Krilleman
Leffkas Leffkas skrev:
bservera! Det är inte tillåtet att dra avlopp med plaströr mellan olika lägenheter. Varje lägenhet är en brandcell, skall vara avloppsrör i järn.
Avloppsrör tillverkade i plast dras dagligen genom brandceller.

Så gott som samtliga alla större tillverkare har beskrivning hur dom hanterar brandfrågan mellan brandceller. Dessutom är det godkänt.

Sneglar vi på Wavin så var detta dokumentet det första jag kom över vid snabb googling.
https://mediahub.wavin.com/asset/017c57b1-0c23-4a50-84ab-cb9e2327f174/Brandtatning-Produktblad.pdf

Men gjutjärn behöver inte detta då det inte brinner.
Det tråkig med detta system är arbetsmiljön.
Alltså enkla kapmöjligheter och installationsvikten.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krilleman Krilleman skrev:
Avloppsrör tillverkade i plast dras dagligen genom brandceller.

Så gott som samtliga alla större tillverkare har beskrivning hur dom hanterar brandfrågan mellan brandceller. Dessutom är det godkänt.

Sneglar vi på Wavin så var detta dokumentet det första jag kom över vid snabb googling.
[länk]

Men gjutjärn behöver inte detta då det inte brinner.
Det tråkig med detta system är arbetsmiljön.
Alltså enkla kapmöjligheter och installationsvikten.
I trådens fall ser det ju dock inte så seriöst ut på fotot i trådstart. Bjälklagsgenomgångarna tycks vara ordnade med lite fritt sågande OSB-skivor och något svart, kanske en svart sopsäck. Jag ser ingen brandmanschett på rören.

Ska vi gissa att man har lagt lättviktsmassa på den svarta sopsäcken och på så sätt skapat ett badrumsgolv på bjälklaget?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.