Jag har en bostadsrätt, där jag sänkt taket i badrummet och gjort ett nytt innertak. Får lägeheten ovanför i samband med en renovering lov att dra sina avloppsrör i mellanrummet mellan innertaket och det ursprungliga taket ovanför?

• ro╠êr-mellan-mina-tak-2.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
J jan.hempel_telia.com skrev:
Jag har en bostadsrätt, där jag sänkt taket i badrummet och gjort ett nytt innertak. Får lägeheten ovanför i samband med en renovering lov att dra sina avloppsrör i mellanrummet mellan innertaket och det ursprungliga taket ovanför?
Ja, i en bostadsrätt så är det föreningens ansvar för "stamledning" oavsett hur denna går.
Alltså kan det vara på detta sättet i ett normalt förfarande.

Läs föreningens stadgar. 👍

Vad är din fråga i övrigt?

P
Ganska vanligt att det vid stamrenovering när många badrum fixas samtidigt att man drar avloppstammar och lägger dessa på utsidan i äldre hus då det ofta är så tunnt mellan lägenheterna så det är ett sätt att göra det kostnadseffektivt.. ibland ligger dom ovan innertak ibland görs kanaler för avloppstammar, det kan se lite olika ut beronde på utförande

Så även om det rent praktiskt är grannens avloppsrör så är dom oftast placerade där med föreningens beslut och är normalt se men inte röra som gäller...

Har du föreningens godkännande att ens röra badrummet eller har ni bara missat att tala om vad som mest troligt är vad som brukar gälla att du ska låta rören vara där och bör se till att ditt eget innertak sätts på sådan höjd att rören hålls dolda och enkelt åtkommliga ovanför innertaket..

Det är ganska vanligt att det i bostadsrätter finns massa rör och ledningar i väggar , tak golv osv mer eller mindre synliga och dolda som har full rätt att finnas där för att huset ska kunna fundera. ibland är det mer eller mindre tydligt i föreningens stadgar..

i många äldre bostadsrätter så var det vanligt att ledningar ligger synliga fast dom går till andra lägenheter. och ibland är det problem att få fram nya stammar när dom gamla är slut och man behöver ta nya utrymmen för ledningsdragning då det är för tidödande att bila fram och byta dom ursprungliga. i föreningen jag bodde så användes både gamla kanaler för sopschakt och ett hörn i varje badrum och plats ovanför ett nytt innertak för att möjliggöra nya avloppstammar. stadgarna justerades lite för att tydliggöra syftet..

Claes Sörmland
Nu får du tokiga svar ovan. Nej bostadsrättshavaren ovanför får inte installera några nya rör på din lägenhets tak när denne renoverar sitt badrum.

Föreningen kan ändra dig lägenhet tvångsvis vid ett stambyte och installera ledningar i din lägenhet men det kräver ett stämmobeslut med 2/3 majoritet för att få genomföra ändringen utan ditt samtycke. Föreningen får byta ut befintliga ledningar om de går genom din lägenhet, kanske är det detta som svararna anger ovan. Om föreningen då orsakar dig skador på t ex ytskikt så får föreningen återställa.

Att sen grannens badrumsrenoveringsföretag tycker det är enkelt och bekvämt att dra ledningar synligt i din lägenhets tak är en annan sak.

• Gilla
orutti och 21 till
  • Laddar…
kisumisu
J jan.hempel_telia.com skrev:
Rör är rör men jag skulle reagera mer på den där elgrejen (sladden som hänger där). Vad är det?
Ser väldigt hemmapul ut (man lämnar inte lösa ledare utan skydd utan dosa och hängandes sådär)

I en BRF får ju föreningen göra vad den vill och ibland måste rör dras om.

En sak jag dock reagerade var i Finland hos en bekant. Där äger man lägenheten dvs det är en angelägenhet.
Tom där inne i den lägenheten hade dom en konstig vit låda i taket.

Lådan var pga att grannen skulle kunna ha sin golvbrunn. Inget jag hade velat ha i min lägenhet. Men det är väl så att bo i lägenhet.

Redigerat:
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Claes Sörmland
kisumisu kisumisu skrev:
I en BRF får ju föreningen göra vad den vill och ibland måste rör dras om.
Nej, det stämmer inte. Föreningens och bostadsrättshavarens möjligheter och skyldigheter är strikt lagreglerade. Man brukar tala om det yttre och inre underhållsansvaret för att förenkla det rätt komplicerade regelverket med koncept.

• Gilla
orutti och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det stämmer inte. Föreningens och bostadsrättshavarens möjligheter och skyldigheter är strikt lagreglerade. Man brukar tala om det yttre och inre underhållsansvaret för att förenkla det rätt komplicerade regelverket med koncept.
Jo men om föreningen ger lov verkar allt vara ok.

Brf är dock som du säger reglerat. Regler sätts egentligen gemensamt.

Då när jag bodde i BRF fick jag skit för att jag hade parabolantenn på balkongen!
En kompis till mig på en helt annan BRF skruvade tom fast parabolen i husets fasad! Var heeelt okej 😂 han hade inte ens egen balkong. Gillade hans förening annars också bättre, där slösades inte pengar på onödiga saker, föreningen var också skuldfri och därmed var avgiften också betydligt lägre.

Det måste väl vara så? För alla BRF gäller olika saker! Delvis därför jag tröttnade att bo i BRF också. Sedan kan det i vissa frågor ha en fördel mot hus.

Jag får t ex inte lov av kommunen att bygga friggeboda som jag vill. Men i ett BRF villaområde (här nära mig i samma kommun) har alla byggt sådana precis vid tomtgränsen, inga 2 meter emellan lämnade (BRF äger väl alla tomterna). Medans kommunen bråkar om prickad mark, brandskydd, fråga grannen lov etc etc.

Oavsett om de får eller inte så
gäller det även att installationen klarar brandkrav. Ofta är en lägenhet en egen brandcell.

Även ljudnivån ska beaktas.

Ps jag skulle ha sagt nej till grannens rör.
.

• Gilla
statiker
  • Laddar…
Claes Sörmland
kisumisu kisumisu skrev:
Jo men om föreningen ger lov verkar allt vara ok.
Nej, inte får föreningen börja dra nya ledningar i TS badrumstak utan ett stämmobeslut. Sen om TS och föreningens styrelse är överens om att installera nya ledningar i badrumstaket är det en annan sak. Med överenskommelser får man i praktiken en större frihet.

kisumisu kisumisu skrev:
Brf är dock som du säger reglerat. Regler sätts egentligen gemensamt.
Men det mesta ges av lag. Sen kan föreningens stadgar justera lite i kanten ibland. Men i stort är formen lagstyrd. Stadgarna överskatta av många, lagstridiga stadgar gäller inte.

kisumisu kisumisu skrev:
Det måste väl vara så? För alla BRF gäller olika saker! Delvis därför jag tröttnade att bo i BRF också. Sedan kan det i vissa frågor ha en fördel mot hus.
Nej det är ungefär samma i alla BRFer eftersom de är så hårt styrda av bostadsrättslagen.

Redigerat:
  • Gilla
Mrs November och 5 till
  • Laddar…
Nu får du tokiga svar ovan. Nej bostadsrättshavaren ovanför får inte installera några nya rör på din lägenhets tak när denne renoverar sitt badrum.

Föreningen kan ändra dig lägenhet tvångsvis vid ett stambyte och installera ledningar i din lägenhet men det kräver ett stämmobeslut med 2/3 majoritet för att få genomföra ändringen utan ditt samtycke. Föreningen får byta ut befintliga ledningar om de går genom din lägenhet, kanske är det detta som svararna anger ovan. Om föreningen då orsakar dig skador på t ex ytskikt så får föreningen återställa.

Att sen grannens badrumsrenoveringsföretag tycker det är enkelt och bekvämt att dra ledningar synligt i din lägenhets tak är en annan sak.
Men det är ju inte synligt i TS tak? Han säger ju att han sänkt innertaket och i det nya utrymmet bakom hans ytskikt drar grannen rör.

Nej det är ungefär samma i alla BRFer
Jag tror @kisumisu mer är inne på att olika BRF kan ha rätt olika ”egenskaper” utifrån parametrar som lånebild, ålder, lönsamma lokaler, styrelsens ”ambitionsnivå” med mera, med mera.

En sån sak som en parabol på fasaden kan vara otänkbart i en förening men frekvent förekommande i en annan.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Claes Sörmland
V varpan1 skrev:
Men det är ju inte synligt i TS tak? Han säger ju att han sänkt innertaket och i det nya utrymmet bakom hans ytskikt drar grannen rör.
Ja men att TS har sänkt taket innebär inte att den delen av lägenheten har gått förlorad till föreningen. D v s TS kan när som helst välja att ta ned innertaket, då är rören synliga.

Och aspekten om synlig eller inte ändrar inte på juridiken.

• Gilla
orutti och 3 till
  • Laddar…

Vad vore Byggahus utan Claes Sörmland's kloka svar på frågeställningar

• Gilla
Betty72 och 14 till
  • Laddar…
P
Det beror på när rören kom dit och hur..och på vems order.med vilka beslut ..

Är det föreningen som rot renoverar och byter stammar , så brukar det vara helt korrekt..

Det kan ju också göras enstaka badrum pga vattenskada där man gör klart stambytet där för att slippa riva det nya badrummet sen när resten får nya stammar..om nåt år..

Är avloppsledningarna placerade där av föreningen är det oftast helt rätt och riktigt medans OM det är ts granne som satt dit dessa utan styrelsens godkännande så kan det såklart vara olovligt..

Allt hänger på vem som gjort vad och vilka beslut det finns i föreningen.

Men har man flyttat in och rören fanns där då redan är det ofta inget fel..

Vissa föreningar har sänkt taken i alla badrum och klargjort att det är föreningens utrymme för ledningar och rör mellan taken.. med korrekta beslut.. bor man i en sån är det helt ok med rör där och man kan inte göra nåt åt det.

Det är en rätt vanlig fråga när folk köpt lägenhet och tror att allt innanför ens väggar är "fel" men det är rätt sällan fel i slutänden om föreningen gjort någorlunda rätt.. det är vanligare att det är missförstånd och att allt är korrekt än att dwt sitter rör som är olovliga..

Man lär läsa stadgar och beslut enklast att fråga styrelsen i din förening vad som gäller

Jag skulle också vilja veta hur dom löst brandskyddet med plaströr mellan två brandceller...

• Gilla
ch75 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.