Hej.
Jag och min sambo bor i bostadsrätt, 2a 45 kvm. Ventilation är mekanisk endast frånluft (ventil finns i badrum och kök).
Bostadskomplexet är från 1963. Vi har upptäckt mindre sprickor i bostaden, pga huset rör sig (väggar i vardagsrum), lite extra kontext.
Har bott här i ca 1 år. Vi har nyligen upptäckt att 2 st kakel plattor (i nedre höger hörn) i vår dusch (stående dusch) har:
Har inget minne av att det såg ut så när vi flyttade in, så är något som förekommit senaste 1-2 månaderna (ungefär)
OBS: Vi har rengjort ordentligt och missfärgningen kvarstår.
Vi undrar:
1. Är det vattenskada? Vi kan köpa till oss en fuktmätare/indikator, eller anlita någon, dock pekar alla tecken på att någon form av vatten/fukt är bakom kakelplattorna? (Eller?)
2. I det fallet att det är det, skulle man behöva renovera hela badrummet eller kan man enbart byta ut dem 2 plattorna? Vad skulle respektive åtgärd kosta (på ett ungefär)?
Uppskattar verkligen om någon kan tipsa oss/hjälpa oss 🙌🏻
Jag och min sambo bor i bostadsrätt, 2a 45 kvm. Ventilation är mekanisk endast frånluft (ventil finns i badrum och kök).
Bostadskomplexet är från 1963. Vi har upptäckt mindre sprickor i bostaden, pga huset rör sig (väggar i vardagsrum), lite extra kontext.
Har bott här i ca 1 år. Vi har nyligen upptäckt att 2 st kakel plattor (i nedre höger hörn) i vår dusch (stående dusch) har:
- en tunn spricka (går över de 2 plattorna)
- de är missfärgade (se bilder)
- det är en aningen unken luft i badrummet
- det ser ut att vara mögel/sot bakom silikon fogen (se bilder).
Har inget minne av att det såg ut så när vi flyttade in, så är något som förekommit senaste 1-2 månaderna (ungefär)
OBS: Vi har rengjort ordentligt och missfärgningen kvarstår.
Vi undrar:
1. Är det vattenskada? Vi kan köpa till oss en fuktmätare/indikator, eller anlita någon, dock pekar alla tecken på att någon form av vatten/fukt är bakom kakelplattorna? (Eller?)
2. I det fallet att det är det, skulle man behöva renovera hela badrummet eller kan man enbart byta ut dem 2 plattorna? Vad skulle respektive åtgärd kosta (på ett ungefär)?
Uppskattar verkligen om någon kan tipsa oss/hjälpa oss 🙌🏻
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
där är vid användning fukt bakom kakelplattorna så det är normaltP potatisgratang5 skrev:
ev sprickor i kaklen är bara en utseende fråga
tätskiktet sitter bakom kaklets fästmassa
Jag kanske har dålig koll men:P potatisgratang5 skrev:
Bor ni fortfarande i hyresrätt?
I en hyresrätt så har ni inget juridiskt ansvar alls.
Då är det enkom fastighetsägaren som är motpart.
Alltså: Ni betalar hyran månadsvis, ni äger rätten att bo på adressen. Kontraktet gäller!
Men fastighetsägaren står för risken beträffande allt annat.
Mest troligt ingen vattenskada pga det som syns på bilderna, men det kan ju finnas en ändå.
Unken lukt kan komma från en vattenskada, men mest troligt från dålig ventilation och påväxt på hudrester mm
Unken lukt kan komma från en vattenskada, men mest troligt från dålig ventilation och påväxt på hudrester mm