Hej alla experter,
Jag har precis köpt en lägenhet (bostadsrätt) och behöver åtgärda duschblandaren då det läcker. Därmed tänker jag ställa några frågor till er.
1- är det något jag bör undvika göra själv?
2- om svaret är nej, hur svårt kan det vara för en person som aldrig har utfört sådana arbete?
3- Vad är bästa alternativet, byta komponenter eller hela duschblandare?
Obs: bostaden är byggd 2017 och duschblnadaren är monterad då.
Jag har precis köpt en lägenhet (bostadsrätt) och behöver åtgärda duschblandaren då det läcker. Därmed tänker jag ställa några frågor till er.
1- är det något jag bör undvika göra själv?
2- om svaret är nej, hur svårt kan det vara för en person som aldrig har utfört sådana arbete?
3- Vad är bästa alternativet, byta komponenter eller hela duschblandare?
Obs: bostaden är byggd 2017 och duschblnadaren är monterad då.
Var är läckaget ? När läcker det - är det med vatten avslaget eller påslaget?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 678 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 678 inlägg
Byta duschblandare är mekaniskt enklare än att byta tvättställs- eller köksblandare. Se bara till att köpa en ny blandare med samma mått mellan rören (160 eller 150 mm). Du behöver kunna stänga av vattnet, men i en så ny lägenhet finns det väl någonstans inne i lägenheten där detta kan göras? (Jag har bott i äldre lägenheter där enda avstängning var i källaren.)
Du byter blandaren själv på några minuter.
En så ny hansgrohe borde det gå att hitta en packning till, om det är problemet.
Det ser ut som att den lilla knoppen till spärren på vredet saknas. Har inget med läckaget att göra, men är den sliten på fler ställen så kanske lika bra att köpa en ny blandare. Undvik värsta lågprisgrejorna.
Tar du in hantverkare kommer restid och servicebil bli en stor del av det lilla jobbet.
En så ny hansgrohe borde det gå att hitta en packning till, om det är problemet.
Det ser ut som att den lilla knoppen till spärren på vredet saknas. Har inget med läckaget att göra, men är den sliten på fler ställen så kanske lika bra att köpa en ny blandare. Undvik värsta lågprisgrejorna.
Tar du in hantverkare kommer restid och servicebil bli en stor del av det lilla jobbet.
Klicka här för att svara