förklaringar till problemet. Egentligen var det bara så enkelt som att det var stopp.Claes Sörmland skrev:
Eftersom jag ställde frågan till ordförande om man vet ifall det finns avluftning eller annars vakuumventil så skickades ett företag ut för att kolla på detta innan man ens kollade om det var stopp igen, som jag bad dem göra. Det är helt enkelt slarvigt gjort från alla parter.
Sen kan det mycket väl vara så att det då saknas avluftning och att man vet det? Som sagt denna situationen är för mig väldigt förvirrande och jag lär mig fortfarande.
Klicka här för att svara